خبرگزاری کار ایران

سمسار زاده تاکید کرد:

لزوم تصویب وکالت الزامی و اجباری برای کاهش اطاله دادرسی

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۳۵۴

رئیس شعبه چهارم دادگاه عالی انتظامی قضات کشور گفت: اگر وکالت اجباری و الزامی در قوانین کشور به تصویب برسد در درجه نخست از اطاله دادرسی می‌کاهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عبدالرحیم سمسارزاده در همایش گرامیداشت سالروز تصویب استقلال کانون های وکلای دادگستری که در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، افزود: ادبیات مشترکی بین وکلا و قضات وجود دارد یعنی اینکه در سخن از قاضی و وکیل چند کلمه مشترک به ذهن متبادر می شود و آنها استقلال، شان و نظارت هستند.

وی اضافه کرد: آزادی وکیل در اقامه دعوا و دفاع از موکل که مساله ای انسانی است و هر موجودی در این خصوص حق دارد.

سمسارزاده، از امر وکالت به عنوان یک هنر، امر تخصصی و فنی و در معنای دیگر معماری علم حقوق یاد کرد و ادامه داد: با وجود اهمیت حضور وکیل در جریان دادرسی عادلانه عادت مراجعه به وکیل در بین مردم ضعیف است چون نهاد وکالت در جامعه جا نیافتاده و فقط آنها که امکان گرفتن وکیل دارند می توانند وکیل داشته باشند.

وی اظهار داشت: اگرچه کانون های وکلا امکان وکالت تسخیری را فراهم کرده اند اما این کافی نیست و باید این فرهنگ در جامعه ترویج شود.

سمسارزاده خاطرنشان کرد: وکالت یک خدمت عمومی است و باید تحت حمایت دولت باشد اما در حال حاضر فقط مورد حمایت قوه قضاییه است و علت آن هم به خاطر ارتباط روزانه با قضات است.

وی اظهار داشت: بر خلاف آنچه گفته می شود وکیل در مقابل قاضی یا قاضی در مقابل وکیل است، اتفاقا باید یک ارتباط متقابل بین آنها وجود داشته باشد.

سمسارزاده با تاکید بر دانش تخصصی وکلا گفت: وکالت اجباری و الزامی اگر در قوانین کشور تصویب شود در درجه اول از اطاله دادرسی کم می کند.

وی درباره استقلال وکلا نیز گفت: استقلال وکیل بر اساس اصول و موازین قانونی باید همانند استقلال قاضی باشد، البته استقلال قضات توسط خود آنها تامین شده و این استقلال نه از زاویه خشونت بلکه در حکمی است که با مطالعه و به استناد قانون صادر می کنند.

وی افزود: وکلا هم اولین کسانی هستند که باید استقلال خود را حفظ کنند و آنگاه به عنوان یک خدمت دهنده مورد حمایت قانونی نهادهای رسمی قرار گیرند.

سمسارزاده بر حفظ شان و جایگاه وکلا نیز تاکید کرد و گفت: اگر وکلا و قضات شان این حرفه را رعایت نکنند از حکم قانون تخلف کرده اند.

وی افزود: اگر بهترین قانون و بهترین قضات را داشته باشیم اما نظارت وجود نداشته باشد آسیب ایجاد خواهد شد و باید جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز