خبرگزاری کار ایران

کارگر:

موزه‌ باید مکانی برای دورهمی‌های گروهی باشد/ ایجاد 11 موزه در استان خراسان‌رضوی

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۰۱۲

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: برای ایجاد موزه در شهرهای استان خراسان رضوی قدم‌های خوبی برداشته شده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا کارگر افزود: گرچه محدودیت‌های اعتباری وجود دارد اما با توجه به اینکه در خراسان رضوی به خوبی کار می‌شود منابع مالی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد تا موزه‌های استان برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه نشود.

وی در باره شرایط و الزامات موزه‌ها اظهار داشت: موفقیت موزه‌هایی که احداث می‌کنیم زمانی است که مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و مردم موزه را دوست داشته باشد و معیار ارزیابی و سنجش ما ارتباطی است که مردم با این مجموعه‌ها برقرار می کنند.

وی گفت: یکی از دلایل استقبال مردم از موزه، پیشینه تاریخی و انتظار مخاطب از نوع موزه در آن محیط و محدوده است. باید ببینیم شهرت هر شهر در چه موضوعی است و نباید یک موضوع جدید و بیگانه را تحمیل کنیم.

کارگر افزود: گرچه مکان قرارگیری موزه اهمیت ویژه‌ای دارد اما در حال حاضر باید از ظرفیت ساختمان‌های موجود استفاده کنیم. البته باید نیازهایی مانند توقفگاه، کافی‌شاپ و ایستگاه اتوبوس در شهرها را برای رفاه حال بازدید کنندگان در نظر بگیریم.

مدیرکل موزه‌های کشور بر کمک مردم در ایجاد موزه تاکید کرد و اظهار داشت: مشارکت مردم نقش مهمی در ایجاد موزه‌ها دارد و باید از مردم برای ایجاد موزه استمداد کرد و باید این فرصت را به مردم داد تا اشیای قدیمی خود را به موزه تحویل دهند.

وی استفاده از فیلم کنار نمایش اشیا را ضروری دانست و گفت: باید از مستندسازان برای استفاده از ظرفیت‌های محلی و معرفی شهرستان استفاده شود.

مدیرکل موزه‌های کشور توجه به کودکان و علاقه‌مند کردن آنها به موزه‌ها را از دیگر اهداف عنوان کرد و افزود: موزه موجب می‌شود کودکان نسبت به شهر خود احساس تعلق خاطر داشته باشند.

کارگر اظهار داشت: امروزه جوانان از طریق تکنولوژی ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و استفاده از ابزارهای روز می‌تواند در توسعه و تعمیق موزه ها کمک کند.

وی یکی از الزامات موزه‌ها را ایجاد مکانی برای دورهمی‌های گروهی عنوان کرد و گفت: باید موزه به پاتوق فرهنگی تبدیل شود و محل رفت و آمد گروه‌ها و اقشار مختلف باشد و تنها کارکرد موزه‌ای نداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با اشاره به ایجاد 11 موزه در این استان گفت: این برنامه در دهه 80 در دستور کار قرار داشت و قرار بود در هر شهر دست کم یک موزه ایجاد شود و در شهرهایی که ظرفیت دارند 2 موزه ایجاد شود اما این کار به سرانجام نرسید و امسال بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: از 6 ماه پیش با هدف توسعه موزه‌ها برنامه 'هر شهر استان یک موزه' را آغاز کردیم که قرارداد مطالعه، اجرا و نظارت برای ایجاد موزه منعقد شد و اکنون طراحی‌های موزه نهایی شده است. برنامه ایجاد 11 موزه در استان تاکنون به طور میانگین حدود 70 درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: 25 درصد باقی مانده از برنامه ایجاد موزه ها نیز با محدودیت‌های اعتباری مواجه شده اما با توجه به اینکه اعتبارات از محل اوراق خزانه است برنامه را با قبول تعهد اجرا می‌کنیم. هفت موزه در دهه فجر و چهار موزه در 28 اردیبهشت و روز موزه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز