خبرگزاری کار ایران

مهدیخانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا:

سیل بیشترین خسارت را به راه‌ها و کشاورزی قزوین وارد کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۴۹۶

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: در برآورد اولیه می‌توان گفت که میزان خسارت سیل اخیر در استان قزوین به چند ده میلیارد ریال می‌رسد.

قدرت‌اله مهدیخانی در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی موج جدیدی از بارندگی از روز شنبه استان قزوین را در بر می‌گیرد اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی اوج بارش های استان مربوط به هفته‌های گذشته بود که موجب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در بیشتر مناطق استان قزوین شد.

وی سپس بارندگی نیمه‌اول فرودین 98 استان قزوین را در مقایسه با چند دهه گذشته بی نظیر اعلام کرد و افزود: به‌عنوان مثال ظرفیت رودخانه یالیان براساس بررسی میزان بارش‌های یکصد ساله گذشته 132 مترمکعب بوده که در بارندگی‌های اخیر شاهد جریان یافتن 185 متر مکعب سیلاب در رودخانه یالیان  بوده‌ایم که حتی هیچ یک از بزرگان استان چنین حجم سیلاب را در این رودخانه و دیگر رودخانه‌های فصلی استان قزوین را به یاد ندارند.

سیل بیشترین خسارت را به راه‌ها و کشاورزی قزوین وارد کرده است

وی افزود: درحال حاضر مدیریت و هدایت طغیان و سیلاب رودخانه‌های استان در تمامی مناطق به‌طور کامل مدیریت و انجام شده و در شرایط فعلی تهدید و خطر جدی سیلاب وجود ندارد؛ البته ستاد مدیریت استان و نیروهای امدادی استان در آمادگی کامل قراردارند.

مدیر‌کل مدیریت بحران استان قزوین درباره خسارت های سیلاب چند روز گذشته در استان گفت: البته در حال حاضر پیش بینی دقیق میزان خسارت سیل امکان پذیر نیست اما سیل اخیر بیشترین خسارت را به راه های روستایی و شهری و واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی وارد کرده است.

وی تصریح کرد: در برآورد اولیه می‌توان گفت که میزان خسارت سیل اخیر در استان قزوین به چند ده میلیارد ریال می رسد و خسارت های وارد شده سنگین است.

سیل بیشترین خسارت را به راه‌ها و کشاورزی قزوین وارد کرده است

این مقام مسئول بیان داشت : 200 کیلومتر از راه های روستایی و شهری استان با برآورد اولیه 500 میلیارد ریال دچار تخریب و خسارت شده اند.

 مدیر‌کل مدیریت بحران استان قزوین گفت: از روز شنبه 17 فروردین ارزیابی کارشناسان از میزان خسارت و آسیب بخش کشاورزی شروع می شود که پس از ارزیابی گزارشات، می توان در خصوص میزان دقیق خسارت به بخش کشاورزی اظهار نظر داشت.

مهدیخانی تصریح کرد :بر اساس گزارش اولیه تاکنون به 350 واحد روستایی و شهری و استبل های دامداران و استخر های پرورش ماهی خسارت از 10 تا 100صدرصد وارد شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بخش های آسیب دیده  که دارای بیمه هستند، سازمان های بیمه گر خسارت های وارده را پرداخت خواهند کرد و در خصوص وضعیت و نحوه تامین و پرداخت خسارت  واحد های مسکونی، تولیدی و همچنین مزارعی که فاقد  بیمه بوده اند باید در سطح ملی تصمیم گیری شود.  

وی افزود: برای مقام سازی  واحد های آسیب دیده در سیل اخیر مبلغ 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت و 80میلیون ریال نیز کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن پرداخت خواهد شد.

سیل بیشترین خسارت را به راه‌ها و کشاورزی قزوین وارد کرده است

این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از خسارت ها به جهت شدت بارندگی بوده است گفت: واقعیت این است که بخش  زیادی از مشکلات و خسارت های بوجود آمده در سیل اخیر نتیجه عملکرد نادرست و غیر کارشناسی برخی از دستگاه های دولتی و افراد دردست اندازی به حریم و بستر رودخانه ها بوده است ؛ به عنوان مثال فردی چگونه می تواند در بستر رودخانه شاهرود 30 هکتار سند رسمی اخذ کند؛  آیا نباید سازمان و مسئول صادر کننده سند رسمی از دستگاه های مربوطه در این خصوص استعلام اخذ کند.

وی تاکید کرد: باید در هرشرایط حتی در سال های خشکسالی حریم رودخانه به دقت مورد توجه و حفظ گردد چرا که برگشت شرایط تر، سالی هر چند با چند دهه وقفه حتمی است.   

مدیر‌کل مدیریت بحران استان قزوین تاکید کرد: متاسفانه در حریم و حتی بستر بسیاری از رودخانه های فصلی استان ساخت و ساز های غیر اصولی انجام شده است لذا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید  بدون اغماض با مسببین تخریب حریم های رودخانه ها برخورد قانونی و قاطع صورت بگیرد.

مهدیخانی یادآور شد: انشاالله پس از عبور کامل از شرایط فعلی، نقشه های کلی رودخانه های دائمی و فصلی استان و مسیل  را دریافت خواهیم کرد تا با ارایه برنامه و طرح کارشناسی و دقیق از تجاوز به حریم و بستر رودخانه جلوگیری کنیم وبا متجاوزین به حریم و بستر رودخانه به شدت برخورد شود.

گفت و گو : ولی‌اله حسین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز