خبرگزاری کار ایران

رئیس‌کمیسیون بودجه شورای شهر یزد خبر داد:

جریمه چندبرابری برای ساخت و سازهای فاقد مجوز/ عوارض جدید شهرداری کارایی بازدارندگی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۹۰۲

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد با بیان این که رویکرد بازدارنده ملاک تعیین میزان تعرفه عوارض سال 98 شهرداری یزد است، گفت: ساخت و سازهای فاقد مجوز در شهر یزد مشمول جریمه های چندبرابری خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ونوس عامری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بررسی تعرفه عوارض در بودجه سال 98 شهرداری یزد اظهار داشت: هرجا افزایشی در تعرفه عوارض شهر یزد مشاهد می‌شود برای مقابله با متخلفین است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که تمام اعضای شورای شهر به جلسات کمیسیون بودجه برای تعیین میزان تعرفه عوارض 98 شهرداری یزد دعوت شدند، ادامه داد: کارشناسان مختلف اقتصادی از درون و بیرون شهرداری برای بررسی نقاط ضعف و قوت تعرفه عوارض 98 دعوت و بکار گرفته شدند.

وی با بیان این که متأسفانه اعضای شورا علیرغم دعوت مکرر کمیسیون بودجه، آن طور که باید و شاید در جلسات بررسی تعرفه عوارض مشارکت نکردند، اضافه کرد: تمام املاک شهر یزد با قیمت آخر سال 97 ارزیابی شده و ارزش معاملاتی با نسبت عادلانه ای مبنی بر تغییر قیمت هر محله افزایش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: به طور مثال یک بلوار که قیمت آن نسبت به سال 94 پنج برابر شده است، ارزش معاملاتی آن 1.5 برابر شده و بلواری که فقط 30 درصد افزایش داشته است، ارزش معاملاتی آن سه درصد افزایش یافته است.

عامری برقراری عدالت در افزایش ارزش معاملاتی در سطح شهر یزد را یکی از ویژگی‌های تعرفه عوارض سال 98 دانست و بیان کرد: تاکنون این رویکرد در میزان نعرفه عوارض املاک شهر یزد نبوده و انجام نشده است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر اینکه افزایش عوارض برای تمام نقاط شهر نیست

گفت: اگر جایی نوشته و یا مطرح شده که تعرفه عوارض 98 یزد 50 درصد افزایش یافته است، باید دانست که این افزایش مبلغ شامل حال تمام نقاط شهر نمی‌شود.

وی بازدارندگی تخلفات ساختمانی را از دیگر رویکردهای جدی شواری شهری برای تعیین میزان تعرفه عوارض 98 عنوان کرد و افزود: ما مردم را دعوت مکنیم تا برای ساخت و ساز های خود از شهرداری مجوز گرفته و از تخفیفات مصوب این بخش بهره مند شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: کسانی که مجوز نگرفته و در ساخت و سازهای خود تخلف می‌کنند، عوارض سختگیرانه ای از آنها اخذ می‌شود.

عامری با بیان این که ساخت و ساز بدون مجوز شهردار 10 برابر هزینه‌های اخذ مجوز جریمه در پی خواهد داشت، گفت: عوارض حصارکشی با مجوز یک پی و بدون مجوز 10 پی تعیین شده است.

وی در مورد حق مشرفیت با اشاره به این که طبق نظر شورای نگهبان شهرداری حق ندارد حق مشرفیت از مردم اخذ کند و فقط عوارض حق مشرفیت را از شهروندان می‌گیرد، تصریح کرد: در این بخش شهرداری پولی را که متعلق به مردم است برای آزادسازی و ساخت معابر هزینه می‌کند، که در ادامه این فرآیند برای املاک نقاط مختلف شهر ارزش افزوده قابل توجه ای ایجاد می شود که در نهایت شهرداری بخش از ارزش افزوده ایجاد شده را از مالکین اخذ و برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم شهر یزد هزینه می‌کند.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد گفت: عوارض حق مشرفیت در تعرفه عوارض سال 98 از 35 درصد به 40 درصد به نفع تمام مردم شهر یزد افزایش یافته در حالی که پیشنهاد شهرداری 50 درصد بوده است.

عضو شورای شهر یزد افزود: تمام اصناف، بانک‌ها و فروشگاه‌های تجاری طبق قانون می‌توانند به اندازه پهنای ملک خود و به ارتفاع 1.5 متر تابلو بدونه پرداخت عوارض داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر املاک تجاری متقاضی نسب تابلو بیش از مساحت تعیین شده باشند باید عوارض مساحت اضافی تابلوی خود را به شهرداری پرداخت کند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد در خصوص تغییر کاربری از تجاری به مسکونی، اظهار کرد: این نوع تغییر کاربری از پرداخت عوارض معاف است.

وی با بیان این که طبق قانون افراد 120 درصد اجازه افزایش تراکم دارند، افزود: اگر کسی افزایش تراکم داشته باشند با تخفیف 20 درصد، شهرداری تا سقف 140 درصد هیچ عوارضی برای افزایش تراکم دریافت نمی‌کند.

عامری تصریح کرد: افزایش تراکم از 140 تا 160 درصد 10 درصد تراکم پهنه(متناسب با هر منطقه)، افزایش 160 تا 300 درصد عوارض تمام تراکم پهنه نسبت به میزان مازاد از افراد اخذ می شود.

ویی با بیان این که عوارض صدور بارنامه برای مدت یک سال حذف شده است، گفت: تغییر کاربری ها اگر از نوع بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، مهدکودک، صنایع دستی، پارکینگ، فضای سبز، باغ، گردشگری و درمانی عام المنفعه و خیری باشند از پرداخت عوارض معاف هستند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد جهت دهی به تعرفه عوارض را از دیگر رویکردهای جدی شورای شهر برای سال 98 دانست و بیان کرد: مهمترین هدف شورای شهر یزد در هدفمند کردن میزان تعرفه عوارض تجهیز کردن شهر به مکان‌های مورد نیاز برای توسعه بیش از پیش بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز