خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت بازار گوشت مرغ گزارش می‌دهد؛

پرواز قیمت مرغ بر بام گرانی/ مرغ‌هایی که از سفره مردم پر می‌کشند/ نظارت حلقه گمشده بازار

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۵۲

مرغ یکی از محصولات پروتئینی پرمصرف در سبدخانوار به شمار می‌رود که در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت و نوسانات عجیب و غریبی مواجه شد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، درحالی‌ که سال 97 آخرین نفس‌های خود را می‌کشد، قیمت گوشت و مرغ در بازار یزد مانند دماسنجی در روزهای گرم و پر حرارت درحال بالا رفتن و داغ شدن است و مشخص نیست این روند چه زمانی متوقف خواهد شد.

بازار یزد مانند سایر بازارها در سراسر کشور این روزها به یکی از پرخبرترین مراکز شهر تبدیل ‌شده و دلیل این افت ‌و خیز افزایش قیمت کالاهای اساسی از حبوبات گرفته تا انواع گوشت قرمز و سفید در تب و تاب است.

از سوی دیگر افزایش سرسام‌آور قیمت میوه‌ها، گوشت گاو و گوسفند، مرغ و تخم‌مرغ و سایر اقلام مصرفی مردم موجی از نگرانی به ویژه برای قشر کم درآمد و ضعیف جامعه شده و تنها چشم و امید به دست دولت دارند تا در این ایام اقدامی به نفع جامعه صورت گیرد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که طی ماه‌های اخیر مسئولان مربوطه در دستگاه‌های متولی اظهاراتی مبنی بر وضعیت مناسب عرضه گوشت برای کنترل بازار داشته‌اند.

گرچه مسئولان اقداماتی برای توزیع گوشت و مرغ منجمد و گرم در سطح فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی داشته اند و این مراکز با اعمال تخفیف هایی مرغ و تخم مرغ را با قیمت هایی کمتر از قیمت های اعلامی به فروش می رسانند اما میزان گرانی ها در این ایام به قدری است که تخفیف های جزئی هم اجازه خرید بی دردسر و راحت را به متقاضیان نمی دهد.

گزارش‌های میدانی ایلنا حاکی از این است که بسیاری از شهروندان به دلیل جهش ناگهانی قیمت ها در خرید مایحتاج خود محتاطانه عمل می کنند و در بسیاری از موارد از خرید نیز خودداری کرده اند.

این در حالی است که استان یزد با تولید سالانه 58 هزار تن گوشت مرغ یکی از استان‌های سرآمد در تامین مرغ کشور است و به گفته رئیس سازمان دامپزشکی استان یزد، مازاد تولید استان در زمینه طیور به استان های همسایه نظیر اصفهان، کرمان و شیراز هم صادر می شود.

افزایش بی ‎رویه قیمت مرغ به همراه کوچک شدن اندازه آن، میزان تولید ماهانه گوشت مرغ در استان یزد را به شدت کاهش داده تا جایی که حتی مرغداران این استان را با مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی مواجه کرده است.

بروز بیماری‌های طیور از جمله آنفلوآنزای پرندگان نیز به دلیل خسارت و تلفاتی که بر تولید گوشت مرغ دارد در افزایش قیمت آن بی تاثیر نیست چراکه هم تقاضا افزایش می یابد و هم اینکه عرضه کم می‌شود.

از سوی دیگر، برخی نیز افزایش قیمت نهاده‌ها مانند ذرت و جوجه یک روزه را عامل گرانی گوشت مرغ در بازار می‌دانند اما به نظر می رسد موضوع ارتباطی با افزایش قیمت ها نداشته باشد چراکه نهاده های خوراکی طیور به گفته رئیس دامپزشکی استان، اغلب وارداتی است و در حال حاضر نرخ دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته و با کاهش قیمت مواجه است.

غفلت ناظران و سوء استفاده دلالان

در حالی‌که هر یک از فعالان عرصه تولید و توزیع مرغ دلایلی را برای افزایش قیمت این محصول اعلام می‌کنند، به نظر می‌رسد که دلیل منطقی برای افزایش قیمت مرغ در بازار وجود ندارد. غفلت دستگاه‌های نظارتی، سوء استفاده دلالان در کشتارگاه و عاملان خرده‌فروشی از عوامل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار است.

این موضوع اما تنها به نرخ گوشت مرغ ختم نمی شود و بازار دیگر محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

توزیع مرغ منجمد نیز از 19 آذر ماه به قیمت هر کیلو 8 هزار و 900 تومان در فروشگاه‌های زنجیره ای، تعاونی‌های کارمندی و کارگری و ... جهت تنظیم بازار در استان یزد انجام شد اما چندان موثر نبود.

قیمت گوشت مرغ در سطح بازار به ازای هرکیلو گرم 15 هزار و 400 تومان و در برخی مراکز 16 هزارتومان نیز عرضه شده اما در سطح فروشگاه های زنجیره ای با قیمت 12 هزار 200 تومان برای تنظیم بازار عرضه می شود اما این اقدامات جای نظارت و برخورد با بی قانونی و تخلفات را نمی گیرد و لازم است مسئولان مربوطه در استان جدی تر برای معیشت مردم اقدام کنند.

انتقاد مردم از بی‌توجهی مسئولان

قیمت های بالای عرضه در سطح خرده فروشی مردم را به تنگ آورده و گلایه هایی دارند و انتقاداتی به مسئولان امر دارند و معتقدند وقتی قیمت کالاهای اساسی بالا می‌رود فروشنده‌ها نیز قیمت‌ها را آن طوری که خودشان دوست دارند تغییر می‌دهند.

بیشتر شهروندان معتقدند که نظارت حلقه گمشده در بازار یزد است و مسئولان باید بیش از این‌ها روی امر نظارت و برخورد با متخلفان زمان بگذارند.

آنچه واضح و روشن است، گوشت و مرغ از سبد بخشی از قشر جامعه حذف شده و هستند خانواده‌هایی که ماه‌ها است از تهیه گوشت و مرغ دست کشیده و توان تامین و تهیه آن را ندارند و اگر این روند ادامه پیدا کند گوشت و مرغ هم از سبد سایر خانوارها در قشر متوسط جامعه نیز حذف خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز