خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت در قزوین عنوان کرد:

بانک مرکزی بخش‌خصوصی را در تحریم‌های بوروکراسی‌ قرار ندهد/لزوم مفاهمه بین بخش‌های خصوصی و دولتی

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۱۸۶

معاون وزیر صمت گفت: بانک مرکزی باید بخش خصوصی را درک کند و آنها را در تحریم‌های بوروکراسی‌ها قرار ندهد تا در این شرایط خاص، با آزادی عمل بیشتر، نقش خود را بهتر ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محمدرضا مودودی در آیین  تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین اظهار کرد: در سال 56 وابستگی کشور به نفت بسیار بود و سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات کشور، کمتر از پنج درصد بود و در تراز تجاری هم اگر با صادرات غیرنفتی بسنجیم حرفی برای گفتن نداشتیم.

وی افزود: کل حجم تجارت کشور کمتر از 25 میلیارد دلار بود که بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، تقریبا ایران در بین کشورهای نفتی دنیا، تنها کشوری است که وابستگی به نفتش نسبت به سایر کشورهای نفت‌خیز پایین است.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور ادامه داد: سهم صادرات غیرنفتی کشور از کل سبد صادراتی  تقریبا بین 50 تا 60 درصد است و اگر تحریم‌ها تشدید یابد، به بیش از 70 درصد می‌رسد.

مودودی با بیان اینکه در گذشته برخی اقلام صادرات غیرنفتی مانند پسته، زعفران و فرش سنتی و کشاورزی بود، اضافه کرد: امروز بیش از هشت هزار انواع و اقسام محصولات صنعتی، معدنی، نفتی و پایه نفتی و کشاورزی در رده صادرات غیرنفتی قرار دارد و دارای تنوع شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه اقتصاد کشور نسبت به 40 سال پیش 6 برابر شده، تصریح کرد: در عرصه تجارت خارجی تعداد صادرکنندگان فراتر از مرز 9 هزار نفر واحد صنعتی و بازرگانی رسیده است.

معاون وزیر صمت افزود: در 9 ماهه امسال در زمینه صادرات غیرنفتی رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم که حاصل زحمات صادرکنندگان بوده است.

مودودی ادامه داد: می‌پذیریم که شرایط فعلی نرمال و عادی نیست و تولیدکنندگان در چند جبهه با مشکل مواجه هستند این در حالی است که با مشکلات ارزی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: بر بانک مرکزی هم به دلیل مسؤولیت و مدیریت ارزی کشور فشار وارد است  که نیاز است به صادرکنندگان کمک شود تا نیازهای خطوط تولید به موقع تامین شده و به صادرات لطمه واردنشود.

این مسؤول کاهش فاصله بخش خصوصی و دولتی را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: مفاهمه بین دو بخش خصوصی و دولتی باید صورت گیرد و ادبیات این دو بخش به هم نزدیک شود.

معاون وزیر صمت اذعان کرد: برخی از افراد بخش خصوصی این نگرانی را دارند که بانک مرکزی ممکن است در برابر برنامه‌های صادراتی محدودیت ایجاد کند که این رویکرد را در بانک مرکزی مشاهده نکرده‌ام.

مودودی افزود: بانک مرکزی انتظار دارد شفافیت صورت گیرد و بداند که مکانیسم‌های برگشت ارز به چه صورت است؛ گرچه بانک مرکزی باید بخش خصوصی را درک کند و آنها را در تحریم‌های بوروکراسی‌ها قرار ندهد تا در این شرایط خاص، با آزادی عمل بیشتر نقش خود را بهتر ایفا کنند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم‌ترین نقش را در ارزآوری و توسعه چرخه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند که اگر صادرات نفت سخت‌تر شود تولیدکنندگان باید جبران کنند.

این مسؤول اضافه کرد: اقتصاد را باید مردمی‌تر کرد تا در حوزه تجارت خارجی دست تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای مدیریت باز شود که البته پرداخت مشوق‌ها هم به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: جنگ امروز دشمنان علیه نظام اسلامی، کالا و پول در عرصه بین‌المللی نیست بلکه ناامیدکردن مردم و اِعمال درد در برابر تاب‌آوری ما است که باید با حفظ امید و همگرایی بیشتر، آثار تحریم را خنثی کرده و نگذاریم محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز