خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وضعیت کارون به نقطه بحران رسیده است/ خطر سیل کارخانه نیشکر را هم تهدید می‌کند/ بیشترین امدادرسانی توسط نیروهای مردمی‌ است

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۸۵۴

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ضمن بحرانی خواندن وضعیت رودخانه کارون و احتمال سیل در پایین دست این رودخانه گفت: شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون هستیم و تهدید سیل وجود دارد، بنابراین مردم هوشیار باشند.

سید محسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت رودخانه کارون و حجم بالای دبی آب در این رودخانه در مناطق پایین دست استان خوزستان گفت: شب گذشته آب سد کرخه از طریق کانال بنی‌سعد به سمت کارون سرازیر شد و متاسفانه اوضاع را وخیم‌تر کرد. افزایش ورودی کرخه از سمت شمال اهواز وارد کارون می‌شود و تاکنون تنها آب این رودخانه روبه افزایش است.

وی افزود: مردم شهرستان‌های اهواز، سوسنگرد، باوی، حمیدیه و بستان به صورت جهادی در کنار نیروهای ارتش، سپاه و شهرداری در حال تقویت سیل‌بندها هستند و برخی از مناطق شهر اهواز در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. در مناطق شمالی کوی پاستوریزه، زرگان و شهرک اندیشه ارتفاع آب بسیار بالاست و نیروهای شهرداری و شرکت نفت در مناطق شمال اهواز مدام در حال تقویت سیل‌بندها هستند.

موسوی ادامه داد: سیل‌بند در منطقه شیبان شهرستان باوی شکسته شده و با کمک نیروهای مردمی و امدادی در این منطقه در حال ترمیم سیل‌بندها هستند. در قسمت جنوب اهواز ارتفاع آب بالا و زمین پست است البته سیل‌بندهایی به ارتفاع ۳ متر ساخته شده و مدام در حال تقویت شدن هستند.

نماینده اهواز در شورای عالی استان اضافه کرد: روز گذشته در شمال اهواز و در منطقه کوی سید خلف، آب رودخانه کارون طغیان کرده و وارد شهر شد ولی با تلاش نیروهای شهرداری و شرکت نفت به صورت خاکریزی جلوی پیش روی آب گرفته شد. از شب گذشته آب کرخه به سمت کارون سرریز شده و این اتفاق اوضاع را بحرانی‌تر کرده است.

وی گفت: افراد مسن و کودکان شهرستان‌های سوسنگرد، باوی و حمیدیه از طریق ۳۰ دستگاه اتوبوس که توسط شهرداری اهواز به این مناطق  فرستاده شده در حال جابه‌جایی به مناطق امن هستند و جوان‌های این شهرستان‌ها هم پا به‌پای نیروهای جهادی مانند ارتش و شهرداری و ... در حال تقویت سیل‌بندها هستند.

موسوی تصریح کرد: وضعیت رودخانه کارون بحرانی است و باید استا‌ن‌های معین پای کار آمده و سیل‌بندها را با ماشین آلات و تجهیزات تقویت کنند؛ چراکه نیرو و تجهیزات استان خوزستان جوابگوی این بحران نیست و مدام سطح آب رو به افزایش است و به دلیل خاکی بودن، سیل بندها در حال تخریب هستند. این سیل بندها با غلتک صاف می‌شوند و مدام باید از آنها مراقبت کنند تا تخریب نشوند.

وی ادامه داد: تمامی تجهیزات و نیروهای شرکت فولاد و شهرداری را جهت ساماندهی سیل‌بندها به کار گرفته‌ایم. همچنین مردم حمیدیه و سوسنگرد بیشتر به تجهیزات نیاز دارند و چهار استان معین از جمله اصفهان، تهران، کرمان و فارس موظف شده‌اند تجهیزات و نیروهای‌شان را به این مناطق اعزام کنند اما تاکنون این استان‌ها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

موسوی عنوان کرد: سردار سلیمانی از روز گذشته در منطقه حضور یافته و اعلام کرده موکب‌های اربعین را که برپا شده جهت امدادرسانی و جابه‌جایی سیل‌زدگان، طبخ غذا و تقویت سیل بندها اعزام کنند.

وی اظهار داشت: وضعیت دبی آب بحرانی است و سطح آب زیادی به شدت پشت سد کرخه جمع شده و برای حفظ سد باید آب سد خروجی بیشتری داشته باشد.  دبی که هم اکنون از سد خارج می‌شود بین ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و این حجم آب برای رودخانه کرخه و کارون که بیش از ۲۰ سال است لایروبی نشده باعث بالا آمدن و دشوار شدن قدرت تخلیه آب شده و همین مساله موجب سرازیر شدن آب به سمت زمین‌های پست کشاورزی می‌شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها افزود: هم اکنون بیش از صد هکتار از زمین‌های کشاورزی مردم که زیر کشت گندم بوده و کمتر از بیست روز دیگر باید محصول آنها درو می‌شدند، زیر آب رفته و نابود شدند. همچنین مزارع نیشکر دهخدا و قسمتی از اهواز هستند که آب را در این مناطق باز کرده‌اند و اگر جریان آب ادامه داشته باشد خطر سیل کارخانه نیشکر را نیز تهدید می‌کند.

موسوی ادامه داد: امروز از سمت پلیس راه قدیم اهواز، آب کرخه وارد اهواز شد و حتی میدان بارفروشان این شهرستان در معرض سیل قرار دارد و برخی نقاط این میدان دچار آب گرفتگی شده است. همچنین جاده ترانزیتی اندیمشک-اهواز هم به دلیل آبگرفتگی برای خودروهای سبک مسدود شد و بار ترافیکی شمال-جنوب استان به جاده اهواز-شوشتر منتقل شده که این جاده به دلیل ظرفیت محدود تردد خودروها باعث بارترافیکی سنگینی شده است.

وی در پایان گفت: با شرایط فعلی باید امدادرسانی دولت برای استان خوزستان افزایش یابد. در حال حاضر تنها گروهای جهادی و مردمی در منطقه حضور دارند و امکانات و تجهیزات دولتی بسیار کم است و از استان‌های معین و شهرداری‌های کلانشرهایی مانند تهران و مشهد و... تقاضای همکاری و ارسال تجهیزات بیشتری داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز