خبرگزاری کار ایران

دادستان آبیک در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم عزم مسؤولان آبیک برای بیابان‌زدایی/قصور به منزله خیانت است

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۵۳۴

دادستان شهرستان آبیک عزم مسؤولان در راستای اجرای طرح درختکاری در جنوب این شهرستان را برای بیابان‌زدایی و کنترل ریزگردها ضروری بیان کرد.

سعید احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: وضعیت خروجی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبیک در پنج جلسه با حضور مسؤولان مختلف در دادسرا و همچنین جلسه مدیریت پسماند در فرمانداری شهرستان آبیک و نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از این محل بازدید هم انجام شد.

وی افزود: به مسؤولان شهرستان آبیک ابلاغ شد که به کشاورزان اعلام شود حق کشت محصولات ذرت و گندم را با آب فاضلاب ندارند که مراجع متولی نسبت به پیگیری این مهم اقدام نکردند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک ادامه داد: به جهاد کشاورزی اعلام شد که کشاورزان را شناسایی کرده و به آنها ابلاغ شود که درخت غیرمثمر و پنبه کشت کنند چراکه پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر آبیک زیر حد استاندارد بود.

احمدزاده ‌با اشاره به اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار برای کاشت درخت در حاشیه تالاب یعقوب‌‌آباد شهرستان آبیک طبق اذعان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان و با همکاری اداره حفاظت از محیط زیست این شهرستان توضیح داد: این سرمایه‌گذار تقاضای واگذاری 400 هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی را برای کاشت درخت کرده که برای تامین آب سرمایه‌گذار تعهداتی دارد که باید انجام دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذار طبق نظر مساعد ادارات مسؤولان منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک در نقاطی که منشأ ریزگردها است، اقدام به کشت درخت می‌کند و به عنوان دیوار حائلی برای جلوگیری از انتشار زیرگردها در جنوب شهرستان آبیک محسوب خواهد شد.

این مسؤول قضایی ادامه داد: با حضور سرمایه‌گذار و مسؤولان متولی، جلسه‌ای برگزار شد و سرمایه‌گذار نظر مثبتی برای کاشت درخت در دشت یعقوب‌آباد داشت و تمام مسؤولان هم از اجرای طرح این سرمایه‌گذار استقبال کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک اضافه کرد: طول مسیر از محل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبیک تا محل کشت درختان توسط سرمایه‌گذار، بین 10 تا 12 کیلومتر است که برای خط انتقال آب نیازمند سرمایه‌گذاری حدود 20 میلیارد تومان بوده و سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: خط انتقال آب از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبیک تا محل کشت درختان غیرمثمر برای کاربری چوب، در قالب لوله‌کشی باید صورت گیرد تا مشکلات زیست محیطی ایجاد نکند و استفاده از پساب باید کنترل شده باشد.

وی تصریح کرد: مقرر شده مسؤولان اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک با اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین، هماهنگی‌های لازم را برای تحقق اجرای خط انتقال طرح مذکور انجام دهد که این مهم در بوروکراسی‌ها بسیار معطل مانده است.

این مسؤول قضایی افزود: به مسؤولان شهرستان آبیک اعلام شده که در بازه زمانی مشخص، پاسخ‌های پیگیری‌های خود را برای طرح درختکاری توسط سرمایه‌گذار اعلام کنند.

*پرداخت حق‌آبه از سوی سرمایه‌گذار

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک ادامه داد: یکی از تعهدات سرمایه‌گذار اجرای درختکاری در حوالی تالاب یعقوب‌آباد این است، تا زمانی که پساب خروجی فاضلاب تصفیه‌خانه به هیچ مرجع متولی تحویل داده نشده و مدیریت هم نمی‌شود می‌توان از پساب برای آبیاری درختان استفاده کند اما زمانی که به حد استاندارد برسد طبق مقررات، پرداخت حق آبه از سوی سرمایه‌گذار ضروری می‌شود که در این زمینه اعلام آمادگی هم کرده است.

احمدزاده اضافه کرد: سرمایه‌گذار درخواست سه هزار و 800 مترمکعب آب از تصفیه‌خانه جدید  در شبانه‌روز کرده که خط انتقال آب باید با ظرفیت بیشتری اجرا شود به نحوی که تا 20 سال آینده، پاسخگوی انتقال 100 درصدی خروجی پساب فاضلاب را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت خط انتقال خروجی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به منزله ایجاد حق برای سرمایه‌گذار نیست و طبق مصوبه، مدیریت مازاد آن توسط اداره منابع امور آب انجام می‌شود.

این مسؤول قضایی مطرح کرد: زمانی که میزان خروجی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبیک به حد استاندارد برسد از این پساب برای احیای دشت یعقوب‌آباد هم استفاده می‌شود و علاوه بر صرفه‌جویی در بیت‌المال در انتقال بخشی از هزینه‌ها همچون حفاری، لوله‌گذاری و غیره اقدام لازم صورت می‌گیرد که برای تملک مسیر اراضی اجرای خط انتقال مطروحه، با کشاورزان و مالکان دولتی و خصوصی رایزنی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با بیان اینکه حدود 65 تا 80 درصد خروجی آب فاضلاب به تصفیه‌خانه شهر آبیک می‌رسد، بیان کرد: 20 تا 35 درصد آب‌های سطحی در اراضی کشاورزی جنوب شهر آبیک رها شده که طبق نظر کارشناسان محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی کیزان آلایندگی فاضلاب‌های سطحی که وارد مدار تصفیه‌خانه نمی‌شوند، نزدیک به حد استاندارد است و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز کاملا قابل بهره‌برداری بوده و ممنوعیت بهداشتی ندارد.

*وضعیت فضای سبز آبیک اسف‌بار است

احمدزاده با اشاره به وضعیت اسف‌بار فضای سبز در شهر آبیک افزود: حدود پنج ماه اخیرمکاتبات متعددی برای آبیاری فضای سبز، پارک‌جنگلی و ایجاد کمربند سبز از پساب خروجی فاضلاب تصفیه‌خانه با شهرداری آبیک صورت گرفته که تحقق ایجاد کمربند سبز که از تکالیف اولیه شهرداری بوده، از حاشیه‌نشینی جلوگیری کرده و قدری از معضلات فراوان زیست‌محیطی آبیک را تسکین می‌بخشد؛ ضمن اینکه از هزینه‌های شهرداری آبیک برای استفاده از چاه‌های آب کاسته و صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌مندی مردم شهر آبیک از فضای سبز، هوای پاک و سالم مصداق بارز حقوق عامه است و امید است مسؤولان شهرستان آبیک عزم خود را جزم کرده و برای اجرای طرح سرمایه‌گذار در دشت یعقوب‌آباد گام بردارند چراکه عدم اجرای این طرح بدون پاسخ و استدلال منطقی، قصور و به منزله خیانت است.

این مسؤول قضایی تصریح کرد: برای استفاده از آب خروجی فاضلاب برای آبیاری فضای سبز و کمربند سبز و پارک جنگلی می‌طلبد که شهرداری آبیک، با اصلاح مدیریت آشفته شهری در تحقق این امور گام موثری بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز