خبرگزاری کار ایران

سلیمی در نشست خبری مطرح کرد:

تشریح اقدامات سازمان هلال احمر در کرمانشاه/ رکورد تاریخی در امدادرسانی به زلزله‌زدگان

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۳۲۱

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ضمن تشریح اقدامات یک سال اخیر این سازمان به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه گفت: در زلزله کرمانشاه رکورد کم‌نظیری در تاریخ امدادرسانی به حادثه دیدگان رقم خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با ارائه گزارشی از  عملکرد این سازمان در زلزله آبان ماه سال گذشته کرمانشاه گفت: در زلزله سال گذشته استان کرمانشاه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و استان کرمانشاه و سپس استان‌های معین در همان ساعت اول حادثه فعال شدند و کنترل عملیات را به دست گرفتند.

وی افزود: 38 تیم واکنش سریع، 53 تیم تخصصی آواربرداری، 31 تیم جستجوی سگ‌های نجات در استان کرمانشاه و استان‌های معین همراه با تمامی تجهیزات انفرادی، گروهی و مکانیزه بلافاصله عازم مناطق زلزله‌زده شدند. طرح اولیه عملیاتی امدادرسانی بر اساس اطلاعات دریافتی آماده و سپس شهرهای مختلف آسیب‌دیده بر اساس جمعیت و شدت آسیب به میان استان‌های معین تقسیم شدند و در مجموع 21 استان وارد این عملیات شدند.

سلیمی افزود: با توجه به وسعت جغرافیایی منطقه و احتمال بسته‌شدن مسیرهای جاده‌ای امداد هوایی جمعیت هلال احمر در همان ساعات اولیه به حالت آماده باش درآمد. با این حال به دلیل تاریکی هوا و عدم پرواز در شب عملیات امداد هوایی از نخستین دقایق روز بعد آغاز شد. 9 فروند بالگرد امدادی هلال احمر در اولین ساعات صبح به سمت منطقه به پرواز درآمدند و با احتساب بالگرد استان کرمانشاه تعداد بالگردهای درگیر در این عملیات به 10 فروند رسید. بالگردهای جمعیت هلال احمر در طول این عملیات توانستند رکوردی کم‌نظیری در انتقال مصدومان به مراکز درمانی و انتقال اقلام امدادی به روستاهای دوردست را از خود برجای بگذارند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: در طول 13 روز عملیات 272 سورتی پرواز انجام شد و 194 مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند. 792 نفر از نیروهای امدادی به مناطق دور دست منتقل شدند و 129 هزار کیلوگرم بار شامل انواع اقلام امدادی حمل شد.

سلیمی ادامه داد: بزرگترین مشکل بعد از حوادث بزرگ انتقال و درمان مصدومان است که در زلزله کرمانشاه رکورد کم‌نظیری در تاریخ حوادث ایران در این زمینه اتفاق افتاد که در کاهش آمار تلفات بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: هلال احمر از ساعت هفت صبح روز حادثه در سرپل ذهاب بیمارستان صحرائی برپا کرد و ارائه خدمات به مصدومان را آغاز شد. مصدومان از طریق آمبولانس‌ها و بالگردها به سرعت انتقال یافتند. پزشکان داوطلب فراخوان و به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند. در طول عملیات تا دو ماه پس از حادثه یک بیمارستان صحرائی با ظرفیت 90 نفر در روز، 12 درمانگاه اضطراری با ظرفیت 2250 نفر و چهار مرکز خدمات توانبخشی با ظرفیت 120 نفر به ارائه خدمات پرداختند و در طول یک ماه پس از حادثه به 1221 نفر فوریت‌های درمانی و به 14 هزار و 501 نفر ویزیت پزشکی و 7761 نفر خدمات پرستاری به 2018 نفر خدمات زنان و مامایی و به 797 نفر خدمات بهداشت روان ارائه شد. خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی بلافاصله در منطقه مهیا شد و به صورت ثابت و سیار ادامه یافت و در یک ماه اول به بیش از 2694 نفر خدمات فیزیوتراپی ارائه شد و 640 نفر نیز از خدمات ارتوپدی فنی هلال‌ احمر به صورت رایگان بهره مند شدند. علاوه بر این تعدادی از مصدومان پیشرفته و ضایعه نخاعی به بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در تهران منتقل شدند و به صورت رایگان درمان خود را ادامه دادند.

سلیمی عنوان کرد: در حالی که طبق استاندارد برای 33 هزار خانوار موجود در منطقه حداکثر همین مقدار چادر می‌بایست توزیع می‌شد ولی به دلیل شرایط بحرانی منطقه و امنیت روانی مردم در مجموع 92 هزار و 500 تخته چادر توزیع شد. پس از برطرف شدن اضطرار و پایان عملیات نجات، عملیات امدادی وارد فاز بعدی شد و توزیع اقلام ضروری دیگر جهت اسکان اضطراری سرعت بیشتری گرفت. در همین خصوص بیش از 288 هزار کیلوگرم نایلون جهت جلوگیری از آبگرفتگی ، 49 هزار چراغ والر، 300 هزار تخته پتو، 63 هزار تخته موکت، 27 هزار ست ظروف، 49 هزار ست بهداشتی، 21 هزار گالن آب و بیش از 41 هزار هیتر برقی در میان آسیب‌دیدگان طبق دفترچه‌های امدادی توزیع شد.

وی گفت: تغذیه اضطراری آسیب دیدگان طی دو مرحله صورت پذیرفت؛ در مرحله اول جیره 72 ساعته بین آسیب‌دیدگان توزیع شد این بسته‌های غذایی به تعداد 112 هزار بسته شامل نیازهای اولیه غذایی مانند نان، قند، شکر، برخی کنسروجات و ... با توجه به حدود 50 هزار شناسنامه امدادی صادر شده میان زلزله زدگان در شهرها و روستاهای مختلف توزیع شد. در مرحله دوم بسته غذایی یک ماه توزیع و با توجه به نیاز زلزله زدگان یک بار دیگر نیز تکرار شد. در مجموع بالغ بر 135 هزار بسته غذایی یک ماهه شامل برنج، روغن، کنسروجات و ... میان زلزله زدگان توزیع شد. در طول دو ماه نخست 500 هزار بطری آب معدنی نیز از منابع جمعیت هلال احمر در میان زلزله زدگان توزیع شد.

سلیمی تصریح کرد:‌ پس از رفع شرایط اضطراری و با توجه به تالمات روحی و روانی در مناطق آسیب‌دیده تیم‌های خدمات روانی، اجتماعی، جمعیت هلال احمر با عنوان تیم‌های سفر از استان‌های مختلف وارد منطقه شده و به ارائه خدمات مختلف به کودکان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر پرداختند. ایجاد فضاهای دوستدار کودک، سرکشی به خانواده‌های متوفیان برپایی خیمه‌های نماز، ارائه خدمات بهداشتی، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم، برپایی مراسم‌های ختم، عیادت از مجروحان، توزیع اسباب‌بازی و ... از جمله برنامه‌های این تیم‌ها بود. 64 تیم از 31 استان شامل 878 نفر به تدریج وارد شهرها و مناطق مختلف زلزله زده شدند این خدمات تا عید نوروز ادامه یافت و در مجموع بیش از 167 هزار نفر از برنامه‌های مختلف بهره بردند.

سلیمی ادامه داد: کمک‌های مردمی به هلال احمر در زلزله کرمانشاه بی‌سابقه بود و رکورد شکست در حالی که در زلزله مشابه قبلی (ورزقان پنج سال پیش) مردم 22 میلیارد تومان به هلال احمر کمک کرده بودند. میزان کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه به 67 میلیارد تومان رسید و این سوای 20 هزار تن اقلام فیزیکی به ارزش تقریبی 70 میلیارد تومان بود که به شعب هلال احمر در سراسر کشور تحویل شد. از همان ابتدای کار تصمیم گرفتیم تا ریالی از کمک‌های مردمی در مسیر خدمات امدادی هلال احمر مصرف نشود و مستقیم در اختیار آسیب‌دیدگان واقعی قرار گیرد جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه از منابع داخلی خود بالغ بر 250 میلیارد تومان هزینه کرد اما بدون آنکه ریالی از  کمک‌های مردمی صرف فرآیندهای عملیاتی خود در منطقه زلزله کند همه آنها را به تدریج در اختیار زلزله زدگان قرار داد. از این کمک‌ها در ماه‌های نخست پس از حادثه پنج میلیون تومان در اختیار خانواده‌هایی قرار گرفت که عزیزی را از دست داده بودند. پنج میلیون تومان نیز به خانواده‌هایی داده شد که تا 10 روز پس از زلزله فرزندشان متولد شده بود پس از تکمیل بانک اطلاعاتی خانه‌های تخریب شده توسط بنیاد مسکن و شناسایی سرپرستان خانوارها با کمک سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرصت برای کمک‌های دقیق‌تر به خانواده‌های زلزله زده فراهم شد.

وی در پایان گفت: حدود 29 هزار خانه از نوع تخریبی یک و دو شناسایی شدند که بیشترین آسیب را از این زلزله مصیبت‌بار دیده بودند در اولین فرصت پیش از عید نوروز مبلغ 300 هزار تومان از محل کمک‌های مردمی در اختیار 29 هزار خانواده زلزله زده قرار گرفت. با شناسایی دقیق خانوارها برای خرید سه قلم لوازم خانگی شامل کولر، یخچال و فرش مبلغ دو میلیون تومان در اردیبهشت 97 به حساب سرپرستان 29 هزار خانواده واریز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز