خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی راهکار حل بحران آب/ تشکل‌های اجتماعی ایفای نقش کنند

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۱۴۳

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد، مشارکت طلبی و استفاده از پتانسیل جامعه محلی را لازمه حل بحران کم آبی دانست و گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی راهکار حل بحران آب است.

به گزار‌ش‌خبرنگار ایلنا، فخرالسادات خامسی هامانه در نشست تخصصی «آب، قنات و مسائل اجتماعی» با بیان اینکه استان یزد با پدیده‌ای به نام «بحران آب» روبه‌رو است، اظهار داشت: از جمله پیامدهای اجتماعی بحران آب تغییرات جمعیتی، مهاجرت و مرگ و میر است که به عنوان عوامل تهدیدکننده بقا در این استان شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه برخی پیش ‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال‌های آتی بحران کم‌آبی استان یزد را خالی از سکنه خواهد کرد ادامه داد: در این بین، تغییر نگرش‌ و عقاید مذهبی مردم، کاهش امید به زندگی و نیز بدبینی و کاهش دلبستگی به سرزمین احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی دیدگاه‌های مربوط به بحران آب به مباحث مذهبی ربط داده و باعث ایجاد نگرانی در این خصوص شده است.

خامسی در خصوص بحران آب، از نگرانی‌هایی مانند کاهش امنیت غذایی، کمبود فضای سبز، نزاع و درگیری‌های بین استانی، تعارضات و اختلافات قومی و منطقه‌ای نام برد و افزود: بعضأ با شرایطی مواجه بوده‌ایم که قطع آب موجب به خطرافتادن جان بیماران در یک مرکز بیمارستانی شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که اعتماد بین مردم و مسئولان کاهش یافته و این مهم باعث کاهش سرمایه اجتماعی کلان در این استان شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار، مردم یزد در اعتماد به یکدیگر رتبه نخست کشوری را دارند درحالی که در خصوص اعتماد به مسئولان یا همان سرمایه‌های کلان رتبه شانزدهم کشوری را دارند.

خامسی مشارکت طلبی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را راه‌حل‌ حفظ محیط زیست و کاهش بحران‌های زیست محیطی دانست و تصریح کرد: مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و سپردن اداره امور به دست مردم امری ضروری است.

وی افزود: همچنین، بهترین نوع مواجهه با بحران کم‌آبی ایجاد سازمان‌ها و نهادهای مردمی برای پیوند زدن نقش حاکمیت و دولت به بدنه جامعه است.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد همچنین استفاده از رسانه و فضای مجازی، استفاده از زبان هنر و ظرفیت‌های‌ روحانیان، تشکل‌های دانش‌آموزی، هنرمندان، اصناف و دیگر ابزارها و اقشار تأثیرگذار جامعه برای شبکه‌سازی، گفت‌وگوهای بین اقشار و گفتمان‌سازی و فرهنگسازی در عرصه آب را موثر دانست.

وی تصریح کرد: باید تعامل کرد تا بتوان جامعه محلی را با دولت و سیاست‌های دولتی در بحث مقابله با بحران آب همراه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز