خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

ایجاد اشتغال فراتر از تعهد پیش بینی شده در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۷۹۲

با وجود ایجاد اشتغال سالانه 500 هزار شغل، هنوز تعداد سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد که 231 هزار و 845 نفر آنها در خراسان رضوی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در مشهد مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص اشتغال ایجاد شده در استان گفت: در ابتدای امسال ایجاد 110 هزار فرصت شغلی در استان برنامه ریزی شد که تا کنون 138 هزار و 305 شغل ایجاد و از این تعداد 40 هزار و 858 مورد در سامانه رصد به ثبت رسیده است و بقیه موارد که در بخشهای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بنیاد مسکن و فناوری اطلاعات است به علت قرار نگرفتن در رسته های موجود در سامانه رصد ثبت نشده است.

محمد سنجری با بیان اینکه در تحقق اشتغال ایجاد شده که معادل 126 درصد تعهد تعیین شده برای دستگاههای اجرایی است همه دستگاهها تلاش کردند افزود: به عنوان مثال تعهد استان در خصوص اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی سه هزار و 900 نفر بوده است اما با توجه به اینکه اعتبار تخصیص یافته به این امر 10 درصد بیشتر نبود این تعهد به 390 نفر کاهش یافت ولی در پایان 777 نفر کارورز جذب شدند.

وی ادامه داد: عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص صدور مجوز برای مشاغل خانگی نیز 10 هزار و 787 نفر بوده است که بخشهای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ترتیب با هزار و 874، هزار و 767 و هزار و هشت مجوز بیشترین صدور مجوز و اشتغال ایجادی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: برای تحقق اشتغال، کاریابیهای استان هم در خصوص شناسایی فرصتهای شغلی و به کارگماری جویندگان کار همراه و وظایفی را عهده دار شدند که تا 9 هزار و 60 فرصت شغلی ایجاد کنند.

سنجری افزود: در این زمینه 39 هزار و 192 نفر کارجو در کاریابیهای خراسان رضوی ثبت نام کردند و 17 هزار و 806 فرصت شغلی نیز شناسایی شد و در نهایت 10 هزار و 91 نفر به کار گمارده شدند و در بقیه فرصتهای شغلی شناسایی شده به دلیل عدم مهارت نیروی کار متقاضی کسی مشغول به کار نشده است.

وی ادامه داد: شهرهای کاشمر، مشهد، جوین، مه ولات، باخرز و رشتخوار از جمله شهرهایی هستند که اشتغال ایجاد شده دستگاههای اجرایی آنها بیشتر از تعهد بوده است. 

* اشتغال روستایی

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم با اشاره به اشتغال ایجاد شده و تسهیلات پرداختی در بخش روستایی و عشایری استان گفت: 38 هزار و 13 طرح به منظور دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ثبت نام کردند که حدود نیمی از آنها به دلایل مختلف برگشت خورد و برخی طرحها در کارگروه شهرستانها و یا بانکهای عامل مشغول بررسی است و در مجموع تا کنون به چهار هزار و 461 طرح سه هزار و 280 میلیارد ریال پرداخت شده است.

محمد امین بابایی افزود: این تسهیلات روستایی و عشایری بیش از 15 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است و خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال بعد از استان کرمانشاه در ردیف دوم کشور قرار دارد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: به منظور پیشگیری از انحراف طرحها از اهداف خود نظارت مستمر بر آنها انجام می شود و در این راستا دو هزار و 351 طرح بازرسی شده است که در مرحله نخست 19 طرح انحراف دار شناسایی و در هفت طرح، مبلغ تسهیلات پرداختی برگشت داده شد و بقیه طرحها اشکالات خود را اصلاح کردند.

بابایی افزود: عدم حضور مجری طرح، آدرس اشتباه، عدم سکونت مجری طرح در روستا، عدم اجرای کامل یا منطبق با طرح مصوب شده از جمله انحرافات این طرحها بوده است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات مقابله ای با انحراف طرحها از هدف خود بیان تذکر و اخذ تعهد برای فعال کردن طرح در مهلت تعیین شده، بازدید مجدد و الزام مجری طرح به تطبیق با مصوبات اولیه، پیگیری برطرف کردن اشتباهات ثبتی در سامانه کارا و در مرحله آخر برگشت تسهیلات پرداختی است.

  * نقش مهم کسب و کارهای نوظهور

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی همچنین با اشاره به کسب و کارهای نوظهور و مراکز مشاوره کارآفرینی و نقش آنها در ایجاد فرصتهای شغلی جدید گفت: هم اینک در استان 18 مرکز مشاوره کارآفرینی تاسیس شده است که در مشهد، گناباد، تربت حیدریه و نیشابور مشغول به فعالیتند.

بابایی افزود: در حالی که صنایع با رکود نسبی مواجه هستند کسب و کارهای نوظهور و مراکز مشاوره کارآفرینی می توانند فرصتهای نابی را خلق کنند تا ضمن بهبود وضع تولید و ارائه خدمات، بازارهای جدیدی ساخته شود و فرصت حضور در بازارهای بین المللی هم برای صنایع استان مهیا گردد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای پیشتاز در ظهور کسب و کارهای نوپا در سالهای اخیر توانسته است میزبان استارتاپهای قوی و کسب و کارهایی باشد که هم اکنون در سطح کشور مخاطبان فراوانی دارند و سهم مناسبی از بازار را نصیب خود می کنند.

وی ادامه داد: برای رونق این کسب و کارها در قدم نخست باید ارائه خدماتی که مشابه خارجی آنها تا کنون وارد یا استفاده می شده است در راس برنامه های کسب و کار نوپا باشد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: نشر اطلاعات و آمار مرتبط با نیازهای اقتصادی کشور، ایجاد فرصتهای تحقیقاتی و حمایت از موسسات و شرکتهایی که با تحقیق و توسعه نیازهای جامعه را برآورده و پیش بینی می کنند هم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

بابایی افزود: موضوع مهمی که در دو سال اخیر در خراسان رضوی نمود داشته ورود دانشگاههای دولتی و غیردولتی به فضای کارآفرینی است که از فعالیتهای بارز دانشگاهها در این زمینه می توان به ایجاد مراکز پویای ارتباط با صنعت و اجرای طرحهای کارآموزی و کارورزی با همکاری مستقیم بخش صنعت اشاره کرد.

وی ادامه داد: از جمله مواردی که می توان به عنوان رویدادهای تاثیرگذار بر فضای کارآفرینی خراسان رضوی به آنها اشاره کرد برگزاری رویدادهای تخصصی و عمومی در حوزه های کارآفرینی، برنامه نویسی، طراحی و مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویدادهای مرتبط با اشتغال دانشجویان و دانش آموزان و برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی توسط نهادهای دولتی از جمله اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، استانداری و شهرداری است که شرکت کنندگان بعد از حضور در این کارگاهها با فرصتهای جدید اشتغال آشنا می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز