خبرگزاری کار ایران

نویدزاده در نشست شب یزد مطرح کرد:

هنر از راه‌های کمتر شناخته شده تاملات فلسفی است

نویدزاده، سفیر سابق ایران در واتیکان با اشاره به اینکه راه های مختلفی برای شناخت تاملات فلسفی وجود دارد، گفت: هنر از جمله سینما، شعر، موسیقی و تئاتر و ... از جمله راه هایی است که در این ارتباط کمتر شناخته شده است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد فریدزاده در نشستی با موضوع « تاملات فلسفی از راه های کمتر شناخته شده » از سلسله نشست های شب یزد به میزبانی خانه فرهنگ صدوقی با اشاره به لزوم توجه بیشتر در این ارتباط اظهار داشت: فلسفه در آزادی انسان نقش دارد و تاملات فلسفی موجب آزادی انسان از رویدادهای فیزیکی شده و آزادی را به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه تاکنون به این راه ها کمتر توجه شده در حالیکه می تواند ما را به شناخت فلسفه و تاملات آن نزدیک کند ادامه داد: تخیل در مقابل برهان که زبان مردانه است به عنوان زبان زنانه شناخته می شود و در حوزه های گوناگون معرفت بشری آموخته ایم که تخیل ما را از قافله علم نیز باز می دارد.

فرید زاده در این نشست که شماری از مسئولان، صاحبان فرهنگ و هنر یزد نیز حضور داشتند، با اشاره به نظریه کانت در خصوص تخیل یادآور شد: تئاتر به عنوان یکی از این راه ها می تواند تعاملات مثبتی با مقوله تاملات فلسفی داشته باشد زیرا فلسفه یک بحث عقلی در ماهیت دارد.

وی با بیان اینکه هنر موسیقی نیز نقش مهمی در این ارتباط دارد تصریح کرد: هنر موسیقی موجب لطافت و نرمی روح انسان شود و با زبان فلسفه نسبت های آن با اشخاص را درک کنیم و برای بیان حقایق و رسیدن به آزادی از آن بهره ببریم.

سفیر سابق ایران در واتیکان با بیان اینکه بی توجهی به موسیقی ناخوشایند و در مواردی نیز وحشت آور است تصریح کرد: همچنین بی توجهی به موسیقی به عنوان یک هنر ارزشمند به این معناست که ما استعداد موسیقی را از فرد گرفته باشیم و از دست دادن استعداد موسیقی افراد وحشتناک است.

وی با اشاره به تلاش فلاسفه دنیا، یونان باستان، ایران و دنیای اسلام برای شناخت این علم اظهار داشت: فلسفه در معنای دیگر می تواند در کنار تاریخ قرار گیرد و فلاسفه مشهور دنیا نیز به این امر معتقد هستند.

سفیر سابق ایران در واتیکان با بیان اینکه فلسفه راهی است اگر کسی آن را از روی شناخت طی کند قطعا چیزی به دست خواهد آورد، گفت: امروزه زندگی را تنها نمی توان با فیزیک و ریاضی نجات داد؛ بلکه با موسیقی و رمان می توان در این زمینه نقش آفرینی کرد و لازم است به این شیوه نیز عمل شود.

سفیر سابق ایران در واتیکان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه علم مدیون تخیل است، اظهار داشت: قومی که تخیل ندارد از قافله علم هم عقب می ماند و این موضوع قراردادی است که در دنیا نیز شناخته شده و اثبات رسیده است گرچه ممکن است برخی نیز ایراداتی بر آن وارد کنند.

وی با بیان اینکه در رمان نیز راه های نجات برای انسان ها وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: در رمان بر اساس زبانی که نوشته می شود می توانیم انسان و ماهیت آن را نجات دهیم اما کسی که در حال فرار باشد را نمی توان با با راه های دیگری که از آن گریزان بوده است نجات داد بنابر این باید با استناد به شیوه های هنری مثل رمان برای نجات انسان اقدام کرد.

فریدزاده در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فلسفه به عنوان همسایه تاریخ دچار تحولاتی شد و معماران معروف بزرگی چون دکارت نظریاتی ارائه کردند که دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه شب و روز داریم و این دو نیز فلسفه ای دارند اظهار داشت: روز فلسفه ملک داری و مملکت داری است و ساحت آدمیزاد منحصر به روز است اما شب به معنای سکوت و خلوت است که انسان با تکنیک هایی تاریکی شب را کنار زده و در کنار روشنایی روز قرار داده است در حالیکه این بخشی از وجود انسان است و ماجراهایی برای تفصیل دارد که باید در آن تامل کرد.

 نشست شب یزد مجموعه نشست های ماهیانه ای است که هرماه به میزبانی خانه فرهنگ صدوقی در یکی از حوزه های فرهنگی، اجتماعی برگزار می شود.

 

 

کد خبر : ۶۹۴۹۲۶