خبرگزاری کار ایران

معاون استانداری لرستان بیان کرد:

هیچ بهانه‌ای برای عقب‌افتادگی در موج سوم وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۵۳۷

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه هیچ بهانه‌ای برای عقب‌افتادگی در موج سوم وجود ندارد، گفت: باید به سمت تجاری‌سازی پژوهش‌ها حرکت کنیم.

به گزارش ایلنا از لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور در مراسم اختتامیه تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش هدف نبوده بلکه وسیله‌ای برای دستیابی به پاسخ پرسش‌هایی است که در ذهن افراد جامعه نقش می‌بندد.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که مسئله نداشته باشیم و برای پیاده کردن پاسخ به حل مسئله تلاش نکنیم، نیاز به پژوهش احساس نخواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری با بیان این‌که در طول تاریخ همواره انسان‌ها به دنبال پاسخ و حل مسائل بودند، خاطرنشان کرد: در طول زمان با توجه به امکانات موجود شیوه‌های رسیدن به پاسخ پرسش‌ها متفاوت بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه با توجه به ابزاری که در اختیار افراد و اهالی علم و پژوهش قرار گرفته کار را ساده‌تر کرده است و این باعث شده که به لحاظ کمی تعداد پژوهش‌ها رو به ازدیاد برود.

وی افزود: باید در کنار رشد کمی پژوهش‌ها و تنوعی که در سئوال‌ها و مسائل وجود دارد، کیفیت پژوهش را امری ضروری دانست.

خجسته‌پور با تاکید بر اینکه نتایج پژوهش‌ها باید از قفسه کتاب‌خانه‌ها خارج شده و به بطن جامعه آورده شود، بیان کرد: هدف پژوهش این است که به واقعیت نو دسترسی پیدا کنیم و آن را تفسیر و تحلیل کرده و بعد از بازنگری در یافته‌های قبلی بر اساس واقعیات نو تجدیدنظر کنیم؛ در نهایت در جامعه باید این پژوهش کاربردی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر این چهار اصل را رعایت کنیم، هیچ پژوهشی در کتابخانه‌ها خاک نخواهد خورد.

معاون سیاسی استاندار با بیان اینکه در مسئله توسعه نیافتگی کشور، نگاه ما به دو موج کشاورزی و صنعتی بوده که در دنیا رخ داده است، اظهار کرد: در موج کشاورزی نتوانستیم از آب و خاک بهره لازم را ببریم چراکه از یافته‌های علمی استفاده نکرده و به جای کشاورزی مبتنی بر تولید و ثروت، کشاورزی معیشتی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: در موج صنعتی نیز چون علم روز صنعت را نداشتیم و زیرساخت‌های صنعتی مناسب نبود دچار عقب افتادگی شدیم چراکه خاستگاه انقلاب کشاورزی و صنعتی نبودیم، بلکه این اروپا بود که خاستگاه این دو موج است و جایگاه ما در بین کشورهای دنیا آخر جدول شد.

خجسته پور با اشاره به اینکه موج سوم انفجار اطلاعات است و دیگر نیاز به زیرساخت‌ها نیست از این رو برای آیندگان قابل قبول نخواهد بود که در سطح پایین دنیا باشیم، خاطرنشان کرد: در رقابت موج سوم همه پژوهشگران دنیا در یک سطح دسترسی به اطلاعات و دانش نو قرار دارند، اما تشخیص اینکه کدام مسئله برای ما اهمیت بیشتری دارد ضروری است.

وی افزود: ما باید مسئله را شناسایی کنیم و مواردی که آینده ما به آن بستگی دارد انتخاب کرده که این آینده پژوهی است و باید سعی کنیم با این شناخت مسائل و پژوهش‌های لازم و ضروری از دیگر مناطق سبقت بگیریم.

معاون سیاسی استاندار با تاکید بر اینکه مدیر باید مسئله ایجاد کند، گفت: مدیر باید در مسیر پیدا کردن پاسخ مسئله دست به سوی پژوهشگر دراز کند و اگر این مسیر را طی کنیم پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی می‌شوند.

وی ادامه داد: البته در بحث سلول‌های بنیادی، اکتشافات هسته‌ای و در حوزه‌های مختلف نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم چراکه احساس نیاز به آن کردیم اما در دیگر حوزه‌ها باید تلاش کنیم.

خجسته‌پور وظیفه جامعه و تمام کسانی که در حوزه علم و پژوهش فعالیت دارند را تلاش برای توسعه پایدار و همه جانبه عنوان کرد و افزود: امیدواریم که ارتباط بین دانشگاه‌ها، پژوهشگران، محققان و فناوران را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند و عملیاتی شوند.

وی تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌ها تجاری شود اگر احساس نیاز صورت گیرد در قبال این نیاز هزینه و سرمایه‌گذاری خواهد شد که در نهایت به تجاری سازی تبدیل می‌شود.

وی افزود: در قبال تلاش‌های ذهنی مبتنی بر علم و پژوهش باید بیشتر هزینه کرد تا سبب توسعه پایدار همه‌جانبه در استان و کشور شود.

معاون سیاسی استاندار بیان کرد: برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها تلنگری به ذهن ما است تا متوجه شویم که در مسیر توسعه کشور کجا قرار داریم.

 وی گفت: هیچ بهانه‌‌ای برای عقب افتادگی در موج سوم وجود ندارد چراکه دسترسی به دانش‌های نو در همه دنیا در یک سطح قرار دارند اما چگونگی طراحی و مسیر حرکت آن بستگی به خلاقیت ذهن پژوهشگران، فناوران و محققان دارد.

انتهای پیام/
سحر صارمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز