خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم توسعه شیوه‌های نوین آبیاری/ تغییر کشت راهکاری موثر در مدیریت مصرف آب

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۰۷۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر لزوم توسعه و بکارگیری شیوه های نوین آبیاری کشاورزی گفت: کشاورزان با استفاده از برخی روش‌ها می‌توانند مصرف آب را کاهش داده و در عین حال کشاورزی خوبی داشته باشند.

سیدجمال سجادی‌‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در روستاهای استان در خصوص کنترل و مدیریت مصرف آب کشاورزی اظهار داشت: کشاورزان با بروزرسانی سیستم آبیاری زمین‌های‌کشاورزی خود می‌توانند موجب افزایش راندمان تولید محصولات شوند.

وی با بیان اینکه آبیاری غرق آبی از بدترین نوع آبیاری است و در زمین‌های کشاورزی یزد به ندرت از این روش استفاده می‌شود، ادامه داد: تلاش به سمت کشت محصولات کم آب خواه و بهره وری بالا در دستور کار این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد کشت گیاهان کم آبخواه و مجهز شدن زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست و بیان کرد: زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت های جایگزین هستند که در مدت 10 سال به تدریج جایگزین کشت های گیاهان پرآبخواه نظیر گندم، سبزی و صیفی، ذرت و یونجه خواهد شد.

وی یکی از بهترین روش‌های آبیاری در کاهش مصرف آب و افزایش میزان بهره‌وری را استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای تیپ در کشت محصولات زراعی دانست و اظهار داشت: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ‌ای موضعی، مصداق بارز بهره‌وری بهینه از آب است و اجرای این طرح در شرایط کم‌آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه با اجرای سامانه‌ های نوین آبیاری زمینه صرفه‌ جویی حدود چهارهزار متر مکعب آب به ازای هر هکتار فراهم می‌شود تصریح کرد: برنامه هایی برای کاهش مصرف آب در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار لازم طی یک برنامه مدون تا چندسال ایند هبه شدت کاهش خواهد داشت.

وی با اشاره به تداوم بیش از دو دهه خشکسالی در استان و روستاهای یزد عنوان کرد: مشکل اشتغال باعث مهاجرت از روستاها شده و به علت مهاجرت روستاییان، جمعیت روستایی استان به حدود 15درصد کاهش یافته که مورادی را نیز به دنبال دارد.

سجادی پور همچنین از همراهی و همکاری کشاورزان به ویژه در مناطق ابرکوه و خاتم در خصوص مصرف آب خبر داد و گفت: کشاورزان با نصب کنتورهای هوشمند و خاموشی چاه‌ها همکاری خوبی در مدیریت برداشت آب داشته‌اند.

وی با اشاره به کنترل و مدیریت برداشت آب و مبارزه با چاه های فاقد مجوز اظهار داشت: درصد چاه‌ های غیرمجاز در استان نسبت به سایر استان ‌ها بسیار کم است و در ابرکوه نیز به خاطر تداوم نشست ‌های شورای حفاظت منابع آب و همکاری کشاورزان، تعداد چاه‌ های غیرمجاز بسیار اندک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز