خبرگزاری کار ایران

عیسی کلانتری:

اشتغالزایی به هر قیمت به توسعه ناپایدار ختم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۰۵۲

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای توسعه حق نداریم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و اگر به هر قیمت ایجاد اشتغال کنیم به توسعه ناپایدار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری امروز در شورای اداری استان البرز گفت: عمر متوسط هر ایرانی حدود 20 سال افزایش پیدا کرده و این رشد جمعیت با در نظر گرفتن ناپایداری توسعه، منجربه تخریب محیط زیست شده است.

وی با اشاره به کاهش تقریبی آلودگی هوای تهران در اثر کم شدن سوخت گازوئیل، افزود: 66 درصد آلودگی تهران در اثر مصرف کربن حاصل از سوخت گازوییل است. نباید فراموش کرد به‌طور متوسط 29 هزار و 600 نفر در اثر آلودگی هوا در کلانشهرها جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که با توجه به خدمات نیروی انتطامی، کل تلفات جاده‌ای بیش از 17 هزار نفر است.

معاون رییس جمهور با انتقاد از آلودگی هوا توسط موتورسیکلت های کاربراتوری، تصریح کرد: تمام این وسایل رفاهی در اثر توسعه ناپایداری است که شهروندان کلانشهرها را دچار بحران آلودگی محیط زیستی کرده است. 

کلانتری با عنوان اینکه در راستای توسعه پایدار درست حرکت نکردیم، اظهار داست: کشورهای توسعه یافته معتقدند که محیط زیست ارثیه پدری نیست بلکه امانت آیندگان است لذا معنای توسعه پایدار این نیست که به هر قیمت شغل ایجاد شود چراکه نتیجه آن توسعه نامتوازن است.

کلانتری گفت: اینکه بخواهیم آب رودخانه ها را ببندیم و بستر آنرا خشک کنیم و دشت ها را محل گرد و غبار و ریز گرد کنیم، شاهد خساراتی همچون ریزگرد در خوزستان خواهیم بود که بیش از تمام تولیدات کشاورزی این استان بود.

وی افزود: در افق سال ۱۴۰۴ به دنبال چشم انداز 20 ساله باید شاهد اقتصاد منطقه باشیم ولی موفق نبودیم چراکه این توسعه، پایدار نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه حق تکرار اشتباهات گذشته را نداریم، تصریح کرد: با وجود سرمایه گذاری در منطقه عسلویه اما زندگی در آن سخت است چراکه در کنترل گازهای سولفور دار و آب‌های برگشتی، اقدامات خوبی انجام نشده است.

کلانتری با اشاره به اینکه توسعه با حفظ محیط زیست تضاد ندلرد، تصریح کرد: از ۱۴ سال گذشته بیش از ۲۵۰ طرح توسعه با ۲۶ میلیارد دلار سرمایه در محیط زیست مانده بود طی پنج ماه همه طرح‌ها بررسی و ابلاغ شد.

وی افزود: محیط زیست فانتزی و تشریفاتی نیست بلکه جزو حقوق شهروندی است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند با 7 هزار نفر، حافظ محیط زیست باشد بلکه لازم است تمام مردم در این امر شرکت کنند.

کلانتری گفت: امروز محیط زیست به عنوان مهمترین مساله توسعه دنیا محسوب می شود و در این میان صید 10 میلیون تن پلاستیک در سال 2050 به 50 میلیون تن می‌رسد.

وی گفت: برخی کنوانسیون پاریس را یکبار هم نخوانده‌اند و با آن مخالفت می‌کنند، ما در کنوانسیون پاریس برای سال 2030 تعهد کردیم که در آن سال نسبت به سال پایه با رشد 8درصدی 4درصد در سال، کربن تولید کنیم و این درحالی است که بنا به دستور رهبری، باید 732 میلیون تن تولید کربن را کاهش دهیم.

کلانتری با عنوان اینکه نباید نفت و گاز خود را حراج کنیم، اضافه کرد: در 10 سال گذشته متوسط بارش، منهای تبخیر  زیر 80 میلیارد مترمکعب در سال است، کشورها حداکثر می‌توانند 40 درصد آب‌های تجدید پذیر را مصرف کنند  ولی مصرف ما نزدیک به 120 درصد است.

کلانتری با عنوان اینکه برای تامین آب سواحل جنوبی می توان از آب دریا استفاده کرد در حالیکه از سد کوثر هزار کیلومتر لوله می‌کشیم، اضافه کرد: در صورت رعایت اصول توسعه پایدار با  انتقال آب از خزر به سمنان موافقیم چرا که اگر سمنان آب نداشته باشند مهاجرت  700 هزار نفر به حاشیه تهران اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز