خبرگزاری کار ایران

ایلنا از غفلت‌ها درباره گردشگری زمستانی همدان خبر می دهد؛

برف ؛ راهی برای درآوردن پول / ساخت خانه‌های کوچک یخی راهی برای جذب گردشگر / همدان چشم انتظار مدیرانی خواهان تغییر

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۶۴۸

همدان استانی‌ است که در ذهن گردشگران به عنوان مقصد فصل‌ها و ماه‌های گرم سال جا افتاده است، این در حالی‌ست که این استان در فصل سرد زیبایی‌های منحصر به فردی دارد که هم از سوی مسئولان و هم از منظر مردم مورد غفلت قرار گرفته است. جشنواره‌های زمستانی می‌تواند این پیش‌زمینه ذهنی را تغییر دهد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سرما و پشت سر آن بارش  برف در چند روز اخیر  در استان همدان خبر تاز‌ه‌ای نیست. از روزگاران نه چندان گذشته  این شهر با سرما عجین است. زمستان همدان همیشه با برف و بازی های زمستانی‌اش معروف است. اما اینکه برف برای همدان چقدر می تواند درآمد زایی کند نکته ای است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.

الان وقتشه...

آیا گردشگر در زمستان علاقه‌ای به حضور در همدان ندارد؟ آیا نمی‌شود همدان را یکی از قطب‌های مهم گردشگری در زمستان کرد؟ حال که رویداد 2018، سال گذشتۀ میلادی نام پایتخت تاریخ و تمدن را به سراسر ایران و برخی کشورهای جهان دوباره بر سر زبان‌ها انداخت آیا وقتش نیست که در پی ایجاد یک جشنوارۀ ثابت زمستانی برای گردشگران داخلی و خارجی باشیم؟

در نظر داشته باشید که ایران در اقلیمی خشک و گرم قرار دارد، جغرافیای کشورهای اطراف ما در حاشیۀ خلیج فارس هم بسیار گرم هستند، وقتی با یک پرواز دو ساعته می‌توانند خودشان را به تهران و سپس همدان برسانند چرا نباید یک جشنواره زمستانی با موضوعات مختلف در همدان داشته باشیم. زیرساخت‌ها هم با هزینه‌های کم دولت برای آغاز کار تقریباً آماده است، در بخش گردشگری ورزشی می‌شود روی قله الوند و پیست اسکی و ... برنامه‌ریزی کرد، در بخش‌های دیگری چون جشنواره‌های ساخت مجسمه‌های برفی و یخی (در بخش فرهنگ و هنر ذیل هنرهای تجسمی) و ... می‌توان به همدان در زمستان هم جلوه‌ای دیگر داد.

برف ؛ راهی برای درآوردن پول / ساخت خانه‌های کوچک یخی راهی برای جذب گردشگر / همدان چشم انتظار مدیرانی خواهان تغییر

پیاده راه بوعلی مکانی مناسب

روز گذشته خبرنگار ایلنا در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی همدان گفت و گویی با حسین قراباغی رئیس کمیسیون انجام داده‌؛ او در باره جشنواره زمستانه معتقد است: همدان با توجه به اقلیمی که دارد در بحث گردشگری زمستانه  ظرفیت‌های  مناسبی دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این باره طرح‌هایی در کمیته گردشگری مطرح شد؛  اما اجرای  این طرح‌ها مستلزم این است که سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی طرحی مبنی بر چنین جشنواره‌ای ارائه دهد؛ این‌گونه به کمک شهرداری می‌توانیم در این مسیر اقداماتی انجام دهیم. ایجاد خانه‌های کوچک یخی در پیاده راه بوعلی  نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

وی به نمونه‌های دیگری هم اشاره کرد و افزود : نمونه‌ای دیگر نیز پیست اسکی  است که با سفر سفیر  اتریش  در مورد سرمایه گذاری‌هایی مبنی بر ساخت هتل‌های زمستانی در آن منطقه مذاکراتی صورت گرفت.

قراباغی افزود:  متولی انجام جشنواره‌های زمستانه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  است و اگر طرحی باشد که  سبب جذب گردشگر در فصل زمستان باشد از آن استقبال خواهم کرد.

همه باید کمک کنند

البته یکی از نکاتی که باید به موارد رئیس کمیسیون گردشگری شورا اضافه کرد این است که تمامی فعالیت‌هایی که می‌توان برای گسترش گردشگری در همدان انجام داد لزوماً به اداره کل میراث فرهنگی باز نمی‌گردد، مثلاً برای برگزاری یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی با یخ یا برف، زیر مجموعۀ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان متولی اصلی و میراث به عنوان متولی ثانی پا پیش بگذارند. حتی در این میان شهرداری هم می‌تواند مشارکت داشته باشد؛ اما موضوع این است که عزم این کار باید جزم شود.

الان بخش خصوصی، مدعی‌ست می‌تواند در همدان جشنواره زمستانی ورزشی برگزار کند، پول می‌آورد.  از دولت هم هیچ نمی‌خواهد الا مجوزهای لازم، تمام موارد عرفی و شرعی و قانونی را هم رعایت می‌کند؛ اما متاسفانه در این زمینه همکاری‌های لازم صورت نمی‌گیرد. امیدواریم مسئولان  همدان بتوانند  باذ همفکری وهمکاری یکدیگر تحولی در حوزه گردشگری زمستانی ایجاد کنند.

همدان امروز در حوزه گردشگری نقل شعر «آرش کمانگیر» است؛ آنجایی که در آغاز شعر می‌گوید: «برف می‌بارد/برف می‌بارد به روی خار و خارا سنگ./ کوه‌ها خاموش،/ دره‌ها دلتنگ؛/ راه‌ها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ ...» . همدان چشم‌انتظار مدیرانی‌ست که صدای زنگ تحول را بشنوند و بخواهند که همدان تغییر کند.

گزارش: مژده نورالهیان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز