خبرگزاری کار ایران

با حضور انبوه زرتشتیان؛

آیین باستانی جشن سده در یزد برگزار شد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۱۹۳

آیین باستانی جشن سده با حضور انبوه زرتشتیان و سایر مردم در روستای چم در یزد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، زرتشتیان یزد آئین جشن سده را در سال جاری همچون سال‌های قبل در روستای چم در شهرستان تفت برگزار کردند. جشن “سده” بزرگترین جشن‌ آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است.

این مراسم با حضور گسترده مردم محلی و همچنین برخی گردشگران و البته زرتشتیان یزدی برگزار شد. 

این جشن به یاد آورنده اهمیت نور، آتش و انرژی است. چنانکه از کتاب‌ها و اسناد تاریخی برمی‌آید جشن سده جنبه دینی نداشته و تمام داستان‌های مربوط به آن غیردینی است و بیشتر جشنی کهن و ملی به شمار می‌آید و وارث حقیقی جشن سده نه تنها ایرانیان بلکه میراثی است که به بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز راه یافته است.

زرتشتیان کنونی در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را می‌خوانند. آن‌ها آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما و نور را می‌کنند و امید پیروزی نور بر ظلمت را در دل تازه نگاه می‌دارند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

در این مراسم طبق سنت معمول، ابتدا گات‌خوانی توسط موبدان زرتشتی انجام و سپس هیزم‌های از پیش آماده شده به آتش کشیده می شود. 

حجم ویدیو: ۸.۸۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز