خبرگزاری کار ایران

گلایه و پیشنهادهای رئیس کارآفرینان خراسان رضوی برای حمل ونقل ریلی :

وزارت راه به ما اهمیت نمی‌دهد/ورود واگن امدادی و پرداخت بدهی راه آهن به ترکمنستان ؛ راه حل کمبود واگن/ تبدیل ایستگاه مطهری به پایانه تخلیه بار و ریل‌گذاری

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۴۵۱

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت:در بخش حمل ونقل ریلی مشکل ساختاری و زیر‌بنایی وجود دارد که راه حل آن ساده است اما متاسفانه بخش خصوصی و فعالان حوزه تجارت استان همچنان با آن درگیر هستند.

به گزارش ایلنا از مشهد ،سال هاست که فعالان بخش خصوصی از مشکل کمبود واگن‌های تجاری و ترانزیتی، به عنوان یکی از بزرگترین موانع صادرات به کشورهای آسیای میانه می‌گویند.

چالش‌های این بخش بارها از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی پیگیری شده اما تاکنون راهکار و برنامه‌ای درازمدت برای رفع آن از سوی مسئولان وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی ارائه نشده است؛ مشکلی که به قول برخی از فعالان حوزه صادرات قابل حل بوده اما کوتاهی های صورت گرفته مانع از حل آن می‌شود.

از سویی، به رغم ظرفیت های صادراتی خطه خراسان رضوی، فرصت های موجود در بازارهای آسیای میانه به دلیل غفلت های موجود از دست می روند.

بخش خصوصی در سال‌های اخیر در نشست‌های خود با مسئولان دولتی و نیز برنامه‌های مختلف برای این معضل به بیان راهکار پرداخته؛ شاهد این امر ششمین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در آذرماه امسال بود که تنی چند از فعالان اقتصادی خراسان رضوی در بیان موانع کسب وکار، از کمبود واگن های ترانزیتی به عنوان یکی از مهمترین موانع کسب و کار این استان و کشور نام بردند.

محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی همچنین گفت: در بحث حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی که یکی از مشکلات ما در 17- 18 سال گذشته بوده و همیشه با آن درگیر بودیم، مشکلی ساختاری و زیربنایی وجود دارد؛ که البته حل آن بسیار راحت بود اما متاسفانه بخش خصوصی و فعالان حوزه تجارت استان همچنان با آن درگیر هستند.

وی می‌افزاید: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل و از زمان گشایش راه آهن مشهد-سرخس تاکنون کم کاری کرده درحالی که می‌توانست با عقد قرارداد و پیمان های لازم برای سیر واگن های ایرانی به کشورهای آسیای میانه و فراهم کردن زیرساخت ها، مشکلات حمل و نقل ریلی را حل کند؛ حمل و نقلی که می‌تواند در دوران تحریم اساسی ترین مرهم برای تجارت ما باشد.

همچنین راه آهن می توانست با تبدیل ایستگاه شهید مطهری به پایانه تخلیه بار و ریل‌گذاری، بخشی از مشکلات تحریم ها را دور بزند و آن را جبران کند؛ اما متاسفانه این کار را انجام نداد زیرا ظاهرا اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به مشکل کمبود واگن در سه دوره زمانی در طول هر سال، اظهار می کند: ما هر سال می گوییم که اوایل زمستان، سال نو میلادی و ایام نوروز با مشکل کمبود واگن مواجهیم و همچنان این مشکل باقی است. در حدود ۱۵ سال گذشته بارها این مشکل را بیان کرده ایم اما چرا وزارت راه مشکل را برطرف نمی‌کند؟ در این زمینه وزارتخانه به حرف بخش خصوصی گوش نمی دهد؛ ما اعلام کرده ایم اجازه دهید بخش خصوصی خود به موضوع ورود کند اما اجازه این موضوع را هم به ما نمی‌دهند و به همین دلیل به شدت از وزارت راه گلایه مندیم.

روشنک خاطرنشان می کند: فراهم کردن زیرساخت برای حل مشکلات واگن های ترانزیتی به بخش خصوصی مربوط نیست اما می توانیم در زمینه خرید واگن ورود کنیم، به شرط اینکه پروتکل‌های مربوط به آن امضا شده باشد.

وی برای حل مشکل کمبود واگن به بیان چهار راه حل پرداخته و بیان می کند: نخستین راه در کوتاه مدت، پیگیری در سطح وزارتخانه برای کسب موافقت کشورهای آسیای میانه در زمینه ارسال واگن امدادی به ایران است. در وهله دوم، تشویق ترانزیت برای جابه‌جایی کالاهای آسیای میانه به ایران است تا در برگشت از واگن های خالی آنها استفاده کنیم. راه سوم، ورود واگن امدادی به شکل وسیع است و در نهایت پرداخت بدهی راه آهن به ترکمنستان می تواند در حل این مشکل بسیار موثر واقع شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد تاکید کرد: وزارت راه نه برای کسب سود، بلکه به عنوان یک ماموریت برای تسهیل صادرات باید در رفع این مشکل تلاش کند. 

گزارش:علی میرشکار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز