خبرگزاری کار ایران

آشفتگی بازار ، مشکلات تولید و تجارت وافزایش بیکاری باعث شد؛

روزهای سرد انتخابات برای اتاق بازرگانی یزد / چهره‌های شاخص نیامدند

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۴۰۶

در حالی صبح شنبه 11 اسفندماه انتخابات اتاق های بازرگانی در سراسر کشور و استان یزد برگزار می شود که این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد تفاوت زیادی با دوره‌های قبل دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استقبال اندک از ثبت نام انتخاباتی باعث شده تا در دوره نهم انتخابات اتاق یزد اسامی مطرح و حتی چند لیست مجزا وجود نداشته باشد و صحنه انتخاباتی در یزد آرامشی عجیب و غریب را تجربه کند که در هیچ یک از ادوار اینگونه سابقه نداشته است.

نه تنها تنور انتخاباتی پارلمان بخش خصوصی در استان یزد داغ نشد که برخی عملکردها حتی اجازه گرم شدن هم نداد به طوری‌که حتی چهره های مطرح و خوشنام عرصه صنعت و بازرگانی و تولید و معدن هم به کارزار انتخاباتی نیامدند.

برخی از فعالان عرصه تولید و صنعت و بازرگانی استان دلایل مختلفی را برای تحلیل سردی تنور انتخاباتی ذکر کرده‌اند از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و اشکالات و چالش های متعددی که موجب شده نتوانند فضای کسب و کار مطلوبی را پیاده کنند.

برخی اما معتقدند که اتاق بازرگانی کارآیی لازم را ندارد و بجای اینکه پارلمان بخش خصوصی باشد به پارلمان بخش دولتی تبدیل شده و توان استفاده از حق و حقوق بخش خصوصی را ندارد و به نوعی دچار سرخوردگی شده و امکان تغییر به وسیله اتاق وجود ندارد.

اتاق بازرگانی متشکل از بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع است و بر خلاف تصورات، بسیاری از بازیگران اقتصادی، حضور فعالی در این نهاد ندارند و تقریبا می‌توان گفت طیفی خاص در این اتاق حضور دارند که دایره را برای حضور دیگران هم به نوعی بسته اند. گرچه اتاق بازرگانی در مقایسه با اتاق اصناف و اتاق تعاون از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار است اما آنگونه که باید نتوانسته صدای بخش خصوصی در نهادهای تصمیم‌گیر باشد.

نگاهی به لیست کاندیداهای این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی یزد نشان می دهد که به جز تعدادی انگشت شمار از چهره های به نام و سرشناس عرصه اقتصادی، اکثریت حاکم بر اتاق بازرگانی تلاش می‌کند در انتخابات آتی هیات نمایندگان هم حداکثر کرسی‌ها را به دست آورد، این در حالی است که منتقدان و فعالان بخش صنعت معتقد هستند این گروه در ۴ سال گذشته هم دستاورد قابل اعتنایی نداشته و تقریبا خنثی بوده است.

آشفتگی بازار، مشکلات تولید و تجارت، صادرات و واردات و بیکاری روز افزون و از دست رفتن بازار‌های بین المللی نشان می دهد که اتاق بازرگانی آن‌گونه که باید فعالیت نداشته که اگر فعال بود و مشکلات و چالش ها را پیگیری می کرد امروز باید بخشی از این مشکلات نیز حل می‌شد. گرچه این مشکلات به اتاق بازرگانی ربط ندارد اما این تشکل که پارلمان بخش خصوصی است و قدرت و جایگاه ارزشمندی دارد و در بسیاری از جلسات و برنامه‌های تصمیم گیر نقش ایفا می‌کند می‌توانست در حل مشکلات اقدامی اساسی صورت گیرد.

برخی دیگر اما معتقدند اتاق بازرگانی توجهی به اصل شفافیت نداشته و کارنامه درخشانی در این حوزه از خود ارائه نداده است.

مشکل دیگری که اتاق بازرگانی یزد در این زمینه دارد، بی توجهی به حوزه رسانه و اطلاع رسانی است که بزرگترین نقطه ضعف اتاق به شمار می‌رود چراکه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد به طور محدود و با چند رسانه در ارتباطند که این مهم نیز تاثیر بسزایی در کارنامه اتاق دارد.

این دوره از انتخابات اتاق‌های کشور و به تبع آن اتاق یزد به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و کاهش صادرات نفت و به نوعی کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که فعالان اقتصادی می‌توانند با اتکا به توان داخلی و ظرفیت‌های فوق العاده موجود همچنین ارتباطات اقتصادی زمینه ساز احیای اقتصاد بدون نفت ایران باشند اما سردی تنور انتخابات اتاق چیز دیگری می‌گوید.

اتاق بازرگانی یزد در ۴ سال گذشته به اذعان بسیاری از فعالان اقتصادی نه کارآمد بوده و نه اثربخش اما امیدواریم با انتخاب اصلح در دوره نهم، کارآمدی و اثربخشی اثربخشی محقق شود و یزد که از استان‌های پیشرو صنعتی و معدنی به شمار می‌رود بتواند جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز