خبرگزاری کار ایران

رئیس‌دپارتمان داوری فدراسیو‌ن‌فوتبال مطرح کرد:

تشریح نخستین آزمایش VAR در ایران/ تنها 4 ورزشگاه زیرساخت‌های لازم را دارند/ استفاده از کمک داور ویدیویی از هفته هجدهم

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۱۱۱

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال نخستین آزمایش کمک داور ویدیویی( VAR) ساخت داخل در ورزشگاه دستگردی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی رادیو ورزش، داوود رفعتی در "برنامه همیشه با ورزش رادیو" پیرامون نتیجه آزمایش ابتدایی دستگاه ویدیو چک داخلی در ورزشگاه دستگردی گفت: سه ماه پیش رئیس فدراسیون دستور داد که این سیستم را در کشور راه اندازی کنیم. مطالعات شروع شد و کمیته داوران با همکاری دپارتمان فناوری اطلاعات با شرکت‌های مختلف مکاتبه و مذاکره کردند و طرح آن نوشته و نهایی شد. امروز این دستگاه در ورزشگاه دستگردی آزمایش شد و در مرحله اول موفقیت آمیز و قابل قبول بود.

رفعتی در ادامه افزود: دو هفته آینده نیز این سیستم را در یک مسابقه دوستانه و غیررسمی آزمایش می کنیم تا ببینم در شرایط مسابقه چگونه است. البته همزمان با شرکت‌های دیگر هم در حال مذاکره هستیم تا بهترین شرکت را از نظر کیفیت و قیمت انتخاب کنیم.

رئیس دپارتمان داوری در مورد کیفیت این دستگاه در مقایسه با ویدیو چکی که در جام جهانی روسیه وجود داشت؛ گفت: در جام جهانی روسیه ۳۶ دوربین با کیفیت بالا وجود داشت. همچنین فیلمبرداری روسیه و فیفا تی وی نیز بسیار متفاوت بود. ما این امکانات را نداریم. این دستگاه با توجه به امکانات داخلی و قیمت قابل قبول است. اگر عملکرد آن در مسابقه دوستانه نیز موفقیت آمیز بود؛ ابتدا در یک بازی در لیگ دسته یک و سپس در لیگ برتر آزمایش می شود و درصورت موفقیت آمیز بودن به استادیوم آزادی منتقل خواهد شد.

رفعتی تصریح کرد: البته این تنها کار فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نیست. باشگاه ها نیز باید کمک کنند. بعضی از استادیوم‌ها زیرساخت‌های ضعیفی دارند و باید زیرساخت‌ها را ارتقا دهند. در حال حاضر چهار ورزشگاه آزادی، امام رضا (ع) ، نقش جهان و فولاد آرنا خوزستان زیر ساخت‌های لازم این سیستم را دارند. بعلاوه به کمک صداوسیما نیز نیاز داریم. برای نمونه باید یک خروجی VAR را به تلویزیون بدهیم تا تصویری که داور می بیند؛ بینندگان نیز ببینند. همچنین از تلویزیون هم خروجی بگیریم تا کمک داور زاویه بهتر را انتخاب کند. با صداوسیما صحبت‌های اولیه شده و اگر در مورد این دستگاه به نتیجه برسیم؛ با کارشناسان و متخصصین صداوسیما صحبت می کنیم که همکاری کاملی داشته باشیم.

رئیس کمیته داوری درخصوص اینکه آیا در نیم فصل دوم لیگ برتر از این سیستم استفاده خواهد شد یا نه ، بیان کرد: در مدت زمان چهل روزی که تا نیم فصل دوم فرصت باقی است سعی می کنیم طرح را نهایی کنیم. بعد از تائید آن در یک بازی دسته یک، اگر در هفته اول و دوم لیگ برتر نرسد؛ احتمالا به هفته سوم می رسد.

برنامه "همیشه با ورزش" روز یکشنبه دوم دی ماه با اجرای خسرو والی زاده و مازیار مهرانی پخش شد. این برنامه همه روزه به جز جمعه ها ساعت ۱۸:۳۵ به مدت ۸۰ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو ورزش می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز