خبرگزاری کار ایران

مشاور ویژه مدیر‌کل ایکروم:

بارزترین ویژگی ثبت جهانی یزد جلوگیری از تخریب آثار این شهر است/توسعه فعالیت های اقتصادی متناسب با بافت تاریخی باشد

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۸۰۵

مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، بارزترین ویژگی ثبت جهانی یزد را جلوگیری از تخریب آثار این شهر دانست و گفت: آثار تاریخی بسیاری شهرها آسیب جدی وارد شده و یا به کلی نابود شدند.

به گزارش ایلنا، «یوکا بوکیلهتو» در دوازدهمین نشست فرهنگی شب یزد در بیت شهید آیت الله صدوقی با موضوع بررسی آثار و مزایای ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) اظهار داشت: نیم قرن اخیر به آثار تاریخی بسیاری شهرها آسیب وارد شد و در ایران هم می‌توان در این ارتباط به کرمان، اصفهان، و شیراز اشاره کرد که این شهرها به دلیل ثبت نشدن و نبود نظارت آسیب جدی به آثارشان وارد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش شد که مجموعه بناهای فرهنگی و طبیعی در فهرست آثار جهانی ثبت شود، اظهار داشت: آثار قابل ثبت می تواند مستقل، به صورت مجموعه، بافت و یا شهر باشد.

این معمار و طراح شهری فنلاند تصریح کرد: نخسین آثار ثبت شده جهانی بیشتر بناهای تاریخی به صورت جداگانه و تک بنا بود، اما یزد نخستین شهر تاریخی ایران است که بخشی از بافت کهن آن در فهرست جهانی به ثبت رسید.

بوکیلهتو به مزایای عمومی ثبت جهانی شهر یزد اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله منفعت آن کلی و فراگیر است که لزوم مشارکت همه برای حفظ یک اثر جهانی را می طلبد.

مشاور مرکز ایکروم با بیان اینکه ترکیب فرهنگ و ثبت جهانی یک اثر تاریخی موجب به وجود آمدن شرایط اقتصادی متفاوت خاصی در آن مجموعه می شود تصریح کرد: هم اکنون فعالیت های اقتصادی و بازرگانی خوبی در بافت تاریخی یزد شاهد هستیم اما باید فعالیت ها متناسب با بافت تاریخی و در چارچوپ شرایط آن برنامه ریزی شود.

بوکیلهتو افزود: ثبت یزد در فهرست میراث جهانی به موقع انجام شد، هنوز این شهر را داریم و واقعیت این است که شهر دست نخورده است، و در بافت تاریخی آن هنوز برج ها دیده نمی شود که دیدگان ما را آزار دهد و گنبدها و ساختار سنتی شهر پس از قرن ها همچنان پایدار است.

این معمار و طراح شهری فنلاند خاطر نشان کرد: شهر یزد به گونه منطقی حفظ شد و به بافت تاریخی آن آسیبی وارد نشد و اگر کمی دیرتر اقدام کرده بودیم شایدبافت تاریخی آن از بین می رفت و آنچه امروز مشاهده می کنیم شاید وجود نداشت.

مشاور مرکز ایکروم افزود: در حقیقت پیوستن یزد به میراث جهانی نقطه شروع تازه ای برای توسعه این شهر تاریخی است و آثار مثبت آن فقط محدود به بافت تاریخی نمی شود بلکه تمام شهر و حتی شهرهای اطراف آن را در برمی گیرد و همه می تواند از مزایای آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به تاریخچه یونسکو و وظیفه اصلی این سازمان د مراقبت از فرهنگ و تمدن بشری اظهار داشت: ذیل کنواسیون میراث جهانی، کمیته میراث جهانی متشکل از نمایندگانی کشورها تشکیل شد که در حال حاضر 194 کشور عضو آن هستند که ثبت یکهزار اثر در کنوانسیون جهانی محصول کمیته یادشده است.

به گزارش ایلنا، بخشی از محدوده بافت کهن یزد 18تیر سال 96 در فهرست آثار سازمان یونسکو ثبت شد و در این سال برای مردم یزد اتفاقی جهانی رقم خورد و خلاقیت در معماری، طراحی شهری و تکنولوژی و تعامل زمین با طبیعت در یزد، این شهر را به سمت جهانی شدن سوق داد تا ایران بیست و دومین اثر جهانی خود را ثبت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز