خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

رمز تداوم زندگی سازگاری با طبیعت و کم آبی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۶۶۲

هشتمین نشست آسیایی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای برای مناطق خشک و دومین نشست ملی فناوری های آب در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مشهد  محمد علایی در هشتمین نشست آسیایی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه ای برای مناطق خشک و دومین نشست ملی فناوری های آب که در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه خراسان رضوی جزو مناطق خشک کشور است گفت: خراسان رضوی سرزمین قنات قصبه، سرزمین مردان و زنان بزرگی است که 8 هزار سال توانستند با مشکل کم آبی در شرایط خشک زندگی کنند.

وی اضافه کرد: ما طی 60 سال گذشته با اتکا به درآمد نفتی و تصور اینکه محیط زیست باید در اختیار ما باشد شرایط ناپایداری را برای محیط زیست رقم زدیم.

علایی با تاکید بر مسئله اساسی در استان اذعان داشت: ۲۶ درصد از استان نیمه خشک و ۷۶ درصد آن خشک است. همچنین دمای هوای ما نسبت میانگین جهانی بالاست، در 40 سال گذشته نیز به دلایل گوناگون و پدیده نامناسب گرم شدن هوا میزان بارش از آنچه بوده کمتر شده است و هرساله شاهد رشد خشکسالی بیشتری نسبت به گذشته بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در 60 ساله گذشته دولت با اتکا بر درآمد‌های نفتی، نگاه مردمی و تشکل‌های قانونی از منابع آب را حذف کرد، که به دنبال آن پیامدهای منفی در مدیریت آب رقم خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند بحران آب را مدیریت کند عنوان کرد: مسئله آب باید برای هر خراسانی و هر فرد یک مساله جدی است.

وی ادامه داد: اگر مهم‌ترین رمز تداوم حیات ایرانیان در 8 هزار سال خشکسالی سازگاری با محیط زیست بوده است اکنون برجسته ترین رمز ماندگاری ما نیز سازگاری و مدارا کردن با طبیعت و کم آبی است.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با ارائه راهبردهای متعدد بعد از 7 ماه توانست سند سازگاری با کم آبی استان را با کمک تمام دستگاه های مرتبط تصویب کند که طی آن باید تا سال 1405 کسری مخزن آب به صفر برسد.

وی با اشاره به برداشت‌های آبی معقولانه از طبیعت عنوان کرد: با کمک تشکل‌های مردمی و تجربه 8 هزار ساله پیشینیان ما و همچنین به کمک اساتید برجسته در این حوزه باید بحران خشکسالی را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از فرصت های موجود در استان یاد کرد و هم اندیشی، زبان مشترک و منطقی بین مسئولان و کشاورزان، رسیدن به درک واحد از مدیریت آب را از فرصت های مغتنمی برشمرد که باید مد نظر همگان قرار گیرد.

همچنین در این نشست علی چاوشیان، مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وزارت نیرو با اشاره به استقرار دبیرخانه بین‌المللی خشکسالی یونسکو در ایران گفت: امیدوارم این ابتکار بین‌المللی خشکسالی بتواند موجب خبرهای خوبی برای مردم ایران و استان خراسان رضوی است.

تعداد شرکت‌کنندگان ۲۰ نفر از ۱۵ کشور هستند که با حمایت مالی یونسکو به اینجا آمده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز