خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

نقشه کشاورزی خراسان رضوی تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۹۰۱

استاندار خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی که با محدودیت های منابع آبی رو به رو هستیم، ضرورت دارد که با تدوین نقشه کشاورزی استان امکان برنامه ریزی برای افزایش بهره وری در این حوزه فراهم شود.

به گزارش ایلنا از مشهد ؛ علیرضا رزم حسینی در مراسم تقدیر از تولیدکنندگان و بهره برداران نمونه بخش کشاورزی استان که در برج سپید برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که ماشین بخار در دنیا اختراع شد، بخش کشاورزی به سمت صنعتی شدن پیش رفت و تحولات چشمگیری در این حوزه رقم خورد.

وی افزود: در ایران طی دهه های 40 و 50، مدرنیزه شدن بخش کشاورزی آغاز شد هرچند که این روند به گستردگی دیگر کشورهای دنیا نبود .

وی با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری در واحد سطح مطابق برنامه‌های توسعه‌ای کشور گفت: بخش کشاورزی از خرده مالکی رنج می برد و اختصاص هرگونه بودجه ای به این بخش، تاثیر چندانی در افزایش بهره‌وری نخواهد داشت بنابراین باید به سمت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی پیش برویم.

رزم حسینی از رونمایی طرح همیاران آب در خراسان رضوی طی سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این طرح پیش از این در استان کرمان اجرایی شده و در حوزه مدیریت واحد آب و خاک نتایج مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه وزرات نیرو مسئول تامین آب و وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین امنیت غذایی مردم است، ادامه داد: با برنامه ریزی دقیق و در قالب یک بسته کاملا مشخص و یکپارچه، شرایط موجود در بخش کشاورزی را مدیریت و سیاست های هر دو وزارتخانه را دنبال خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس شرایط اقلیمی استان و برنامه های توسعه ای در بخش کشاورزی، طرح مدیریت واحد آب و خاک در حال تدوین است و سال آینده رونمایی خواهد شد.

رزم حسینی با بیان اینکه محدودیت منابع آبی اجازه کشت هر محصول کشاورزی بدون توجه به نیاز آبی آن را نمی دهد، تاکید کرد: با درنظر گرفتن شاخص های اقتصاد کشاورزی، باید مشخص شود که تا افق 10 ساله امکان کشت کدام محصول کشاورزی در شهرستان های خراسان رضوی وجود دارد.

وی گفت: اگر در گذشته برنامه ریزی دقیق و جامعی در حوزه کشاورزی انجام می گرفت، شاید امروز به خوبی می توانستیم، مشکلات موجود در حوزه بحران های اقتصادی را مدیریت کنیم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: انتظار داریم که با پشتیبانی همه مدیران و فعالان بخش کشاورزی، طی سال های آینده اقدامات قابل توجهی در راستای استفاده بهینه از آب، افزایش بهره وری و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات با نیاز آبی کم انجام گیرد.

وی از پسته به عنوان یک کالای اقتصادی یاد کرد که در برخی از مناطق کشورمان تولید می شود و افزود: مقایسه میزان برداشت این محصول نسبت به سطح زیر کشت نشان می دهد که طی 40 سال گذشته، فقط آب صادر کرده ایم درحالی تصورمان بر این بوده که پسته صادر می کنیم.

وی بر لزوم هزینه کرد بخشی از درآمد صادرات محصولات کشاورزی در حوزه افزایش بهره وری تاکید کرد و افزود: حتما این موضوع را بررسی خواهم کرد که چه میزان از ارز حاصل از صادرات به استان بازگردانده و در چه بخشی هزینه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز