خبرگزاری کار ایران

لرنی خبرداد:

عمروآبادی‌ها به استقبال شب یلدا می‌روند

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۴۷۰

دهیار روستای قشلاق عمروآباد شهرستان ورامین گفت: برای اولین بار "جشن بزرگ شب چله" با همکاری بانوان، در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان ورامین برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، افسانه لرنی گفت: سنت شب یلدا که جزیی از زندگی  مردم در جامعه‌ای مانند ایران است، متاسفانه امروزه دستخوش تغییرات شده، تجمل گرایی بر زیبایی این شب، سایه انداخته است .

وی در رابطه با برگزاری "جشن بزرگ شب چله" در این روستا گفت: برای اولین بار است که در یکی از روستاهای بخش مرکزی ورامین برنامه شب یلدا به صورت جشنی روستایی برگزار می‌شود.

دهیار روستای قشلاق عمروآباد درباره هدف از برگزاری این جشن گفت: با توجه به این که این روستا در زمینه برگزاری جشن‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، با موفقیت عمل کرده و در سال 94 به عنوان روستای هدف معرفی شد انگیزه لازم را داریم تا مراسم شب یلدا را با حضور مسئولان شهرستان، کمیسیون بانوان فرمانداری و مردم روستا باشکوه هرچه تمام تر برگزار کنیم.

وی ادامه داد: شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است که به تعبیری از آن به شب تولد زمین و تولد مهر و مهربانی می‌توان یاد کرد. در راستای پاسداشت همین شب که با تعبیر زیبایی پیوند خورده است برای حفظ سنن و آداب گذشتگان مراسمی با حضور بانوان روستا برپا خواهد شد.

لرنی در ادامه گفت: در این روستا شب یلدا را به صورت متفاوتی با حضور بیش از20 شرکت کننده در زمینه سفره آرایی "شب چله " شروع خواهیم کرد تا سنت‌های زیبای قدیم در لابلای زندگی مدرنیته شهرنشینان حفظ شود. حافظ‌ خوانی و تفال‌ها بوده است.

دهیار روستای قشلاق عمروآباد با اشاره به برنامه‌های دیگر برای پاسداشت این شب گفت: دیگر اینکه در این شب به نیت بارش برف و سفیدی زمستان آش‌های محلی خواهیم پخت  و اعتقاد داریم برگزاری چنین جشن‌هایی در قالب دورهمی‌های زنانه که همراه با اعتقادات اسطوره‌ای باشد، شبی خاطره‌انگیز را برای خانواده‌ها،به‌ خصوص کودکان ونوجوانان فراهم می‌کند. به نظر بنده  در "شب یلدا" افراد روستا در همایشی صمیمی دور هم  جمع می‌شوند تا همگان در کنار هم ، از شادی‌ها و غم‌ها ، موفقیت‌ها ، اعتقادات ، امیدها و بیم‌هاشان بگویند

لرنی در پایان گفت: تجمل‌گرایی، شب یلدا را به شبی پرخرج در سال تبدیل کرده است. آداب و رسوم خوش بلندترین شب سال دستخوش  مهمانی‌های تجملاتی شده و ماهیت اصلی این شب به فراموشی سپرده شده است. ما فراموش کرده‌ایم که یلدا به معنی تولد مهر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز