خبرگزاری کار ایران

فرماندار تفت:

خشکسالی ها جمعیت ساکن در شهرستان تفت را کاهش داد / آبرسانی سیار به بیش از 330 روستای شهرستان تفت

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۸۸۹

فرماندار تفت با اشاره به خشکسالی‌های مداوم طی دو دهه گذشته گفت: خشکسالی ها جمعیت ساکن در شهرستان تفت را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد محامدی در نشست خبری پنج تن از فرمانداران استان به تشریح وضعیت  شهرستان تفت پرداخت و اظهار داشت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در شهرستان تفت بالای 80 درصد است و 32 مرکز مخابراتی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند و 250 روستای این شهرستان از شبکه ارتباطات سیار بهره‌مند هستند.

وی با ارزیابی مثبت از شبکه آب شهرستان تفت و شبکه فاضلاب ادامه داد: در حال حاضر 4 مخزن آب در شهرستان تفت داریم اما مشکل آب در این شهرستان جدی است و 225 روستا در این شهرستان آبرسانی سیار می شود که توان شهرستان را گرفته است.

فرماندار شهرستان تفت همچنین با اشاره به دو شهرک صنعتی از وجود 118 هزار واحد صنفی خبر داد و گفت: در حوزه کشاورزی نیز با توجه به کمبود آبی که داریم فعال هستیم و از روش های نوین آبیاری و کم فشار به همت جهاد کشاورزی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه خشکسالی‌ها باعث مهاجرت شده و جمعیت روستایی و شهرستان تفت را کاهش داده است که به دلیل بیکاری و مسائل اجتماعی و زندگی دشوار جمعیت مهاجر از شهرستان به شهر یزد زیاد شده است.

محامدی، شهرستان تفت را از پیرترین شهرستان‌های استان برشمرد و افزود: متاسفانه به دلیل مهاجرت نسل جوان به شهر یزد، سالمندان در این شهرستان و روستاها ساکن هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهاجرت معکوس در این شهرستان و روستاها گفت: در تلاشیم تا مشکل آب و اشتغال حل شود که اقدامات موثری نیز صورت گرفته و در مراحل نهایی است و تسهیلاتی نیز برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که در صورت تحقق قطعا مهاجرت به شهرستان تفت را معکوس خواهد کرد.

محامدی با بیان اینکه به‌رغم این مشکلات در حوزه های مختلف رشد و پیشرفت حاصل شده است اظهار داشت: در حوزه آموزش عالی و مدارس نیز اقدامات خوبی شده و سه دانشگاه با ظرفیت بیش از 3 هزار دانشجو و 113 مدرسه در این شهرستان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه رشد بهداشت و درمان نیز چشمگیر بوده و در حال حاضر 2 بیمارستان فعال است ادامه داد: 220 تخت بیمارستانی پذیرای مراجعان در حوزه بهداشت و درمان است و از مرکز استان نیز بیمارانی به این 2 بیمارستان مراجعه دارند.

فرماندار شهرستان تفت در بخشی از سخنان خود تعداد پروژه‌های شهرستان تفت در دهه فجر از 122 پروژه عمرانی با اشتغالزایی 146 نفر برشمرد و گفت: نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی، کشتارگاه و بسته بندی صنایع غذایی، تکمیل پروژه راهسازی و معابر شهری از جمله این پروژه‌ها هستند.

وی از پروژه‌های ورزشی این شهرستان را افتتاح زمین چمن مصنوعی در روستای ده بالا برشمرد و افزود: چند سالن ورزشی و چند زمین چمن مصنوعی نیز در دست ساخت است که به دلیل افزایش قیمت ها ممکن است در دهه فجر بهره برداری نشود.

فرماندار تفت همچنین از اجرای برنامه های متعددی در شهرستان در این ایام خبر داد و عنوان کرد: 466 برنامه تدارک دیده شده است که در حوزه های مختلف خواهد بود.

محامدی بیان داشت: در حوزه های فرهنگی و هنری به ویژه برای روستائیان در این شهرستان برنامه های بومی و محلی دیده شده که در طول دهه مبارک فجر با مشارکت مردم برگزار خواهد شد.

وی همچنین از احداث طرح های آبرسانی غدیر و سانیج در روستاهای این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با بهره برداری از این دو طرح، در تابستان سال جاری 70 روستا از نعمت آب شبکه ای برخوردار خواهند شد و از چرخه آبرسانی سیار روستایی خارج می شوند.

فرماندار شهرستان تفت از دیگر طرح های در دست اجرا و آماده بهره برداری را اجرای پروژه روشنایی و احداث معابر روستایی دانست و افزود: با همکاری برخی دستگاه ها پروژه های این حوزه نیز در دست اقدام است تا در این ایام بهره برداری شود.

وی با اشاره به ویژگی های گردشگری شهرستان تفت گفت: پروژه ساخت بازارچه گردشگری نیز در دستور کار بود که در حال ساخت است و در دهه فجر بهره برداری می شود که در حوزه صنایع دستی و عرضه این تولیدات نقش موثری خواهد داشت.

محامدی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از عدم تخصیص کامل اعتبارات شهرستان در سال جاری گفت: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از اعتبارات تخصیص یافته و امید است تا پایان سال به 50 درصد برسد اما بر اساس تجربه، تاکنون نبوده که 100 درصد تخصیص یابد.

وی از اولویت های این شهرستان برای سرمایه گذاری را حوزه گردشگری برشمرد و تصریح کرد: در خصوص احداث صنایع و سرمایه گذاری به دلیل مشکلات آبی و آلایندگی هایی که دارد در شهرستان تفت ممنوع است اما در حوزه گردشگری تسهیلات ویژه و خوبی دیده شده که پذیرای سرمایه گذران هستیم.

فرماندار شهرستان تفت با اشاره به لزوم ساماندهی میزان اشتغال و بیکاری این شهرستان اظهار داشت: نرخ بیکاری شهرستان تفت بیش از 12 درصد است اما این نرخ را چندان درست نمی دانم چون اطلاعات و آمار ارائه شده درست نیست و حتی اداره کار نیز آمار درستی در این زمینه ارائه نداده است.

وی با بیان اینکه در اشتغالزایی برای کارگران ساده مشکلی نداریم عنوان کرد: بیکاری در این شهرستان مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز