خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کرد:

سنین 10 تا 20 سال بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری/ آمار فوتی سوانح رانندگی شرم‌آور است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۹۸۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری متعلق به سنین بین 10 تا 20 سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، سید‌حبیب‌الله موسوی‌بهار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه مناسبت خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری و تعطیلات نوروز برای مردم و ما اهمیت دارد، اظهار کرد: تمام اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد به خصوص اتفاقاتی که اکثر مردم با آن در ارتباط هستند، برای ما مهم و حساس است و مسئولیت کار ما را بیشتر می‌کند. در واقع ایام پایانی سال اوج فعالیت‌های این سازمان است.

موسوی‌بهار با بیان اینکه در خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری و تعطیلات نوروز حرف اول را خود مراقبتی می‌زند، تصریح کرد: بخش مهمی از هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان ناشی از عدم خود مراقبتی‌ست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ضمن اشاره به مصدومان خانه‌تکانی گفت: سال گذشته 32 نفر سقوط از ارتفاع و 26 نفر مسمویت با مواد شوینده، پاک‌کننده و سفیدکننده داشته‌ایم.

موسوی‌بهار با بیان اینکه اغلب مصدومان بانوان هستند، متذکر شد: بانوان باید هنگام نظافت خانه، نکات ایمنی را رعایت کرده تا  از وقوع حوادث تلخی چون شکستگی دست و پا جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد:  البته آمار حوادث خانه‌تکانی بیش از این عدد است چراکه بخشی هنگام مراجعه به بیمارستان علت آسیب را اظهار نکرده یا بدون مراجعه به مرکز درمانی اقدام به خود‌درمانی می‌کنند.

موسوی‌بهار با اشاره به اینکه در مواردی شهروندان هنگام خانه‌تکانی از بدترین ابزار از جمله چهارپایه‌های فرسوده و قدیمی، نردبان‌های فاقد تعادل به‌عنوان سکو استفاده می‌کنند که امری بسیار خطرناک است، گفت:  شکستگی گردن و استخوان ران بر اثر لیز خوردن نردبان و چهار پایه بیشترین میزان مصدومیت ناشی از بی‌توجهی به عواقب استفاده از سکوهای غیراستاندارد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه مخالف چهارشنبه‌سوری نیستیم، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری از رسوم قدیمی ایران ا‌ست و مردم این مراسم را دوست دارند اما باید ایمن برگزار شود.

موسوی‌بهار با بیان اینکه سال گذشته آمار مصدومان مراسم چهارشنبه‌سوری کمتر بوده، یادآور شد: سال 95، 139 نفر مصدوم به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که این میزان به 94 نفر در سال 96 رسید.

وی افزود: حادثه مهم و خطرناک سال گذشته نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان‌همدان با بیان اینکه بیشترین میزان آسیب هنگام استفاده از مواد محترقه به دست‌ها و چشم وارد می شود و عمده آنها سوختگی و پس از آن بریدگی است، تصریح کرد: گروه سنی 10 تا 20 سال بیشترین میزان مصدومان چهارشنبه پایان سال را تشکیل می‌دهند و برای کاهش بروز آسیب به‌ویژه برای این گروه سنی، هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش، آتش‌نشانی و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

وی افزود: واحدهای فوریتی و بیمارستان‌ها به‌خصوص اورژانس چشم پزشکی و اورژانس‌های بیمارستان‌ها آماده باش هستند.

موسوی‌بهار یکی از اتفاقات مهم در حوزه اجتماعی در ایران را نوروز دانست و گفت: براساس آمارهای منتشر شده، با ورود به ایام نوروز شمار مسافرت‌ها به حد چشمگیری افزایش یافته و یک خانواده در 15 روز عید به اندازه 10 ماه سال سفر می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار فوتی سوانح رانندگی شرم‌آور است، گفت: تجربه کم، نداشتن مهارت و آشنا و مسلط نبودن به جاده موجب افزایش حوادث جاده‌ای شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه آمار تلفات جاده‌ای در کشور 2 درصد افزایش داشته ، اظهار کرد: این آمار در همدان 14 درصد کاهش داشته است.

موسوی بهار با اشاره به اینکه  483 تن در 11 ماهه سال گذشته در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند، تصریح کرد:  این آمار سال‌جاری به 416 تن رسید و 75 درصد از جان‌باختگان را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در جنگ تحمیلی این تعداد کشته شده نداشتیم که در تصادفات رانندگی داریم.

موسوی بهار با اشاره به آمادگی کامل نهادها و دستگاه‌های مختلف بهداشت و درمان در ایام نوروز عنوان کرد: ۲۵۰ کارشناس در قالب ۱۲۵ اکیپ، در سراسر استان از 8 صبح تا 8 شب نظارت کامل بر مواد غذایی و بهداشت خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به بازرسی و نظارت ویژه بهداشت محیط از 20 اسفند تا 20 فروردین، افزود: 70 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس، بیمارستان صحرایی 30 تخته، یک فروند بالگرد، 53 پایگاه در 8 شهرستان و 400 نیروی انسانی برای ایام نوروز آماده باش هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سامانه ۱۹۰، شبانه‌روز در اختیار مسافران و شهروندان خواهد بود، اظهار کرد: این سامانه پل ارتباطی پزشکان و کادر درمانی را با عموم مردم برقرار می‌کند و در صورت وجود شکایات می‌توانند با این سامانه ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه اورژانس دندانپزشکی سال گذشته در بیمارستان قلب فرشچیان مستقر بود و همچنان فعال است، گفت: این واحد در ایام نوروز فعال است و تمام شهرستان‌ها نیز یک واحد دندانپزشکی دارند که از صبح تا عصر آماده ارائه خدمات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان عنوان کرد:  بخش بهداشتی واکسیناسیون به خصوص واکسن هاری در ایام نوروز فعال است و واکسیناسیون معمولی برای کودکان از روز چهارم به بعد در تمام شهرستان‌ها فعال خواهد بود.

موسوی بهار در رابطه با بخش خصوصی درمان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی حداقل ۲۵ درصد از بخش خصوصی مانند بیمارستان‌های تامین اجتماعی، درمانگاه‌های خیریه و بیمارستان‌های نیروی مسلح باید به صورت شبانه روز فعال باشند.

وی افزود: داروخانه‌های شبانه‌روزی که فعال هستند و داورخانه‌های روزانه نیز کشیک خواهند داشت که لیست آن‌ها اعلام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان‌همدان به مطالبات این مرکز اشاره  و خاطرنشان کرد: بیمه سلامت بیشترین بدهی را به دانشگاه علوم پزشکی داشت اما سال‌جاری بدهی‌های سال 96 را تقریباً تسویه کرده و از سال‌جاری نیز 60 درصد بدهی را به‌صورت ماهانه تا آذرماه پرداخت کرده است.

موسوی بهار با بیان اینکه پرداخت به موقع مطالبات از سوی اداره کل بیمه سلامت همدان موجب ادامه حیات دانشگاه علوم پزشکی استان شد، تصریح کرد: بیمارستان‌های زیر پوشش علوم پزشکی به‌علت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی 150 میلیارد تومان از این سازمان طلب دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه این بدهی متعلق به 18 ماهه گذشته است، افزود: از مهر سال گذشته تاکنون مبلغی پرداخت نشده و تامین اجتماعی علت پرداخت نکردن بدهی خود را طلب داشتن از دولت عنوان می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان ضریب خطای پزشکی در سیستم دانشگاه اظهارداشت: خوشبختانه خطای پزشکی در سیستم درمانی استان درصد بسیار پایینی دارد و در مقابل خدمات سنگینی که انجام می‌شود بسیار ناچیز است اما همین مقدار ناچیز هم بهتر است مرتفع شود.

موسوی‌بهار از تجهیز بیمارستان دندانپزشکی خبر داد و افزود: بیمارستان قبلی آیت‌الله بهاری برای اولین بار در کشور به منظور بیمارستان تخصصی دندانپزشکی فعالیت خواهد کرد و خدماتی که در حوزه دندان که تحت شرایط بیهوشی انجام می‌شود در این محل قابل پیگیری خواهد بود که با این ظرفیت  می‌توانیم قطب ارائه خدمات تخصصی جامع در این حوزه باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گریزی هم به موضوع توریسم سلامت داشت و تبیین کرد: در توریسم سلامت اتفاقات خوبی افتاده به‌ویژه در هتلینگ بیمارستان‌ها بخش اعظم هتلینگ از جمله تغییر در چهره و ظاهر ساختمان‌ بیمارستان‌ها انجام شده اما مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد؛ از جمله مشکل خطوط حمل و نقل هوایی با این حال، مهمترین فاکتور و برگ برنده ما پزشکان متخصص شهر است که می‌توانند رضایت‌مندی مطلوبی ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز