خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سبقت سلیقه سیاسی بر بومی‌گرایی در نامگذاری معابر لرستان/ دلزدگی شهروندان از شهر؛ نتیجه عدم مشارکت شهروندان در تصمیمات / افزایش المان‌های چینی در خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۶۱۶

یک دکترای شهرسازی با تاکید بر اینکه در نامگذاری علاوه بر توجه به شخصیت‌های ملی باید به شخصیت‌های محلی هر منطقه نیز توجه شود،گفت: متاسفانه در این خصوص بیشتر شاهد سلیقه سیاسی هستیم تا بوم‌گرایی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سلیمان میرزاپور رشنو اضافه کرد : به جای نگاه کارشناسی به مقوله نام‌گذاری معابر، شاهد تأکید افراطی بر سلیقه‌های سیاسی هستیم، در نام‌گذاری‌ها باید به ویژگی‌ها و هویت‌های خاصّ مکان توجه کنیم.

به طور کلی می‌توان گفت مسئولان مربوط در نام‌گذاری‌ها به دو گونه عمل می‌کنند: برخی فقط بر مفاخر و نام‌های ملی تاکید دارند و عده‌ای نیز تاکیدشان اغلب بر نام شهدا یا نام‌های عقیدتی است. البته نام‌های بومی هم در این سال‌ها برای اماکن معدودی به تصویب رسیده که متاسفانه تعداد آن‌ها زیاد نیست، حال آن که چیزی که در این میانه مغفول مانده، نام‌های بومی هستند.

وی افزود : ما هم مفاخر بومی داریم که چهره ملی هستند و هم شهدایی که لُرتبار هستند  اما به منظور تقویت حس مکان و نیز حس اجتماع و ارتقای هویت شهری لازم است که بر نام‌های بومی تاکید بیشتری بشود. 

میرزاپور گفت: نام‌گذاری مناطقی در شهر به نام مفاخر بومی زنده، نشان‌دهنده روحیه قدرشناسی در سطح جامعه و تشویق و ترغیب افراد  برای انجام کارهای مثبت در جهت پیشرفت جامعه است. ما حتی در طراحی المان‌های شهری هم موفق عمل نکرده‌ایم به طوری که این روزها شاهد افزایش المان‌های چینی در خرم‌آباد هستیم.

میرزاپور  افزود : در چند سال اخیر به رغم وجود برخی نقاط مثبت مدیریت شهری در استفاده از ظرفیتی که در رابطه با هویت شهری در شهر خرم‌آباد وجود داشته، کاستی‌های فراوانی نیز به چشم می خورد. به طوری که برخی میادین شهر خرم‌آباد مزین به المان‌های نه ایرانی- اسلامی و نه لری، بلکه چینی شده‌اند  این‌گونه موارد، هنر و برنامه‌ریزی شهری این منطقه را زیر سوال می‌برد. متاسفانه اغلب کسانی که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند اعم از شورای شهر و ... هیچ‌کدام تخصص لازم را ندارند و درک هویت شهری و به طور اخص استفاده از نام‌های بومی برای این دوستان، بسیار سخت است و معمولا با مقاومت و گاهی تمسخر افراد مواجه می‌شویم.

وی گفت: چه اشکال دارد یک میدان در شهر خرم‌آباد به نام بروجرد یا ایلام اختصاص پیدا کند؟چه اشکال دارد نام سردار شهید بروجردی بر روی پل‌ها و شهرک‌هایی در خرم‌آباد گذاشته شود که هنوز نام مشخصی ندارند.شهرسازی مستلزم تعامل میان مسئولان و مردم است، روند از بالا به پایین دیگر جواب نمی‌دهد. شهرهای امروز ما بیش از هر چیز نیازمند حس تعلق و وابستگی شهروندان هستند. نتیجه دلزدگی و بی‌علاقگی شهروندان به شهر مهاجرت از شهر به شهرهای دیگر، عدم مشارکت شهروندان، عدم پرداخت مالیات، وندالیسم و ده‌ها مشکل دیگر است.

این مدرس دانشگاه افزود: شهرسازی مدرن و مشابه در تمام شهرهای کشور نیز می‌تواند باعث بی هویتی شهرها شود، این در حالی است که برنامه‌ریزی شهرها باید به سمت هویت‌یابی و تقویت فرهنگ بومی شهروندان سیر کند. این اقدامات می‌تواند در نگهداری و مرمت آثار تاریخی، معماری بناها، طراحی المان های مرتبط با فرهنگ بومی و نام‌گذاری خیابان‌ها خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم لر هم مفاخر زیادی دارند و هم شهدای والامقامی اما حتی در مورد شهدا هم از این ظرفیت استفاده نشده، گفت: شعرای گران‌قدری مانند میرنوروز، ملا منوچهر، ملاپریشان و صدها چهره دیگر، هنرمندانی چون مرحوم حسین پناهی، مسعود بختیاری، رضا سقایی، مومن‌علی جوزی‌پور، امام‌قلی امامی و... صدها نفر دیگر که بنده حضور ذهن ندارم همگی بیش از نام یک میدان یا خیابان بر گردن ما حق دارند اما متاسفانه مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر تاکنون نتوانسته‌اند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند که احتمال می دهم به دلیل ناآشنایی آن‌ها با این مفاخر باشد.

انتهای پیام/
سلیمان میرزاپور رشنو
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز