خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات کشاورزان قزوین گزارش می‌دهد؛

وعده آب به زیتون‌کاران طارم سفلی 10 ساله شد/ تخصیص از وزارت نیرو، تاخیر از جهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۲۱۵

بیش از یک دهه از پروژه معطل مانده انتقال ۲۵میلیون مترمکعب آب به باغات زیتون طارم سفلی قزوین می‌گذرد، اما با این حال کشاورزان منطقه هنوز در رویای اجرای این طرح و دسترسی به آب مورد نیاز برای باغات زیتون خود روزگار می‌گذرانند.

به گزارش ایلنا، 11 سال پیش یعنی در سال 1386، 25 میلیون مترمکعب آب رودخانه شاهرود از سوی وزارت نیرو به استان قزوین تخصیص یافت و مقرر شد، این تخصیص برای تامین آب کشاورزی حاشیه رودخانه شاهرود مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای ملزم شدند اراضی را مشخص کرده و بر اساس متراژ اراضی آب مورد نیاز را به آنها تخصیص دهد.

اختصاص و بهره‌برداری از این مقدار آب می‌توانست نقش بسزایی در کشاورزی استان و به خصوص برای ساکنان اطراف رود شاهرود داشته باشد اما افسوس که پس از این همه سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

حمید پویا مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا پس از گذشت این همه سال هنوز وعده انتقال ۲۵ میلیون مترمکعب آب به باغات زیتون طارم سفلی قزوین محقق نشده است،گفت: تخصیص این ۲۵ میلیون مترمکعب آب از سال ۸۶ برای توسعه کشت زیتون در ۵ هزار هکتار باغ زیتون در طارم سفلی تصویب شد.

10 سال گذشت اما بی‌فایده

وی ادامه داد: سال ۸۶ همکاران ما این تخصیص را به جهاد کشاورزی استان قزوین ابلاغ کرده و قرار شد جهادکشاورزی تعیین کند این تخصیص در چه زمینه‌ای، به چه کسانی و چگونه تعلق بگیرد. مقرر شد وزارت نیرو فقط امتیاز تخصیص آب را بگیرد، اما نوع کشت و الگوی کشت را جهاد باید اعلام کند.  

مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین گفت: تخصیص از سوی وزارت نیرو انجام شده اما از آن موقع تا سال ۹۶ و با گذشت تقریبا 10 سال هیچ اقدامی از سوی جهاد کشاورزی استان صورت نگرفت.

وی ادامه داد: مدیریت روستاییان، تعاونی‌ها و کشاورزانی که باید از این آب استفاده کنند با جهاد کشاورزی است که باید این افراد را به ما در شرکت آب منطقه‌ای معرفی و ما مجوزهای برداشت از آب رودخانه‌‌ را صادر کنیم.

پویا در ادامه گفت: در طول زمان 10ساله این تخصیص چندین مورد تغییرات در مدیریت جهاد به وجود آمد و  اقدامات لازم برای معرفی کشاورزان مشمول تخصیص انجام نشد. طی این مدت مکاتباتی با جهاد داشتیم و تاکید کردیم که این تخصیص از بین می‌رود و دارای تاریخ است و برای یک مدت معین است و همیشگی و دایمی نیست و اگر استفاده نشود به گونه‌ای دیگر مدیریت خواهد شد اما باز هم فایده‌ای نداشت.

وی گفت: این موضوع در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۴ به شورای هماهنگی حوزه آبریز بزرگ سفیدرود ارجاع شد و در آن شورا وزیر نیرو و ۹ استاندار یعنی استانداران کل این حوزه آبریز حضور داشتند، مصوب شد تمامی مواردی که تا به امروز از این تخصیص استفاده کرده‌اند محفوظ و بارگذاری جدید ممنوع شود. در حال حاضر تمامی تخیصص‌ها دارای زمان‌بندی و محدویت زمانی است.

وعده آب به زیتون‌کاران طارم سفلی 10 ساله شد/ تخصیص از وزارت نیرو، تاخیر از جهاد کشاورزی

مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین تاکید کرد: مردم و کشاورزان نگران شدند و موضوع را با جهادکشاورزی مطرح کردند که ۸ سال از زمان تصویب تخصیص آب گذشته (از سال ۸۶ تا ۹۴) تمامی مدارک و اقداماتی را که تاکنون انجام داده‌ایم را ارائه دادیم تا بتوانیم از عدم تخصیص منابع طرح دفاع کنیم. پیگیری‌های ما فقط به خاطر کشاورزان منطقه است زیرا اعتقاد داریم حق مردم است از این آب استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو تعدادی مشاور برای بررسی مجموع اقدامات صورت گرفته به منطقه اعزام کرد و پس از سه سال پیگیری از وزارت نیرو توانستیم  سهم بیشتری از آنچه که آنها مدنظرشان بود یعنی از  ۴-۵ میلیون مترمکعب به حدود ۱۷-۱۸ میلیون متر مکعب افزایش دهیم.

پویا تاکید کرد: این آب به کشاورزان، باغ‌های قدیمی که بومی هستند، تعاونی‌ها و کشاورزان تعلق می‌گیرد.

وی گفت: ما در شرکت آب منطقه‌ای آمادگی کامل داریم که وزارت جهاد کشاورزی استان تعاونی‌ها و کشاورزان را با اسناد و مدارک برای صدور پروانه بهره‌برداری از آب رودخانه را به ما معرفی و ما پروانه آنها را صادر کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای‌قزوین‌گفت: متاسفانه اداره کل جهادکشاورزی استان بسیار آرام این کار را انجام می‌دهد و پروژه به کندی در حال پیشرفت است و این درحالی است که کشاورزان این مناطق به شدت به این آب نیاز دارند.

پویا در پایان گفت: متاسفانه این تخصیص نیز تاریخ دارد و ما بیم این را داریم که این تاخیرها موجب از دست رفتن این  تخصیص آب به کشاورزان شود.

جهادکشاورزی پاسخ نداد

پیگیری‌های خبرنگار ایلنا برای دریافت پاسخی قانع کننده از مدیرکل جهادکشاورزی استان قزوین به نتیجه نرسید و پس از ارجاع دادن‌های مکرر مسئولان جهاد به یکدیگر، پاسخی دریافت نکردیم. اما با تلاش و پیگیری توانستیم اطلاعاتی هرچند محدود را ‌در این زمینه یافته و ارائه دهیم.

بنابر اعلام اداره کل جهاد کشاورزی استان قزوین، در حال حاضر مشاور طرح درحال برآورد و طراحی تامین آب و تخصیص 25 میلیون مترمکعب برداشت آب از رودخانه شاهرود و خط لوله انتقال آب به روستاهای طارم سفلی است و همزمان درحال پیگیری‌های جدی و مستمر برای تامین اعتبار مورد نیاز از استانداری و سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی استان است. ضمن اینکه جلساتی با حضور معاونت عمرانی استانداری و بسیج سازندگی برای شروع عملیات اجرایی طرح برگزار شده و با توجه به هزینه بالای طرح و محدودیت اعتبارات درصدد شروع عملیات اجرایی پروژه هستیم.

اداره کل جهادکشاورزی قزوین تمامی پرونده متقاضیان، روستاها، تعاونی‌ها و کشاورزان را در کمیسیون تخصیص این سازمان بررسی و مجموع 25 میلیون مترمکعب تخصیص آب از رودخانه شاهرود را به تعداد 41 طرح به شرکت آب منطقه‌ای معرفی کرده است ولی متاسفانه شرکت آب منطقه‌ای با وجود صدور مجوز تخصیص آب، مجددا اعلام کرد که به علت عدم بهره‌برداری کشاورزان از آب، تعداد زیادی از تخصیص‌های صادره مورد تایید نیست و بار دیگر تقصیر را گردن آب منطقه ای قزوین انداخت.

گفت و گو از : آزاده رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز