خبرگزاری کار ایران

با تشکیل اولین جلسه کمیته صیانت از حریم شهر مشهد محقق می‌شود؛

تنگ شدن حلقه فعالیت متخلفان ساختمان در حریم مشهد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۸۹

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد با اشاره به بروز افتراغاتی با شهر بینالود، گفت: مرز حریم در طرح جامع با مرز تقسیمات سیاسی مغایرت دارد، همین امر سبب سوء استفاده های مختلف از این فضا شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد ، اولین جلسه کمیته صیانت از حریم شهر مشهد با حضور مسعود ایاز مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد، حقدادی سرپرست معاون دادسرای ویژه شهرسازی شهرداری مشهد، کیومرث مقدم فرمانده یگان حفاظت سازمان زمین و مسکن، مرتضی شیرزوراندری مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بینالود و تنی چند از نمایندگان دستگاه هایی چون جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، اداره حفاظت اراضی و املاک آستان قدس، یگان حفاظت و نظارت بر اوقاف و امورخیریه و غیره برگزار شد تا حلقه فعالیت متخلفان ساختمانی در حریم شهر مشهد تنگ‌تر شود و ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهر بیش از هر زمان دیگری تحت کنترل درآید.

در این جلسه که در تالار کوهسنگی برگزار شد مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد با اشاره به وسعت 86 هزار هکتاری این کلانشهر، گفت: وسعت شهر، تهدیدات خاص خود را نیز به دنبال دارد که برای رفع این تهدیدات، ضرورت هم‌افزایی و هماهنگی هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی در محدوده شهر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

مسعود ایاز با بیان اینکه محدوده شهر تا سال 72 در طرح خازنی 120 هزار هکتار بود، افزود: همچنین این محدوده در طرح مهرآزان به 30 هزار هکتار کاهش یافت و در سال 85 نیز بر اساس مطالعات طرح فرنهاد محدوده شهر به 86 هزار هکتار رسید.

وی بروز این تغییرات را زمینه‌ساز شکل‌گیری برخی نابسامانی‌ها در ساخت و سازها عنوان کرد و گفت: در نتیجه این تغییرات، 30 هزار باغ ویلا در حریم شهر ایجاد شد و 8 هزار کارگاه سبک و سنگین تولیدی و شمار زیادی سکونتگاه غیر رسمی شکل گرفت. این در حالی بود که محدوده شهر حریم مشخصی نداشت.

ایاز در ادامه پیشنهاد کرد : مرکز هوشمند کنترل و نظارت پایش تخلفات ساختمانی ایجاد شود و با تجهیز دستگاه‌های اجرایی و متولی امر به مانیتور و دوربین و پهباد، اطلاعات مورد نیاز بارگذاری شود، تخلفات شناسایی گردد و از طریق شبکه بی سیم به صورت مشترک تخلفات به مرکز اعلام شود.

وی تصریح کرد: در این صورت موارد تخلف به نزدیک ترین گشت اعلام می‌شود و نسبت به شناسایی، اخطار و جمع‌آوری به موقع اقدام لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد در ادامه به وجود سامانه پایش تخلفات ساختمانی اشاره کرد و گفت: 2 سال از زمان طراحی این سامانه می‌گذرد و هم اکنون در مرحله نهایی کار هستیم. بدین ترتیب با بکارگیری این سامانه، آنچه در گشت فیزیکی مشاهده می‌شود، در سامانه بارگذاری می‌شود. همچنین اخطار ثبت می‌شود و دستور آنلاین به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود.

ایاز بر لزوم استفاده از مشارکت‌های مردمی و دهیاران در ارائه گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد موارد ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف روستاها از طریق دهیاران اعلام شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز