خبرگزاری کار ایران

با حضور عوامل فیلم؛

تالان، فاجعه بحران آب در خراسان را به تصویر کشید

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۰۶

مراسم اکران ویژه مستند تالان (روایتی از فاجعه آب در خراسان) با حضور عوامل فیلم، اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و مسوولان در تالار شهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، رییس شورای‌شهر مشهد در مراسم اکران این مستند گفت: شورای‌شهر مشهد به‌طور جدی و دغدغه‌مند، با کمک و همت مردم و جامعه موضوع آب را پیگیری می‌کند و در این راستا طرح‌های مختلفی را با آب و فاضلاب مشهد طراحی کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و اینکه زنگ خطر بحران آب را به گوش جامعه برسانیم تا مردم همکاری کنند و این شرایط را بگذرانیم.

وی گفت: یکی از اقدامات این است که بعد از اتمام پروژه شبکه فاضلاب مشهد بتوانیم آب را به دشت مشهد برسانیم و این بحران را سپری کنیم.

وی با اشاره به قیمت تمام شده آب شرب شهری و مقایسه آن با یک بطری آب معدنی اظهار داشت: قیمت هر بطری 1.5 لیتری آب معدنی معادل 2000 تومان است و قیمت 1.5 لیتر آب شهری 8 ریال است یعنی 2500 بطری آب شرب شهری معادل یک بطری آب معدنی است.

حیدری ادامه داد: امیدواریم با همت و همراهی شما سازمان‌های مردم نهاد و مردم بتوانیم این بحران را سپری و مسیر درست را طی کنیم.

مهدی جمشیدی مدیرعامل جمعیت ناجیان آب نیز در این مراسم گفت: مساله آب و محیط زیست سال‌های قبل باید با مطالبات مردمی و با کمک سازمان‌های مردم نهاد نجات پیدا می‌کرد.

وی افزود: مستند تالان روایت تاراج آبهای زیرزمینی است که به همت جمعیت ناجیان آب و صادق دهقانی کارگردان جوان ساخته شد تا با دیدن آن بیشتر به آب و محیط زیست بیاندیشیم.

همچنین محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو در این نشست گفت: منابع زیرزمینی قربانی سیاستهای پوپولیسمی شده اند و قابل مشاهد نبودن منابع زیرزمینی چالش و خطرهای موجود در این حوزه را از منظرها دور نگه داشته است.

فاضلی افزود: فیلم مستند 'تالان' توانست به خوبی نشان دهد تصمیم گیری نمایندگان مجلس در سال 1385 در خصوص تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز چه بلایی بر سر منایع زیرزمینی آورد. قناتها در کشور قربانی نگاههای ناسازگار شدند. در قضیه بحران آب باید منطق اقتصادی و سیاسی بحران را دید.

وی ادامه داد: مسئله آب فرابخشی است لذا وزارت نیرو تنها قدرت تعیین کننده در سرنوشت آب کشور نبوده و نیست. هر سیاستی در هر کشوری محصول توازن قدرت است. باید بررسی شود که آیا همه آنهایی که در حوزه آب اختیار دارند، مسئولیت نیز می پذیرند.

وی گفت: یک ایدئولوژی در موضوع کم‌آبی و لزوم انجام اصلاحات در بخش کشاوری وجود دارد که در این خصوص فقط کشاورز فقیر را به تصویر می‌کشد و این تصویر مانع از ایجاد خیلی از اصلاحات در حوزه آب و کشاورزی می شود. این در حالی است که به همان اندازه که روستای تخلیه شده ناشی از بی آبی وجود دارد دلارهای حاصل از صادرات کشاورزی نیز وجود دارد.

محمد درویش، پژوهشگر و فعال محیط زیست در این مراسم با بیان نمونه روستاهای موفق در حوزه مدیریت آب و محیط زیست، خاطرنشان کرد: باید در سینما و هنر الگوهای بومی موفق خود را به نمایش بگذاریم .

وی ادامه داد: مردم ایران در شمار فرهیخته ترین، والاترین و عاشق ترین مردمان کره زمین در رابطه سرزمینشان هستند و باید بتوانیم قوانینی را وضع کنیم که آنهایی که احساس مسوولیت می‌کنند در حوزه آب بتوانند بهترین عملکرد را نشان دهند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس و مشاور معاون وزیر نیرو نیز در این نشست گفت: در حوزه آب نخستین جهت‌گیری‌ها به سمت مردم و کشاورزان گرفته می‌شود. این در حالی است که پیش از اینکه مردم آگاه شوند باید سیاست‌مداران و مدیران در این زمینه به آگاهی برسند.

حجت میان‌آبادی افزود: توهم توسعه در مدیران خشکیدن دریاچه ارومیه و آلودگی هوا در اصفهان را موجب شد. مسئولان با توهم توسعه‌یافتگی ارومیه در این منطقه سدها و چاه‌های زیاد حفر کردند ولی به‌جای توسعه ارومیه مردم آن خطه این روزها برای مقابله با طوفان نمک دست و پا می‌زنند.

وی ادامه داد: مردم اصفهان نیز پس از چند دهه از آغاز فعالیتهای گسترده صنعتی به جای هوای سالم هوای آلوده صنعتی را تنفس می کنند و هم اینک تاوان تبعات سیاست‌گذاری‌های غلط سه و چهار دهه گذشته مسئولان و سیاست‌گذاران را پس می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز