خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی مشکلات کارگران گروه ملی فولاد مطرح شد:

محجوب: مخالف خصوصی‌سازی بوده و هستم/ کارگران فولاد: گروه ملی باید به دولت برگردد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۲۷

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با جمعی از کارگران معترض گروه ملی فولاد ایران در محل این شرکت در اهواز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه جمعه 23 آذرماه علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در آخرین مرحله از سفر یک روزه خود به استان خوزستان در دیدار با جمعی از کارگران گروه ملی فولاد ایران در مسجد این شرکت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو تن از کارگران به نیابت از طرف سایرین به بیان خواسته ها و مشکلات خود پرداختند.

واگذاری گروه ملی فولاد به بخش خصوصی با شکست مواجه شد

خلفی یکی از کارگران گروه ملی فولاد ایران در این جلسه گفت: اولین شرکتی که وارد بخش خصوصی سازی شد، گروه ملی فولاد بود که دو بار واگذاری آن به بخش خصوصی با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: ما از بهمن‌ماه سال 1395 تاکنون با شعار احیای شرکت گروه ملی فولاد به طور مستمر در کف خیابان‌ها هستیم ولی متاسفانه تاکنون هیچ نهادی ضمانتی برای احیای شرکت نداده و راستی آزمایی برای مشکلات این شرکت انجام نشده است.

خلفی افزود: طبق گفته‌های محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور تمامی بدهی‌های زمان امیر منصور به بدنه دولت و بانک ملی باز گشته است و رسما شرکت بدهی به بانک ملی و نهادهای دیگری ندارد ولی متاسفانه بر اساس اسنادی که از شرکت گروه ملی بابت خسارت‌هایی که امیر منصور به حق یا ناحق زده شده بود، سندهای گروه ملی را گرو گذاشته بودند و تمام مشکلات بیرون از شرکت را به شرکت منتقل کردند.

گروه ملی به بدنه دولت بازگردد

وی خطاب به علیرضا محجوب به عنوان نماینده و مدافع حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی شرکت ها برای افزایش کارآیی به بخش خصوصی منتقل شدند ولی بر اساس الحاقیه همین قانون در صورتی که شرکت‌های واگذار شده زیان‌ده شوند، دولت موظف است آنها را به بدنه خود ارجاع دهد. خواسته اصلی ما بازگشت شرکت به بدنه دولت و نجات این سرمایه ملی است؛ چرا که هر شرکت خصوصی که وارد گود می‌شود از عدم تامین منابع مالی کافی برای احیای شرکت سخن می‌گوید. گروه ملی یک شرکت چند محصولی است و محصولات ما در برخی موارد منحصر به فرد است چرا که محصولات ما در بازارهای بین‌المللی عرضه نمی‌شود در حالی که فاصله ما تا این بازارها حدود 100 کیلومتر است.

این کارگر شرکت گروه ملی فولاد ایران ادامه داد: خواسته بعدی ما پس از بازگشت شرکت به بدنه دولت سرمایه‌گذاری است؛ برای اینکه صد در صد ظرفیت کارخانه فعال شود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. بانک ملی طی دو سال گذشته هیچگونه سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام نداده است. بانک ملی باید موضع خود را مشخص کند که آیا این سرمایه گذاری را انجام می‌دهد یا خیر؟ ما پنج کارخانه اساسی داریم ظرفیت اصلی کارخانه‌های ما 1800 تن است که از سال 91 تا 97 هر ساله از این میزان کاسته شد تا در سال جاری ظرفیت ما به صفر رسید و عملا کارخانه تعطیل شد. تیم آقای عبدالرضا موسوی که وارد کار شدند با بازکردن و فروش برخی از قطعات شرکت بخشی از حقوق‌ها را پرداخت کردند ولی مشکلات به قوت خود باقی ماند و باز هم بانک ملی مواضع خود را نشان نداد. اینکه رسانه‌ها می‌گویند سه خط کارخانه راه‌اندازی شده است، صحیح نیست، ظرفیت تولید ما بیش از این مقدار است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از موارد مورد نظر ما عدم خروج شرکت فولاد اکسین از خوزستان است که از ستون‌های اصلی شرکت است. اگر ظرفیت اسمی خود را به فولاد اکسین اضافه کنیم بالغ بر دو میلیون و 300 هزار تن تولید می‌شود. طی برنامه‌ای که دولت برای سال 1404 برنامه‌ریزی کرده تولید فولاد کشور باید به 50 میلیون تن برسد در حالی که ظرفیت فعال ما برای تولید فولاد 23 هزار تن است پس چرا امکان این افزایش تولید برای شرکتی که توانایی دارد فراهم نیست چرا هیچ حمایتی از ما نمی‌شود؟ 

محجوب: مخالف خصوصی‌سازی بوده و هستم/ کارگران فولاد: گروه ملی باید به دولت برگردد

خلفی گفت: یکی دیگر از مواردی که ما روی آن تاکید داریم بحث سرمایه در گردش است که گروهی می‌گویند بانک ملی باید اجازه این سرمایه‌گذاری را از بانک مرکزی بگیرد! سئوال من این است آیا بانک مرکزی طی چهار سال گذشته نمی‌توانسته این مجوز را صادر کند و در مرحله بعد اداره شرکت را به تیم جدید و جوان غفوری و همراهانش سپردند ولی نقطه قابل توجه این است که چرا بودجه مورد نیاز برای آغاز کار را در اختیارش قرار ندادند؟! و طبق نظر کارشناسان هزار میلیارد تومان که شرکت را احیا کرد پس چرا سرمایه در گردش مورد نیاز از طرف بانک ملی یا دولت تامین نمی‌شود؟ در حالی که شرکت فولاد روهینا دزفول با قدمتی کمتر از یک سال 100 میلیون یورو فاینانس برای او قرار می‌دهد که بقیه شرکت‌ها، شرکت‌های خود را آنجا احیا کنند در حالی که این اقدام برای گروه ملی انجام نمی‌شود.
 
خوزستان ظرفیت سه هزار نیروی بیکار را ندارد/ با مافیای فولاد برخورد کنید 

خلفی گفت: امنیت شغلی از دیگر مواردی است که مدنظر ماست. اگر فاز دوم شرکت فولاد تکمیل شود، می‌توانیم برای 400 نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی داشته باشیم. ما می‌خواهیم بدانیم برنامه کوتاه مدت و بلندمدت دولت و بانک ملی چیست و باید در این زمینه شفاف‌سازی شود. خوزستان یک استان مرزی و استراتژیک است و تامین امنیت جزو ضروریات این استان است. این استان ظرفیت سه هزار نیروی بیکار را ندارد. افراد بیکار پتانسیل این را دارند که به هر نهاد سیاسی وابسته شوند. با بازگشت شرکت به بدنه دولت و تزریق سرمایه‌های لازم امنیت شغلی ما و امنیت استان خوزستان را تامین کنید. متاسفانه برخی تصور می‌کنند مطالبات ما حقوقی است. حقوق معوقه جزو آخرین خواسته‌های ماست. ما می‌خواهیم ورود مواد اولیه به صورت مستمر و با صد در صد ظرفیت به شرکت تزریق شود.

وی خطاب به محجوب بیان داشت: خواهش ما از شما این است که مافیای فولاد چه در کل کشور و چه در استان‌های همجوار را شناسایی و برخورد کنید. 

در ادامه این نشست براتی یکی دیگر از کارگران حاضر گفت: سوال ما این است با ظرفیتی که شرکت ما دارد با مورد ماهیانه 40 هزار تن آهن و شمش کدام ظرفیت کارخانه‌های ما را پوشش می‌دهد 20 میلیاردی که بانک کلی برای ما در نظر گرفته است حدود 10 هزار تن می‌شود که شاید کارکرد حدود یک ماه یکی از خطوط تولیدی ما باشد. 

وی خطاب به دبیرکل خانه کارگر گفت: جلسه کارگروه تصحیح و رفع موانع تولید در مورخ 11 بهمن سال 1396 در راستای حل مشکلات گروه ملی فولاد برگزار شد که هیچ کدام از مصوبات آن اجرایی نشده‌اند. انتظار داریم این مساله را پیگیری کنید. انتظار دیگر ما از شما به عنوان نماینده جامعه کارگری این است که سه وزارتخانه صمت، کار و اقتصاد را برای حل مشکلات گروه ملی پای کار بیاورید. ما نیاز به حل مشکلات به صورت مقطعی و مسکن نداریم و انتظار برطرف مشکل به صورت اساسی را خواستاریم. 

پس از صحبت‌های نمایندگان گروه ملی فولاد ایران، علیرضا محجوب با حاضران به گفت و گو پرداخت .

مخالف خصوصی سازی بوده و هستم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من در بحث خصوصی سازی از ابتدا مخالف بودم و هنوز هم مخالف هستم؛ شاید کسی که مخالف نباشد بتواند بهتر از من در این مورد قضاوت کند. بارها در کمیسیون کارگری نظرات خود را با مدیران شرکت گروه ملی فولاد و بانک ملی مطرح کردم اما اطلاعاتم به این اندازه که امروز شنیدم جامع نبود. باور من این است که نمایندگانی از گروه ملی فولاد بیایند و در کمیسیون اجتماعی نیز صحبت کرده و نظرات خود را مطرح کنند چرا که طرف‌های مقابل شما صحبت کردند و نظرات‌شان شنیده شده است.
محجوب گفت: تعدادی از نمایندگان استان خوزستان از جمله دکتر ساری در انعکاس مطالب شما چه در روزهای پیشین و چه پس از آن کوتاهی نکرده‌اند. از این بابت از آنان تشکر می‌کنم که همگی از درخواست‌های شما حمایت کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بحث خصوصی سازی آن هم در این ابعاد با این موضوعات نیاز به کارکرد زیادی از دو طرف دارد. همه مطالبی که شما مطرح کردید کلیدی و اساسی بود. شما امنیت شغلی کامل می‌خواهید. من با اصل 44 که 62 ماده است 68 بار مخالفت کردم بنابراین آنچه قابل عرض است نواقص فراوانی است که این قوانین و مقررات دارد و از آن بدتر نحوه اجرای این قانون است و بدتر از این‌ها استمرار آن است که از خود اصل 44 بدتر است.

محجوب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بانک ملی نباید با دید خصوصی به این شرکت نگاه کند؛ باید با دید عمومی مسائل را در نظر بگیرد. باید شرایط کار و اشتغال پایدار را با سرمایه‌گذاری جدید و افزایش خطوط و افزایش ظرفیت فراهم آوریم. حق می‌دهم به شما و دوستانی که این مطالب را مطرح کردند.

دبیرکل خانه کارگر بیان داشت: من برای این آمدم که صحبت‌های شما را از نزدیک بشنوم و گزارش این جلسه را در کمیسیون مطرح خواهم کرد و لازم است نمایندگانی از بین شما در کمیسیون حاضر شوند و نظرات خود را مطرح کنند. در مورد پیشنهاد شما مبنی بر پای کار آوردن سه وزارتخانه صمت، تعاون، کار و رفاه و اجتماعی و اقتصادی نیز باید بگویم ما از آنها درخواست کردیم ولی نمایندگان‌شان را فرستادند که برای ما کافی نبود.
 
محجوب: مخالف خصوصی‌سازی بوده و هستم/ کارگران فولاد: گروه ملی باید به دولت برگردد

حرف حق شما باید در مجلس گفته و شنیده شود

محجوب با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست گفت: حرف حق باید در جای خودش زده شود و جای آن مجلس است اگر خصوصی‌سازی مشکل دارد بخشی از آن به عهده ما است چرا که ما آن را مصوب کردیم باید معایب آن مطرح شود که مشکلاتش مرتفع شوند. در کمیسیون اجتماعی بسیاری از نمایندگان مایل اند مطالبات شما را همان طور که می‌خواهید جامه عمل بپوشانند. شما نیز باید پیگیر باشید. حرف شما اساسی و بنیادین است. خود را آماده کنید تا این موضوعات در کمیسیون مطرح شود و مطالبه‌گری کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: باید همگی در یک مسیر حرکت کنید و راه پایداری را ادامه دهید. ما منکر اشتباهات اتفاق افتاده نیستیم. اشتباه بخشی از اجرا است و ما در کمیسیون این اشتباهات را گوشزد کردیم. درخواست جدیدی از شما نداریم و برای جوابی که مورد نظر شماست تلاش می‌کنیم که پاسخ قانع کننده‌ای بدهیم و مسایل شما را پیگیری کنیم.

محجوب خطاب به کارگران حاضر در این نشست گفت: مطالبه‌گری حق شماست و ما نمی‌توانیم بگوییم حرفی نزنید و اظهارنظر نکنید. شما نگران آینده شغلی خود هستید و ما این حق عمومی را از کسی دریغ نمی‌کنیم. طرفین را دعوت می‌کنیم به مهربانی و تعدیل حرکات. از حضور نمایندگان شما هفته آینده در مجلس برای بازگو کردن مطالبات‌تان رسما دعوت می‌شود. حتما حرف شما باید در جای خودش شنیده شود.

در پایان یکی از کارگران گفت: ما نماینده‌ای برای فرستادن به مجلس نداریم. دولت باید نماینده خودش را به شرکت بفرستد.

محجوب در پاسخ گفت: آنچه باید شنیده شود حرف شما است؛ در این راستا به دولت تذکر می‌دهیم که نمایندگان خود را بفرستند اما صحبت کردن در مجلس حق شماست. تصمیم اینکه بخواهید بیایید یا نه برعهده خودتان است ولی این نکته را در نظر بگیرید حضور در مجلس اگر برای شما سودی نداشته باشد زیانی نخواهد داشت. وظیفه ما کرامت شماست و صحبت کردن شما در مورد مطالبات به حق خود در کمیسیون اجتماعی مجلس تکریم شماست. فراکسیون ما برای شما احترام زیادی قائل است.

قبل از این دیدار نعمتی نژاد عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی گروه ملی فولاد ایران توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی شرکت و اقدامات صورت گرفته جهت جلب رضایت کارگران و بهبود وضعیت تولید به علیرضا محجوب و هیات همراه وی ارائه کرد.

در این دیدار علیرضا محجوب را درویشی دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان، محمدپور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان و شریعت سردبیر خبرگزاری ایلنا در استان خوزستان همراهی می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز