خبرگزاری کار ایران

اقدامات دولت برای سیل‌زدگان گلستان

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۹۹۲

ارائه تسهیلات بلاعوض به واحدهای صنعتی سیل‌زده، تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن، تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و دامداران سیل‌زده بخشی از اقدامات دولت برای کمک به سیل‌زدگان است.

به گزارش ایلنا، وقوع سیل در شمال کشور در روزهای پایانی سال ۹۷، سال جدید را با تلخی همراه کرد. براثر بارندگی‌های شدید در هفته پایانی اسفندماه استان گلستان، مازندران، و خراسان شمالی با خسارت‌هایی روبه‌رو شدند. این سیل خسارت‌های جانی –خوشبختانه محدود-  هم در پی داشت و از میان سه استان یادشده استان گلستان از مناطقی بود که بیشترین خسارت متوجه آن شد.  اگرچه  پیش از وقوع سیل، هواشناسی در این خصوص هشدارهایی داده بود و جلساتی نیز در استانداری‌ها تشکیل‌شده بود، اما به دلیل شدت بارش‌ها که فراتر از ظرفیت سدها و رودخانه‌ها بود این نعمت الهی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای مردم این مناطق شد. از همان ساعات ابتدایی وقوع  سیل دولت اقدامات لازم را برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان مناطق سیل‌زده آغاز کرد و تسهیلاتی راهم به‌منظور تسریع درروند بازسازی این مناطق در نظر گرفت. تسهیلات بلاعوض به واحدهای صنعتی سیل‌زده،  تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن، تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و دامداران سیل‌زده بخشی از اقدامات  دولت در این زمینه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای صنعتی سیل‌زده گلستان

روستای آق‌قلا و گمیشان در گلستان از مناطقی بود که به دلیل موقعیت مکانی آن‌که فاقد شیب بود بیشترین آسیب را دید و همچنان نیز بخشی از سیلاب‌ها از این مناطق خارج نشده است. براثر ماندگاری سیلاب خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف ازجمله بخش صنعتی آن واردشده. به‌ویژه روستای آق‌قلا که شهرک‌های صنعتی زیادی در آن با خسارت روبه‌رو شد. با حضور  وزیر کشور در این استان و سپس معاون اول رئیس‌جمهوری و پس‌ازآن رئیس‌جمهوری در این استان تصمیمات مهمی برای جبران خسارات فعالین بخش صنعتی اتخاذ شد که اختصاص تسهیلات کم‌بهره و ارزان‌قیمت تا سقف ۴۵ میلیون تومان ازجمله آن‌هاست. علاوه بر آن تیم‌های بیمه نیز از همان ساعت‌های اولیه در این مناطق مستقرشده تا بر این اساس پرداخت خسارات با سرعت بیشتری صورت گیرد. رئیس بیمه مرکزی در دو هفته گذشته و در مصاحبه‌های خود به تسریع در روند رسیدگی خسارت دیدگان تأکید کرده است  و گزارش‌ها حاکی از این است که بخش زیادی از خسارت‌ها پرداخت‌شده و مابقی نیز با تعیین میزان خسارات پرداخت خواهد شد.

کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن به سیل‌زدگان

مردم استان گلستان که گرفتار سیلاب شدند ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی در کنار تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند. همچنین هر خانواری که منزل مسکونی آن‌ها دچار آب‌گرفتگی و تخریب ناشی از سیلاب شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل مسکونی خود دریافت می‌کنند. علاوه بر تسهیلات بانکی این خانواده‌ها از مبالغ بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی کمک بلاعوض برای خرید لوازم منزل و ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی بهره‌مند می‌شوند.

محمدتقی زمانی نژاد ، مدیرکل بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران با اشاره به ارزیابی خسارت‌های سیل به واحدهای مسکونی استان گلستان اظهار داشت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان براثر سیل اخیر دچار خسارت شد که از این تعداد حدود سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب‌شده است.

وی افزود: در روستاهای شهرستان گمیشان تاکنون یک هزار و ۳۳۶ واحد مسکونی ارزیابی‌شده که از این تعداد ۱۸۸ واحد تخریب‌شده است که باید از نو احداث شود و یک هزار و ۱۴۸ واحد مسکونی هم نیاز به تعمیر دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: طبق برآوردهای اولیه در شهر گمیشان نیز طوفان و سیل تاکنون به یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرده که از این تعداد ۲۲۵ واحد نیاز به نوسازی و یک هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی نیازمند تعمیرات است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ارزیابی خسارت‌ها، بنیاد مسکن استان در شهرها برای احداث واحدهای مسکونی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پنج درصد و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض، در روستاها برای واحدهای احداثی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

آغاز مراحل پرداخت وام‌های بلاعوض به سیل‌زدگان

علاوه بر تسهیلات ارزان به هر واحد شهری ۱۲ میلیون تومان و هر واحد روستایی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که کار پرداخت این کمک‌ها آغازشده است  که  مدت بازپرداخت این وام‌ها ۱۵ سال است و سیل‌زدگان با مراجعه به ستادهای بنیاد در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده؛  بعد از تأیید می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند.

علیرضا تابش ، رئیس بنیاد مسکن  با اشاره به این‌که در ۸ استان خسارت‌ها کلان و جدی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در همه استان‌های آسیب‌دیده نیاز به احداث یا تعمیر ۱۵۰ هزار واحد باشد که تلاش می‌کنیم کار تعمیر و یا احداث واحدها تا پیش از فصل زمستان تمام شود.

وی افزود: در استان‌های گلستان و مازندران کار احداث و تعمیر واحدها شروع‌شده و کلنگ ساخت یک واحد مسکونی در آق‌قلا هم زده‌شده است.

تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و دامداران سیل‌زده گلستان

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان  با اشاره به اینکه دولت مصوب کرد که به ازای هر دام سبک ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بدهد و این تسهیلاتی که دولت کارمزد و سود آن را تقبل می‌کند گفت: برای دام‌های سنگین هم به ازای هر دام سه میلیون تومان وام بلاعوض و سه میلیون تومان تسهیلات بدون بهره در نظر گرفته‌شده است. وی با بیان اینکه سیل در استان گلستان بیش از هزار و ۵۰ میلیارد و در استان مازندران ۵۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است گفت: دولت همه توان خود را برای جبران خسارات سیل استان‌های شمالی به کار خواهد گرفت.

اگرچه دولت اقدامات بسیاری را به‌منظور کاهش خسارات و کمک‌رسانی به مردم این مناطق انجام داد اما بازهم برخی در پی ماهی گرفتن از آب  گل‌آلود سیل بودند و سعی بر آن داشتند تا اقدامات دولت را در این زمینه کمرنگ جلوه بدهند.  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در همین رابطه با بیان اینکه دکتر روحانی از همان ساعات اولیه وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور به‌صورت مستمر پیگیر اقدامات انجام‌شده برای سیل‌زدگان بوده است گفت: اهتمام به این مسئله و اقدامات انجام‌شده از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع باعث شد تا هم‌اکنون شاهد تثبیت شرایط و خروج از وضعیت بحرانی در مازندران و تلاش همه‌جانبه، هماهنگ و گسترده برای عملیات امداد و نجات تا مرحله خروج از بحران در استان گلستان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز