خبرگزاری کار ایران

سید سجادی خبر داد:

پایان هفدهمین فصل کاوش در شهرسوخته سیستان

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۱۴۴

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: هفدهمین فصل کاوش‌های سالانه شهرسوخته سیستان به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، سید منصور سید سجادی اظهار داشت: هفدهمین فصل از کاوش‌های سالانه شهر سوخته سیستان پس از حدود یک ماه به پایان رسید. 

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان افزود: با توجه به زمان کم، عملیات حفاری محدود بود و با کاوش های محدود در منطقه و محله‌های مسکونی شرقی شهر یک سلسله مدارک و اسناد از فازهای قدیمی تر شهرسوخته پیدا شد. آنچه تاکنون کشف شده بیشتر مربوط به ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ سال قبل بوده اما در این فاز از حفاری آثاری کشف شد که متعلق به ۲۰۰ سال قبل تر از این سال ها هستند. 

سید سجادی ادامه داد: در این سری از کاوش های سالانه، ۲۶ تدفین کشف شده که بیشتر در لایه های شنی و نمکی و قبرها و اسکلت های از بین رفته یافت شده و امکان مطالعه در آنجا وجود نداشت. 

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان یادآور شد: اشیاء یافت شده شامل شکل‌های مختلف ظروف سفالی، یک قطعه مشعل مرمری، مهرها و اشیاء کوچک فلزی است. قسمت مهم کار مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و مطالعات انسان‌شناسی است و اهمیت این مطالعات به دلیل میان رشته ای بودن آن است که در مورد مباحثی از قبیل مطالعات انسان‌شناسی جسمانی، گیاه‌شناسی، مطالعات مربوط به سنگ لاجورد شهرسوخته و غیره انجام می‌شود. 

سجادی بیان کرد: گروه باستان شناسی شهرسوخته تا زمان برگزاری هفته میراث فرهنگی، یک جلد کتاب دو زبانه در مورد مطالعات میان رشته ای باستان شناسی که طی سال ۹۶ انجام شده است، را منتشر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بانک بزرگ اطلاعاتی شهرسوخته نیز طراحی شده که نتایج کاوش ها و مطالعات در آن درج شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز