خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سرگردانی متقاضیان مسکن مهر همدان 10 ساله شد/ پیمانکار قبلی فراری، پیمانکار فعلی مستأصل/ راه وشهرسازی: وظیفه اخلاقی داریم نه اداری

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۹۴۳

مسکن مهر «شهدا» واقع در چهار راه بابک، رو به روی باغ بهشت همدان و تپه «امام گل» از جمله پروژه‌هایی است که مدتهاست سرنوشت معلومی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان؛ این پروژه به تاکید مدیرعامل شرکت سازنده، مربوط به خانواده شهدا و خانواده‌هایی است که از اداره مسکن و شهرسازی به آنها معرفی شده‌اند. برخی از این خانواده‌ها حدود 10 سال است که به امید خانه‌دار شدن به مسئولان اعتماد کرده و تمام زندگی شان را دست آنها داده اند اما آنچه به دست آورده‌اند تنها وعده است. حالا اما در حال حاضر مسئولیت ساخت این مسکن مهر با شرکت تعاونی مسکن «هگمتان شهر سینا» است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن «هگمتان شهر سینا»  ایوب رجبی است. رجبی دو سال است که به سمت مدیر عاملی رسیده و مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفته است.  وی در خصوص این پروژه به خبرنگار ایلنا می گوید: این پروژه، پروژه‌ای 96 واحدی است که اعضا آن از خانواده شهدا، ایثارگران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند. این پروژه 96 واحدی در سال 89 به شرکت خصوصی «شادمان برج عصر» به مدیر عاملی «داوود بزرگ» تحویل داده شد.  

وی ادامه می‌دهد: برای این پروژه 96 واحدی قراردادی میان بانک مسکن استان همدان، اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و شرکت خصوصی شادمان برج  عصر منعقد شد.  از زمان تحویل این پروژه به شرکت شادمان برج عصر تا سال 91 فونداسیون اجرا و 18 تا 20 درصد این پروژه پیشرفت کرد. پس از این تاریخ به دلیل تاخیر غیرمجاز سازنده (شرکت شادمان برج عصر) اداره راه و شهرسازی استان همدان  به عنوان کارفرما این پروژه، قرارداد خود با این شرکت را یکطرفه فسخ کرد. سپس سال 93 ادامه ساخت پروژه به شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهر سینا تحویل داده شد.

رجبی درباره تسهیلات پرداختی به شرکت شادمان برج عصر از طرف بانک مسکن بیان کرد: شرکت شادمان برج عصر حدود 800 میلیون تومان از بانک مسکن برای این پروژه تسهیلات دریافت کرده است.«داوود بزرگ» قبل از شروع پروژه 3 سند  به منظور ضمانت در رهن بانک گذاشته است.

رجبی در مورد تسهیلات پرداخت شده به این شرکت تعاونی از سال 93 تا کنون هم می‌گوید: بانک مسکن تسهیلاتی به این شرکت تعاونی بابت ساخت این پروژه پرداخت نکرده است.

2 میلیارد تومان پرداختی 96 نفر

 مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهر سینا در مورد هزینه ساخت این پروژه اظهار میکند: تمام هزینه‌هایی که از زمان تحویل این پروژه به این شرکت داده شده است، هزینه‌هایی است که خود 96 نفر اعضا پرداخت کرده‌اند که به حدود 2 میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: مبلغ وام اولیه به ازای هر واحد مسکونی 22 میلیون تومان بوده است که شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهرسینا توانسته است این مبلغ را به 30 میلیون تومان برساند، همچنین ممکن است تسهلات به مبلغ 40 میلیون تومان نیز برسد.

مدیرعامل قبلی متواری شد

رجبی درباره مشکلات فعلی این پروژه می‌گوید: در حال حاضر مشکل این پروژه 96 واحدی این است که بانک مسکن می‌گوید قرارداد ساخت این پروژه بین اداره کل راه و شهرسازی، بانک مسکن و شرکت « شادمان برج عصر » بود و اداره کل راه و شهرسازی بدون اطلاع طرف سوم قرارداد که بانک باشد این قرارداد را یکطرفه فسخ کرده است؛ بنابراین مدیرعامل شرکت شادمان برج عصر باید به بانک مسکن مراجعه کند و قرارداد را فسخ کرده و قبول کند که شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهر سینا جانشین این شرکت خصوصی شود.

وی می افزاید: مدیر عامل شرکت شادمان برج عصر در حال حاضر متواری است؛ اما در حال حاضر به پیشنهاد ما  نامه‌ای برای وزارت راه و شهرسازی قرار است ارسال شود تا تکلیف این پروژه روشن شود.

 پروژه فراموش شده دولت

وی  افزود : دولت بیان کرده مسکن‌های مهری که تا 30 درصد پیشرفت داشته‌اند تعطیل خواهد شد؛ اما پروژه‌هایی که بالای 30 درصد باشند تا زمانی که به سرانجام برسد ادامه خواهد یافت. در حال حاضر بانک پیشرفت پروژه را 36 درصد و اداره کل راه و شهرسازی 45 درصد دانسته است و بدین ترتیب این پروژه جز آن دسته‌ای است که باید به سرانجام برسد.

رجبی ادامه داد: بر همین اساس بود که شرکت تعاونی از اعضا خواست تا مبلغی را کمک کنند تا این پروژه تعطیل نشود.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهر سینا تاکید می کند: اگر هماهنگی‌های لازم انجام شود و تمام ارگان‌های مربوطه همکاری کنند، تا پایان سال 98 کلید هر واحد به دست صاحب‌خانه خواهد رسید که البته نیازمند عزمی راسخ برای پیشبرد این پروژه است.

تضمینی برای ادامه پروژه وجود ندارد

ایوب رجبی در پایان این نکته را متذکر می‌شود که اعضا این پروژه 96 واحدی دیگر حاضر به پرداخت مبلغی نیستند، زیرا پیشرفتی بابت کار نمی‌بینند و حتی اگر آنها خواستار پرداخت مبلغی باشند من از آنها نخواهم گرفت چون تضمینی برای ادامه پروژه وجود ندارد  نکته دیگر اینکه تعدادی از این اعضا از سال 87 در این پروژه حضور دارند اما این پروژه از سال 89 شروع به ساخت کرد.

برای روشن شدن موضوع به سراغ حسن ربانی ارشد مدیر کل اداره کل راه وشهرسازی استان همدان رفتیم. وی در این باره می گوید: وظیفه اداره کل راه و شهرسازی برای تعاونی‌های مسکن فقط به اعطا زمین محدود می‌شود و این اداره هیچ اختیار دیگری ندارد. اداره کل راه وشهرسازی اجازه دخالت در امور شرکت‌های تعاونی مسکن را ندارد. ما فقط برای قراردادهایی که سه جانبه هستند اجازه دخالت داریم.

وی افزود: در مورد این پروژه در این حد خبر دارم که این دو شرکت هیچ‌کدام به تعهدات یکدیگر عمل نکردند و همین سبب بروز مشکلاتی شده است. اما همکاران ما در اداره کل راه و شهرسازی پیگیر این موضوع هستند تا این دو شرکت  را به یکدیگر نزدیک کنند و مشکلاتشان مرتفع شود. هرچند وظیفه اداری ما نیست؛ اما وظیفه اخلاقی ما محسوب می‌شود.

ربانی ارشد در مورد نامه مطرح شده توسط مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن هگمتان شهر سینا عنوان کرد: این نامه برای این نوشته شده است تا متوجه شویم حال که شرکت شادمان برج عصر در دسترس نیست راه‌حلی پیدا کنیم یا خیر؟ اما این نکته را نیز باید متذکر شد که اختیار آنها با ما نیست. نامه ما اجازه اداری ندارد. ما اخلاقی به دنبال این موضوع هستیم تا فرا سازمانی به آن‌ها کمک کرده و مشکل آن‌ها را حل کنیم. تمام تلاش ما این است که به آن‌ها کمک کنیم.

منتظر انتقال قانونی  هستیم

یکی دیگر از طرفین این پروژه بانک مسکن است، رسول مالمیر مدیریت شعب بانک مسکن استان همدان هم در این مورد می گوید: این بانک همکاری‌های لازم را انجام داده است؛ اما باز هم آماده است در صورت انتقال قانونی شرکت سابق به شرکت جدید؛ تعهدات خود را انجام دهد تا هرچه زودتر اعضا به خانه‌های خود برسند.

سرگردانی متقاضیان مسکن مهر همدان  10 ساله شد/ پیمانکار قبلی فراری، پیمانکار فعلی مستأصل/ راه وشهرسازی: وظیفه اخلاقی داریم نه اداری

مردم بخواهند ما وارد می شویم

اگرچه این موضوع به شورای شهر مربوط نمی شود اما به سراغ  علی رحیمی‌فر رئیس کمسیون نظارت شورای شهر همدان هم رفتیم. رحیمی‌فر با اشاره به اینکه از منظر قانونی مسکن مهر به شورای شهر مربوط نمی‌شود  می‌گوید : اگر مردم مطالبه کنند ما می‌توانیم مطالبات آن‌ها را پیگیری کنیم؛ ولی چون در دستگاه حاکمیتی پیگیری می‌شود، منطقی است از کانال اداره کل راه و شهرسازی استان و یا معاونت امور عمرانی استاندار پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

نرگس نورالله زاده رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان هم در مورد ارتباط این پروژه با شورای شهر به ایلنا بیان کرد: متولی مسکن‌های مهر اداره کل راه و شهرسازی است. واگذاری زمین و پیگیری توسط  راه و شهرسازی انجام می‌شود. اگر بگویند مشکل‌شان کجاست و از ما بخواهند تا آن مشکل را برایشان پیگیری کنیم، این کار را انجام خواهیم داد. شورای شهر می‌تواند به عنوان پیگیر در این موضوع نقش داشته باشد.

مریم روانبخش رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان نیز در مورد قرارداد فسخ شدۀ اداره کل راه و شهرسازی می‌گوید: در مرحله اول باید شرایط قرارداد مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد؛ قرارداد احتمالاً بندی داشته که اختیار به اداره راه و شهرسازی داده شده تا به صورت یک جانبه ورود پیدا کند و  قرارداد را فسخ کند.

روانبخش در ادامه می‌گوید: اگر اداره راه و شهرسازی تصمیم بر فسخ این قرارداد داشت؛ باید شریک سوم را که بانک مسکن است نیز در جریان قرار می‌داده است.

لیست اعضای تعاونی باید مشخص شود

دست آخر اینکه این پروژه چشم امید تعدادی از خانواده‌هایی است که شرح آن رفت. این شهروندان 10 سال است برای داشتن مسکن مهر دار و ندار خود را فروخته‌اند و به دولت داده‌اند.  باید برای این پروژه‌ها فکری کرد. این که بانک مسکن موضوع را از سر خود باز کند، اداره کل مسکن و شهرسازی کار را در حد یک عمل اخلاقی وظیفه خود بداند، نمایندگان مردم در مجلس پروژه را از یاد ببرند و شرکت هم بخواهد فقط با نامه نگاری کار را جلو ببرد این پروژه هیچوقت به سرانجام نخواهد رسید.

به علاوه اینکه باید نهادهای متولی، حالا که همه چیز را به شرکت «هگمتان شهر سینا» محول کرده‌اند بررسی کنند ببینند واقعاً چه افرادی در لیست 96 نفرۀ این تعاونی قرار دارند. چه نهادی متولی نظارت بر این موضوع است ؟ چرا اعلام اسامی افراد برای مدیرعامل شرکت اینقدر همراه با محافظه کاریست. مگر نه اینکه در مسیر اطلاع رسانی باید شفاف عمل کرد؟  چرا مدیرعامل شرکت حتی برای تحویل و اعلام نامه‌ها به صورت کاملاً محرمانه به رسانه‌ها مقاومت می‌کند؟ امیدواریم نهادهای متولی به این موضوع رسیدگی و به صورت شفاف اسامی افراد  اخذ و  بررسی و واکاوی دوباره شود.

گزارش : مژده نوراللهیان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز