خبرگزاری کار ایران

نابسامانی قیمت گوشت قرمز در بازار یزد/ رقابت گوشت و دلار پایانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۷۷۸

در حالی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در یزد بین 80 تا ۸۵ هزار تومان تعیین ‌شده که این نرخ در قصابی ‌ها و مراکز عرضه جایی ندارد و گوشت از 90 تا ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدت زیادی نیست که پخت و پزها در بخش عمده جامعه بدون گوشت و یا با مقدار بسیار کمی گوشت صورت می گیرد تا جایی که سبزیجات، جای گوشت قرمز را در سفره‌ها گرفته است.

افزایش قیمت گوشت در این روزهای بازار پا به پای افزایش نرخ دلار رشد کرده تا جایی که تابلوهای سفید قصابی‌ها، شباهت به تابلوی عرضه طلا و سکه و ارز صرافی‌ها را دارد چون هر روز که پیش می رویم نرخی متفاوت روی این تابلوها خودنمایی می کند، نرخی که با درآمد خانوارها سازگاری ندارد و می‌رود تا پدری و نان آور خانه ای را بیش از پیش شرمسار اهل منزل کند.

قیمت گوشت قرمز که از کالای اساسی خانوارها محسوب می‌شود چند ماهی است با سیر صعودی مواجه بوده و تاثیر زیادی بر وضع معیشتی مردم گذاشته به گونه ای که خانوده‌ها به ویژه اقشار کم درآمد امروز توان تامین گوشت قرمز را در سفره خود ندارند و مجبورند گوشت یخ زده البته از نوع گوساله به جای گوشت گوسفندی تهیه کنند.

بسیاری از خانواده‌ها این ماده غذایی را از سبد غذایی به دلیل گرانی بی سابقه آن حذف کردند و در این میان نقش دستگاه‌های نظارتی مبهم بوده و حتی دیده نمی شود که اگر نظارتی بر بازار بود شاهد افزایش قیمت گوشت نبودیم و حداقل برای مدتی باید ثبات در بازار حاکم باشد.

برخی‌ها نیز بر این عقیده هستند که مسئولان به جای حل مشکلات گرانی برخی از اقلام پر مصرف مشکلات را به حوزه دیگری پاس می‌دهند و کسی هم پاسخگوی گرانی‌های اخیر نیست و تاوان بی‌مسئولیتی برخی از مسئولان را مردم و اقشار کم درآمد جامعه می‌‌دهند، همچنین برخی‌ها نیز بر این باورند که مسئولان برای کم کاری خودشان توجیحات مختلفی را ارائه می‌دهند.

معاون امور اقتصادی استاندار یزد در خصوص مصرف گوشت قرمز و تقاضای مصرف کنندگان در سطح استان اضافه کرد: تقاضای گوشت قرمز منجمد به شدت رفته بالا رفته لذا در این راستا تا پایان سال جاری بایستی اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد تا مشکلی در تامین آن نباشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد بیان داشت: گوشت منجمد در استان یزد تاکنون متقاضی نداشته است اما به واسطه گرانی و عدم توانایی قشر ضعیف جامعه در تامین آن متقاضی آن در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

وی با اشاره به لزوم تامین گوشت گرم مورد نیاز مردم برای مصرف و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل در تامین آن خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است که با توجه به ظرفیت بالای فرودگاه استان یزد، بر واردات دام زنده اهتمام داشته باشیم.

زینی‌وند با تاکید بر پیشگیری از قاچاق دام و وضعیت موجود کشور در این زمینه اظهار داشت: با توجه به وضعیت قاچاق حاکم بر کشور، انتقال دام زنده از طریق فرودگاه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

معاون استاندار یزد اما اشاره‌ای نداشت که چه زمانی گوشت گرم (دام پروازی) به یزد و مردم خواهد رسید و وی به وعده انجام این کار اکتفا کرد.

از سوی دیگر اما معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد توزیع گوشت منجمد را در راستای تنظیم بازار دانست و گفت: توزیع گوشت منجمد گوساله برای کنترل بازار یزد به صورت چرخشی انجام می شود.

علی افشار پور توزیع گوشت گرم گوسفندی و منجمد گوساله در سطح شهر یزد و شهرستان‌های استان را از طریق فروشگاه‌های منتخب دانست و گفت:در 23 مرکز از شهر یزد توزیع گوشت منجمد گوساله با حضور بازرسان انجام می‌شود و در راستای تعدیل قیمت‌ها، توزیع گوشت قرمز تنظیم بازار به ‌طور مستمر ادامه دارد و تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه به‌دلیل گرانی و افزایش قیمت گوشت گرم استقبال مردم از گوشت منجمد خوب است، اضافه کرد: اکثر مراجعان توانستند در زمان توزیع، گوشت دریافت کنند و مشکلی در روند عرضه نبود.

وی همچنین از تلاش و رایزنی برای افزایش سهمیه گوشت استان خبر داد و گفت: مجموعه تنظیم بازار استان و نهادهای مربوطه به‌‌طور جدی در تلاش هستند تا کنار افزایش سهمیه استان از گوشت‌‌های وارداتی همچنین تأمین بهتر و بیشتر نهاده‌های دامی با قیمت دولتی، در امر توزیع نیز گسترده‌ تر و هماهنگ‌ تر اقدام کنند.

گرچه افشار پور معتقد است گوشت گرم و منجمد در فروشگاه‌ها در حال توزیع است تا قیمت کنترل شود و کاهش یابد اما بررسی ها در سطح شهر یزد و شهرستان های دیگر استان حکایت از وضع نامناسب عرضه و توزیع گوشت دارد و مردم بلافاصله پس از اطلاع از توزیع گوشت، به مراکز عرضه حجوم می آورند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز