خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری:

دهیار پاره وقت روستاها را متحول نمی کند/ ۷۰درصد زندگی اهالی روستا به یارانه بسنده می شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۰۳۸

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گفت: متاسفانه امروز در ۷۰درصد زندگی اهالی معطوف به کمک یارانه پرداختی امکان پذیر شده است که این موضوع نشان می‌دهد تاکنون برنامه ریزی خاصی برای اشتغال در روستاها نداشتیم.

سید کمال پاک‌فطرت در بازدید از شهرستان استهبان و دیدار با فرماندار و تعدادی از دهیاران این شهرستان با تاکید بر تغییر رویه روستاها پیرامون درآمد زایی گفت: تا زمانی که مسئله تعاونی دهیاران حل نشده و این تعاونی ها در سطح استان فعال نشوند بخش عمده ای از سود محصولات تولیدی در جیب واسطه ها و افرادی خارج از روستا و مجموعه دهیاری‌ها می‌رود.

وی افزود: مهم‌ترین اولویت ما راه‌اندازی هدفمند و منسجم تعاونی دهیاران است و به جد پیگیر اجرایی شدن آن هستیم چرا که تا تعاونی ها راه نیفتند بار ما روی زمین خواهد ماند.

پاک فطرت تاکید کرد: باید ضمن راه‌اندازی این تعاونی‌ها آنها را به روز نگه داشت در همین زمینه به هر تعاونی که طرحی اقتصادی داشته باشد یک میلیارد و نیم تسهیلات کم بهره می‌دهیم.

وی همچنین با انتقاد از دیدگاه اشتغالی به پست دهیاری گفت: دهیار پاره وقت نمی تواند برای روستا منشا تحول و دگرگونی باشد و دفتر امور روستایی با رصد این موارد افرادی که توان خدمت و وقت گذاشتن برای روستاها را ندارند کنار خواهد گذاشت زیرا امروز به دهیاری نیاز داریم که نه از روی اشتغال بلکه با عشق به روستاییان حاضر باشد تا این مسئولیت را قبول کند.

وی همچنین از شوراهای روستایی در استان خواست تا با خودداری از انتخاب قومیتی و رابطه‌ای دهیاران به دنبال تعیین ملاک و معیارهای کاربدی در این زمینه باشند و افزود: هر کس که برای روستاییان وقت نگذارد و بخواهد وقتش را جیره بندی کند خائن است.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری حل معضل آب در روستاها را نیازمند تقویت و گسترش فرهنگ سازی در روستاها از سوی دهیاران دانست و افزود: امروز نیمی از روستاهای فارس به دلیل عدم توجه و گسترش خشکسالی خالی از سکنه هستند در حالی که اگر فرهنگسازی هار لازم توسط دهیاران انجام گرفته بود امروز شاهد بحران فراگیر آب در استان نبودیم.

پاک فطرت دهیاران را افرادی متفاوت با سایر اهالی روستایی دانست و گفت: این تفاوتی که خود دهیاران نیز آن را پذیرفته‌اند در چنین جاهایی می باید نمود پیدا کند.

پاک فطرت در ادامه بر گسترش برنامه‌های اقتصادی مطابق با وضعیت هر روستا تاکید کرد و گفت: کار اقتصادی تنها احداث کارخانه نیست. توسعه گردشگری، کارهایی همچون توسعه کشت گلخانه ای و پرورش حیواناتی همچون زالو و مشاغل خرد خانگی زیرمجموعه کارهای اقتصادی محسوب می شوند.

وی افزود: در برخی روستاها میتوان به صورت پایلوت کار کرد و بعد کار را به  تمام روستاها توسعه داد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز