خبرگزاری کار ایران

قوس آذر اصفهان را در آغوش گرفت

عصر صفوی در میدان نقش جهان

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۶۰۴

تغییر روز اصفهان به اول آذر و تعطیلی چهارم آذر ماه به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) سبب شد تا شاهد افزایش حضور گردشگران در میدان تاریخی نقش جهان و گذر فرهنگی چهارباغ باشیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، روز اصفهان با حضور مهمان‌های خارجی و شهروندان ایرانی در اول آذرماه آغاز و تا چهارم آذر ماه با برنامه های متنوع و جذاب ادامه داشت. پنجشنبه عصر درشکه‌ها مهمان های خارجی و شهردار و معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان را از گذر فرهنگی چهارباغ به سمت میدان نقش جهان بردند و اتوبوس بهشت در روبروی خیابان آمادگاه میزبان بچه هایی بود که برای دیدن اصفهان به گذر فرهنگی آمده بودند.

میدان نقش جهان اما حال و هوای دیگری داشت. انگار با ماشین زمان از تو در توی سال ها عبور کرده باشی، وسط میدان می رسیدی که شهروندان صفویه ای مشغول زندگی روزمره شان بودند. یکی لبو می فروخت و دیگری لب حوض رخت می شست و سربازان روی پشت بام از شهر نگهبانی می کردند. نقال های نوجوان نقل می کردند از این بهشت ثانی و چوگان بازها  مسابقه چوگان می داند و خلاصه عصر، عصر صوفی بود.

صدای ساز بود و صحبت خوش روزگاران. شهر زیر باران پاییزی جانی تازه گرفته بود و رنگ ها در هم تنیده و با ریزش برگ های خوش رنگ، پاییز زیباتری را به شهروندان عرضه می کردند. واقعا همه چیز دست در دست هم داده بود تا روز اصفهان به زیبایی هرچه تمام تر در تقویم ثبت شود و در خاطره ها نقشی خیال گونه به خود بگیرد. در جای جای شهر صدای خوش طنین انداز بود، سالار عقیلی  و سینا شعبانخانی در جشن بزرگ حضرت دلبر در سالن پیروزی برای هزاران اصفهانی اجرای زنده داشتند.

بیانیه روز اصفهان

به مناسبت روز اصفهان بیانیه ای منتشر شد تا تلاش دوستداران اصفهان در نهادها و سازمان های مختلف را برای ثبت این روز در تقویم را رسمیت ببخشد:" سنت معماری، تنوع هنری، تکثر صنایع دستی، گونه‌گونی رفتارهای آیینی، شیوه منحصر به فردشهرسازی و رنگارنگی آداب و منش‌های اجتماعیُ اخلاقی در اصفهانِ نقش جهان، حاصل گفتُ‌گوهای وسیع مدنی و تعاملات گسترده انسانی، در عینِ احترام به تضارِب فکری و تفاوت مَشربی در این بومِ کهنسال است. و این مهم، بسترسازِ جهانشهری بوده که با بهره‌مندی از تجاربِ ارزنده بشری و به پشتوانه فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی به گونه‌ای خلاقانه، ظرفیت‌های بومی خویش را در حد جهانی توسعه داده و ضمنا، پاسخی جهانی به نیازهای اقتضایی و روزآمد شهروندانُ  باشندگانش، داده است. به این اعتبار، برآنیم که در این روز مَیمون و مبارک، جهت نیل به اهداف ذِیل، هم‌داستان و هم‌آهنگ شویم: نخست: بسطِ روابط بین‌فرهنگی در مقیاس ملی و بین‌المللی به آماج ایجاد زمینه‌های گفت‌و‌گویی در سطح رسمی  و مدنی، دوم: توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ، صنایع خلاق و گردشگری پایدار، به عنوان راهبردی اساسی در فرآیند شکوفایی خلاقانه‌ی شهر، سوم: تاکید بر شاخص های پایداری در فرآیند توسعه شهری با در نظر گرفتن مشخصه‌های زیست‌بومی و چهارم:  ایجاد زنجیره ارزش با رویکردی آینده نگر، در جهت تسهیل فرآیندهای انتقال تجربه در همه‌ی ابعاد و اضلاع ساختار شهری. هم از اینروست که اینک ما و دنیای خسته از خشونت و دشمنی می‌توانیم این سرمشق را دستمایه، درس‌نامه و الگوی زندگی مُشفقانه و مهربانانه قرار دهیم و در مسیر توسعه پایدار شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان، مولفه‌های زیست‌پذیری، انسان‌محوری و معناگرایی را در بافتِ کالبَدی و شبکه ارتباطیِ شهر، جاری و ساری کنیم؛ به آن امید که «شهری فرهنگی» را تحقق بخشیم. "

جاذبه های سرشار اصفهان، بزرگترین سرمایه برای توسعه

رئیس انجمن دوستداران اصفهان با بیان اینکه جاذبه های سرشار اصفهان، بزرگترین سرمایه برای توسعه استان است در باره روز اصفهان گفت: پس از تردیدهایی که در مورد تاریخ برگزاری روز اصفهان وجود داشت، انجمن دوستداران شهر اصفهان روز اول آذر را به عنوان روز اصفهان، اعلام کرد.

سیروس شفقی در نهمین همایش روز نکوداشت اصفهان ادامه داد: جاذبه های سرشار اصفهان، بزرگترین سرمایه استان برای توسعه است. برای معرفی این جاذبه ها باید توسعه استان را بر محور گردشگری تعریف کنیم و باور داشته باشیم که گردشگری محور توسعه استان است.

باید برای زاینده رود چاره ای اندیشید

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان نیز در خصوص روز اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان کانون مهم فرهنگ ساز و تمدن ساز ایران است. با کاوش های باستان شناسی که در شهر اصفهان در حال انجام است به نمونه هایی از دوران هخامنشی رسیده ایم و کاوش های بعدی را باید انجام دهیم تا مشخص شود این شهر چه جایگاهی در دوران هخامنشی داشته است.  

فریدون اللهیاری یادآور شد: اصفهان شکوه و درخشش را به عنوان شهری جهانی در دوره اسلامی داشته و دارد و در دوران آل زیار، آل بویه، سلجوقیه و صفویه پایتخت ایران بوده است.

 وی تصریح کرد: میراث فرهنگی اصفهان ویترین میراث مشرق زمین و ایران است و اصفهان به عنوان شهر فرهنگ و هنر، جایگاه ارزشمندی دارد و باید آن را به نقش و جایگاه خود برسانیم.

وی اضافه کرد: صنعت در کوتاه مدت اقدام بزرگی برای اصفهان بود اما در بلندمدت فجایع بزرگی را آفریده است. در گذشته همه فرهنگ، تمدن و پویایی بر پایه آب زاینده رود بوده و اصفهان بدون زاینده رود اصفهانی است که روح در آن جریان ندارد و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

شب گردی در نصف جهان

یکی از برنامه های جذاب "روز اصفهان" گردشگری در شب بود که در راستای معرفی هر چه بیشتر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از سوی اداره گردشگری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اجرا شد.

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این باره گفت: در این برنامه تلاش شد که از محیط بازار نیم آور ، ساختارهای موجود در داخل بازار مثل مدارس علمیه و انواع ساختارهای بازار مثل سرا، بازارچه، تیمچه بازدید و در خصوص نوع معماری، تاریخ آنها و روایات مردمی از بازار صحبت شود. علیرضا مساح ادامه داد: میهمانان خارجی برنامه روز اصفهان از کشورهایی همچون فرانسه، بوسنی و هرزه گوین، روسیه، هند، اندونزی و تعدادی از دیگر کشورها بودند که از ورزش باستانی در زورخانه مولاعلی (ع) بازدید کردند.

بازی های چهارجانبه چوگان

سازمان فرهنگی -اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت نکوداشت روز اصفهان برگزاری بازی های بومی محلی را جهت بالابردن روحیه مشارکت در خانواده ها و ترویج بازی های سالم و بازی نمادین چوگان را در راستای شناخت و معرفی ورزش های دوران صفویه در دستور کار خود قرار داده بود. این بازی ها طی سه روز برگزار شد. بازی های بومی - محلی بازی های قدیمی و رو به فراموشی اصفهان مثل بازی های «گرگم به هوا»، «دال پلان»، «بولینگ با پا»، «دوزبازی»، «الختر»، «تیروکمان»، «لنگه پا»، «طناب کشی»، «هفت سنگ»، «کلاه پلان»، «بازی سه گانه» از جمله این بازی ها بودند.

رونق گردشگری

رونق و توسعه گردشگری از محور های توسعه استان و شهر اصفهان است و این مهم با وجود خشکی زاینده رود از اولویت های استانداری و مدیریت شهری است. یکی از راه های رسیدن به این اولویت معرفی جاذبه های شهر و استان به سایر کشور و بیرون از مرزهای کشور است. اتفاقی که با تصویب روز اصفهان در تقویم رسمی کشور می تواند بیش از پیش تحقق یابند و راهی باشد برای کسب درآمد پایدار شهرداری اصفهان و نیز رونق استان.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز