خبرگزاری کار ایران

نقش موتورسیکلت‌ها در حوادث ترافیکی استان یزد؛

ویراژ مرگ در خیابان‌های یزد/ در بسیاری از خانه‌ها به تعداد افراد موتورسیکلت وجود دارد/ موتور سیکلت وسیله نقلیه نخست دانش آموزان یزدی

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۳۲۴

موتورسیکلت بیشترین تلفات جانی حوادث رانندگی درون شهری و برون شهری را در یزد به خود اختصاص داده و در بیش از 80 درصد حوادث ترافیکی در یک سوی حادثه قرار دارد.

 به گزارش ایلنا ، حوادث موتورسیکلت در استان چه در حوزه درون شهری و چه برون شهری آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و رفع این مشکل، علاوه بر فرهنگ‌سازی نیازمند برخوردهای قانونی با متخلفان است.

کارشناسان معتقدند با وجود گرانی های اخیر همچنان موتورسیکلت در مقایسه با اتومبیل ارزان و در دسترس است و راحتی استفاده از آن و گریز از ترافیک و خیابان های شلوغ از دلایل اصلی استفاده فراوان مردم از این وسیله است.

طبق گفته رئیس پلیس راهور یزد بیش از 240هزار موتورسیکلت پلاک شده در استان وجود دارد و با توجه به حوادثی که راکبان را تهدید می‌کند این آمار بالا حتما نیازمند آموزش‌های صحیح استفاده از آن است.

رفتارهای پرخطر موتورسواران و استفاده بالا از این وسیله سبب افزایش آمار تصادفات موتورسیکلت‌ها است، رئیس پلیس راهور یزد در این باره گفت: موتورسیکلت‌ها بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته سرهنگ پورشمس، سهم موتورسیکلت ها در حوادث ترافیکی 58 درصد، سهم برخورد خودروها با عابرین پیاده 17 درصد و سهم برخورد موتورسیکلت ها با عابران 2 درصد است.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات رانندگی در خیابان ها و پس از آن در کوچه ها رخ می دهد، اظهار داشت: در فصل بهار شاهد کاهش 19درصدی تعداد تصادفات منجر به فوت و کاهش 23 درصد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در استان بودیم اما در مجموع حوادث ترافیکی رشد پنج درصدی داشته است.

رییس پلیس راهور یزد در ارتباط با توقیف سه هزار موتورسیکلت و 1500 خودرو تنها در بهار امسال ابراز داشت: نداشتن، مخدوش بودن و کج کردن پلاک، نداشتن کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه و انجام حرکات خطر آفرین و نمایشی از جمله تخلف موتورسیکلت ها بوده است.

آمار بالای تخلفات موتورسواران در یزد

گرچه به طور مشخص تعداد موتورسیکلت های شهر یزد مشخص نیست چون بخش عمده ای از این موتورسیکلت ها فاقد شماره گذاری هستند اما برآورد می شود که حدود 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان تردد دارند که اگر 20 درصد راکبان موتورسیکلت ها مرتکب خلاف شوند آمار بالایی است که در این راستا به دلایل مختلف از جمله کمبود نیرو، فقط به 10 درصد از تخلفات رانندگی رسیدگی می شود و این یعنی اینکه آمار تخلفات، بالاست.

سرهنگ پورشمس در خصوص  اجرای طرح برخورد با موتورسواران حادثه ساز هم گفت: در این طرح، با راکبانی که گواهینامه ندارند، به سن قانونی نرسیده اند یا پلاک آنها مخدوش است برخورد می شود.

رییس پلیس راهور یزد اما انتقادی تکراری را مطرح کرد که به رغم هشدارهای مکرر هنوز هم مورد توجه نیست. او با انتقاد از خانواده هایی که موترسیکلت را در اختیار فرزندان کوچک خود می گذارند اظهار داشت: خانواده ها باید از واگذاری موتورسیکلت به فرزندان خود که به سن قانونی نرسیده اند، گواهینامه و بیمه شخص ثالث ندارند یا از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند خودداری کنند اما متاسفانه این موضوع از سوی خانواده ها مورد توجه قرار نمی گیرد.

موتورسواری با سرعت مطمئنه و پرهیز از حرکات نمایشی در خیابان‌ها نخستین گام پیشگیری از حوادث ترافیکی است اما برای کاهش آسیب‌های هنگام تصادف، استفاده از کلاه‌های ایمنی مناسب، بستن انواع محافظ پا و زانو و همچنین پوشیدن لباس‌های مخصوص که ضربه‌گیر دارد، لازم است.

بیشتر ماموریت‌های اورژانس  در حوزه تصادفات رانندگی است

رئیس اورژانس استان یزد هم بیشترین حجم ماموریت‌های اورژانس یزد را مربوط به حوزه تصادفات رانندگی دانست و گفت: بعد از حوادث ترافیکی، بیماران قلبی، تنفسی و مسمومیت‌ها بیشترین آمار ماموریت‌های ماموران اورژانس استان یزد را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: به طور متوسط ماهیانه یکهزار و 500 مورد حوادث ترافیکی به اورژانس استان یزد گزارش می شود که 70 تا 75 درصد آنها موتورسواران هستند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان یزد با اشاره به اینکه در بیشتر تصادف ها به سر موتورسواران ضربه وارد و دچار مرگ مغزی می شود، می گوید: سن مصدومان بین 25 تا 49 سال است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان یزد بیان می کند: متاسفانه هم اکنون 400 معلول ناشی از تصادف در استان یزد وجود دارد که هزینه های گزافی را نه تنها برای خانواده خود بلکه بر جامعه تحمیل می کنند.

وضعیت موتورسیکلت‌ها و حوادث ناشی از تصادفات رانندگی در یزد به معضلی بزرگ تبدیل شده، در بسیاری از خانه‌های یزد به تعداد فرزندان خانواده، موتورسیکلت وجود دارد، جالب‌تر اینکه در بسیاری از دبیرستان‌ های پسرانه شهر یزد، وسیله نقلیه اصلی موتورسیکلت است و دانش ‌آموزانی راکب آن هستند که هیچ ‌یک از آنها به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیده‌اند.  

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز