خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

گردوغبار زندگی مردم ریگان را فلج کرده است/ ساکنان منطقه ناگزیر به مهاجرت شدند/ ناتوانی مردم در پرداخت هزینه برق

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۸۱۹

رئیس‌شورای شهر ریگان با اشاره به اینکه گرد و غبار زندگی روزمره را برای مردم این شهرستان را فلج کرده، گفت: کمبود اعتبار باعث شده برنامه‌های مهار این پدیده اجرایی نشود و مردم منطقه از این نظر با مشکلات تنفسی، بهداشتی و... مواجه باشند وحتی ناگزیر به مهاجرت و ترک خانه و کاشانه شان شوند.

محمد آبیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: همه ساله با شدت گرفتن میزان گرد و غبار در منطقه زندگی مردم این مناطق مختل می‌شود و حتی جاده ترانزیتی ریگان- ایرانشهر-چابهار نیز بر اثر کاهش دید مسدود می‌شود. این مشکل حتی منجر به تعطیلی مدارس منطقه می شود. علاوه بر این مردم محروم ریگان چند سالی است به دلیل شدت گرفتن میزان گرد و غبارها با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات گرد و غبار برای شغل بسیاری از کشاورزان منطقه، ادامه داد: گرد و عبار آبیاری باغات خرما و مرکبات منطقه را بسیار سخت کرده و باعث خشک شدن تعدادی از نخلستان‌ها شده است.

رئیس شورای شهر ریگان درباره اقدامات انجام شده برای مهار گرد و غبار در منطقه عنوان کرد: مالچ پاشی چند هکتار بیابان، اجرای طرح "جف" و درخت کاری مقطعی در بیابان‌های اطراف این شهرستان که البته اکثر این طرح‌ها به دلیل کاهش میزان بارندگی و کاهش ارتفاع سفره‌های آب زیرزمینی و مهمتر از همه تامین نشدن اعتبارات، نیمه کاره مانده اند چرا که اجرای این طرح ها نیاز به اعتبارات ملی دارد.

آبیار اضافه کرد: تغییرات اقلیمی در شرق کشور و افزایش باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و شدت این باد‌ها موجب شده عملاً کرمان نیز شامل این پدیده طبیعی شود.

وی از دیگر دلایل گرد و غبار در ریگان به خشک شدن دریاچه هامون، هیرمند، رودخانه ریگان و فهرج و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه به خصوص در بخش جنگل‌های عمانی شهرستان ریگان اشاره کرد و گفت: با کاشت درختانی مناسب با آب و هوای این مناطق از جمله گز، کهور و اکالیپتوس می‌شود تا حدودی از پیشرفت این گردو غبار و بیابان‌ها جلوگیری کرد.

رئیس شورای شهر ریگان با اشاره به اینکه مشکل گرد و غبار زندگی مردم شهرستان و روستاهای اطراف ریگان تهدید می‌کند، گفت: 60 روستای این شهرستان خالی از سکنه شدند و تعدادی بسیاری از روستاییان به مناطق دیگر استان کرمان مهاجرت کرده اند که هر ماه برتعداد این مهاجرت ها افزوده می‌شود و این نشان می‌دهد هیچیک از طرح‌ها نتوانسته جلوی گسترش بیابان در این منطقه را بگیرد.

آبیار در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل هزینه‌های سرسام آور قبض‌های برق این شهرستان اشاره کرد و افزود: پرداخت هزینه‌های سنگین قبض‌های برق مردم شهرستان ریگان را دچار مشکل کرده چرا که این مردم بسیار محروم‌اند و توان پرداخت چنین هزینه‌های گزافی را ندارند و امیدوارم مسئولان و نمایندگان مجلس برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز