خبرگزاری کار ایران

عیسی منصوری در مشهد:

حل مشکل اشتغال با پشت‌میزنشینی ممکن نیست/ باید به روستاها و مناطق دورافتاده رفت

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۰۰۴

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: عملکرد سیستم بانکی در تصویب و پرداخت تسهیلات طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی در قبال منابع در اختیار تاکنون خوب بوده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، عیسی منصوری در کارگروه اشتغال و توسعه استان خراسان رضوی گفت: 1.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی که معادل ریالی آن 12 هزار میلیارد تومان برآورد می شد به موضوع توسعه اشتغال روستایی در کشور اختصاص یافت که امروز با تغییر نرخ ارز این رقم به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تا الان 3 هزار میلیارد تومان از این رقم به به بانک‌ها ابلاغ شده، افزود: معادل همین میزان هم از سوی بانک‌ها گذاشته شده و در مجموع 6 هزار میلیارد تومان از این منابع در اختیار بانک‌ها برای پرداخت است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: تاکنون نیز در مجموع حدود 18 هزار میلیارد تومان طرح توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها معرفی شده که در این راستا بانک‌های عامل علی‌رغم در اختیار داشتن 6 هزار میلیارد تومان تا الان 7 هزار و 500 میلیارد تومان طرح را مصوب کرده‌اند.

منصوری اظهار کرد: تاکنون قرارداد 5 هزار و 800 میلیارد تومان از این طرح‌ها بین متقاضی و بانک منعقد شده و 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به ابلاغ دو مرحله دیگر از این تسهیلات که هر مرحله 15 درصد از منابع مربوطه است ، گفت : متاسفانه با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ مرحله سوم و یک هفته از مرحله چهارم هنوز به بانک ها رقمی پرداخت نشده است .

به گفته وی، از 6 هزار میلیارد تومانی که بعد از افزایش نرخ ارز به رقم تسهیلات توسعه اشتغال افزوده شده بخشی معادل 3 هزار و 700 میلیارد تومان مقررشد به بخش های حمایتی اختصاص یابد که رقمی معادل 2 هزارمیلیارد تومان آن اختصاص به کمیته امداد امام (ره)  دارد.

وی افزود: مابقی این رقم تا 6 هزار میلیارد تومان برای افزایش هزینه اجرای طرح هایی است که اجرایی شده و به دلیل افزایش نرخ ها مشمول افزایش هزینه ها شده است.

وی تصریح کرد : علت بسته شدن سامانه کارآر هم به دلیل آن است که در شرایط فعلی ظرفیت پذیرش طرح های جدید وجود ندارد اما در عین حال در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم مجوز برداشت رقمی از این حساب برای حوزه اشتغال را به صورت سالانه اخذ کنیم . در بحث متمم برای طرح های در دست اجرا بانک ها محور عمل خواهند بود و این افزایش هزینه ها در اجرای طرح ها را مشخص و در صورت نیاز در قالب متمم اقدام می شود.

منصوری افزود: همچنین طرح‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده و هنوز مصوب نشده مشمول پالایش دوباره می‌شوند.

وی عملکرد خراسان رضوی در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی و نظارت بر آنها را خوب توصیف و عنوان کرد: انحراف هشت درصد اولیه که در بررسی مجدد به یک درصد رسیده بسیار مطلوب است و نشان می‌دهد سرعت فدای دقت نشده و کار با حساسیت و دقت بالا پیش رفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه نظارت اثبات می‌کند که کار هدفمند اثربخش است، اظهار کرد: بدین منظور در حوزه نظارت علاوه بر سامانه کارآ یک سامانه ناظر هم  تعریف کردیم و در این راستا علاوه بر استان‌ها در مرکز نمونه برداری برای نظارت هم به روش علمی انجام می شود .

منصوری تصریح کرد: این وام‌ها نه برای تولید بلکه با محوریت اشتغال است و در حوزه نهادهای حمایتی هم باید توجه داشت که هدف ما در این پروژه اختصاصا نه فقرزدایی بلکه ایجاد و تقویت اشتغال این جمعیت است .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حل مشکل اشتغال با پشت‌میزنشینی ممکن نیست. باید به روستاها و مناطق دورافتاده رفته و با شناسایی آن به مردم منطقه کمک و خدمات برای ورود به این عرصه ارائه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز