خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

معطلی رانندگان در مرز دوغارون به‌علت کم‌کاری گمرک افغانستان

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۴۶۶

بیش از 700 دستگاه کامیون ترانزیت در مرز دوغارون چند روزی است در معطلی به سر می‌برند تا مجوز ورود از گمرک اسلام‌قلعه در کشور افغانستان را بگیرند.

به گزارش ایلنا از تایباد، امروز 14 اسفند بیش از 700 راننده ترانزیت که چند روز است در مرز دوغارون معطل شده‌اند از وضعیت پذیرش گمرک اسلام‌قلعه و عدم همکاری افغانستان با رانندگان ایرانی گلایه‌مند بودند.

یک راننده ترانزیت که از کرج آمده بود، گفت: با توجه به اینکه روزهای پایان سال را سپری می‌کنیم و هر روز معطلی مساوی با بحران اقتصادی خواهد شد از 7 اسفند تا امروز در این منطقه سرگردان شدیم تا مجوز ورود به افغانستان صادر شود.

راننده دیگری از وضعیت نابسامان تردد کامیون‌ها در نقطه صفر مرزی خبر داد و افزود: امروز شاهد بارش باران شدید هستیم و آبگرفتگی و کندی تردد مشکل همیشگی این منطقه است که هنوز مرتفع نشده است.

یک راننده دیگر اظهار کرد: زمانی که باران ببارد آب‌گرفتگی در نقطه صفر مرزی سبب می‌شود کامیون‌ها به صورت تکی از مسیر عبور کنند و این امر باعث کندی تردد شده و حوادث غیر مترقبه را به بار می‌آورد.

راننده دیگری از عدم همکاری مسئولان گمرک اسلام‌قلعه ناراضی بود و گفت: مشکل تردد رانندگان مربوط به ورود به گمرک اسلام‌قلعه در افغانستان است که متاسفانه رانندگان ایرانی را پذیرش نمی‌کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد صف کامیون‌ها در گمرک دوغارون طولانی‌تر خواهد شد.

در ادامه این گزارش مدیر گمرک دوغارون گفت: مشکل توقف چندروزه رانندگان در نقطه صفر مرزی داستان قدیمی است که با پیگیری‌های انجام شده هنوز هم به دلیل عدم پذیرش گمرک اسلام‌قلعه در افغانستان برطرف نشده است.

محمد کوه‌گرد با اشاره به علت عدم پذیرش گمرک افغانستان افزود: فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای پذیرش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی ایران مهمترین عامل این الافی است.

وی بیان کرد: تا زمانی که کامیون‌ها از گمرک دوغارون خارج نشوند ترافیک و صف طولانی همچنان ادامه دارد، در صورت همکاری ماموران گمرک افغانستان طی 2 روز ترافیک برطرف شده و کامیون‌ها از دوغارون خارج خواهند شد.

مدیر گمرک دوغارون بیان کرد: روز گذشته 400 دستگاه کامیون از این معبر رسمی به سمت کشور افغانستان بارگیری شد.

وی به تردد روزانه 3500 مسافر در مرز دوغارون اشاره کرد وافزود: 90 درصد از مسافران را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند،همچنین سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات که عمده آن کنجد است، در این مرز جابه‌جا می‌شود.

در ادامه مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: تعداد 10 باسکول در گمرک، منطقه ویژه و بازارچه مرزی دوغارون فعال است و از سه طریق کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال می کند و این در حالی است که تنها یک دستگاه باسکول در گمرک افغانستان کامیون‌ها کنترل می‌کند با این توصیف ازدحام رانندگان در پشت مرز واضح و مبرم است.

سیدحسین آقایی گلایه رانندگان درباره معطلی در روزهای پایان سال را به‌جا دانست و افزود: روزهای پایانی سال و تعطیل بودن مرز ماهی‌رود دو عامل مهم برای کندی تردد ناوگان حمل‌و‌نقل و کامیون‌های حامل بار به سمت مرز دوغارون شده و به‌جاست که رانندگان از این معطلی گلایه‌مند باشند.

وی مطرح کرد: مسئولان گمرک اسلام قلعه با کم‌کاری باعث این ازدحام در نقطه صفر مرزی شده‌اند که لازم است با تعامل بیشتر این مشکل به زودی برطرف شود و رانندگان پایان سال خوبی را سپری کنند.

آقایی اظهار کرد: با هدف تسهیل در روند تردد و خروج کامیون‌های حامل بار، زمان فعالیت گمرک کشور افغانستان و گمرک دوغارون تا ساعت 17:30 افزایش پیدا کرده است.

شهرستان تایباد 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و گمرک دوغارون در فاصله 18 کیلومتری تایباد قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز