خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول به ایلنا خبرداد:

ضرورت مرمت 60 بنای تاریخی دزفول/ 90 خانه تاریخی در آستانه ثبت ملی

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۵۵۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از نیاز به مرمت اضطراری 60 بنای تاریخی در این شهرستان خبرداد.

حجت‎الله آریایی‎نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: 186 هکتار بافت قدیمی و همچنین 90 بنای تاریخی ثبت ‎شده در شهرستان دزفول وجود دارد که حدود 90 بنای تاریخی در آستانه ثبت ملی است.

آریایی نیا افزود: رسیدگی و نگهداری از این بناهای تاریخی و آسیب‎های احتمالی آ‎ها، نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است چرا که برای بررسی بناها به تجهیزاتی همچون دوربین نقشه‎برداری، سیستم‎های کامپیوتری، جی‎پی‎اس و... نیاز است. علاوه بر این، به منظور شناسایی بناها در حال حاضر تعداد کارشناسان موجود در دزفول جوابگوی این تعداد بنا نیست.

وی گفت: از میان بناهایی که ثبت شده هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا آسیب دیده‎اند و به مرمت اضطراری نیاز دارند. از ابتدای سال 97 این بناها را آسیب‎شناسی و به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم تا ضمن انجام اقدامات مقتضی درخصوص آنها، اعتبار استانی یا ملی لازم نیز به این بناها تخصیص یابد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به مشکلاتی که درخصوص بناهای تاریخی در دزفول وجود دارد، ادامه داد: در بسیاری از موارد در بافت قدیم متأسفانه مالکانی که عمدتاً از قشر ضعیف هستند تخلفاتی را انجام می‎دهند؛ به عنوان مثال، در برخی موارد خانه‎های‌شان را با استفاده از مصالح غیراصولی از یکدیگر جدا می‎کنند.

آریایی نیا تصریح کرد: درخصوص بافت تاریخی دزفول، همکاری‎هایی با اداره برق برای رفع نابسامانی‎هایی که بواسطه تیرهای برق ایجاد شده بودند انجام شده و با شهرداری و سازمان آب و فاضلاب نیز مکاتباتی به منظور حل مشکلات این بخش صورت گرفته است.

وی در پایان با تأکید بر این‎که برای رفع مشکلات نیازمند نیرو، امکانات، ادوات و بودجه هستیم افزود: در راستای حل مشکلات بافت تاریخی دزفول تاکنون اقداماتی نظیر معرفی بناهای در معرض تخریب به اداره‎کل استان، برگزاری جلسات مختلف با فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، آبفا و شهرداری انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز