خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد ؛

بی‌آبی کهگیلویه و بویراحمد با وجود دو سد مارون و کوثر / شورای دهدشت هیچ دستاوردی ندارد/ مراجعه مردم به شورا تنها برای دریافت50 هزار تومان

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۳۷۷

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها با اشاره به وجود دو سد در این استان و محرومیت از آب گفت: به دلیل کمبود آب خیلی از روستاها به شهرستان دهدشت مهاجرت کرده و این روستاها خالی از سکنه شده است.

فرزاد آ‌ذریان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا گفت: شورای شهرستان دهدشت فرمایشی است و به دلیل نداشتن حوزه مشخص عملا این شورا کاربردی ندارد. 

آذریان با اشاره به اینکه دولت شهرداری‌ها را به امان خدا رها کرده است افزود: دهدشت با جمعیتی بالای 70 هزار نفر همیشه از طریق کمک‌های دولت سرپا بود اما  هم‌اکنون این کمک‌ها به حداقل رسیده و این شهرستان هیچ منبع درآمد پایداری برای شهرداری ندارد.

وی ادامه داد: شغل مردم  دهدشت دامپروری یا کشاورزی است اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر بسیاری از مردم مهاجرت کرده و مردم از روستاهای اطراف مخصوصا در دهه 80 مهاجرت زیادی به این شهرستان داشتند و بسیاری از این روستاها خالی از سکنه شده است.

آذریان ادامه داد: قرار بود مسئولان حوزه آب برای این روستاها از رودخانه بزرگ مارون آب شرب لوله‌کشی کنند متاسفانه هیچ وقت این کار عملی نشد و این عاملی برای  مهاجرت اکثر این روستاها به دهدشت شد.متاسفانه آن همه دام و زمین‌های کشاورزی که روزگاری بسیار حاصلخیز بودند هم اکنون لم یزرع شدند.

به عنوان نماینده مردم در شورای عالی بارها به وزارت کشور رفتم ولی متاسفانه در جواب درخواست‌ها و پیگیری‌ها برای مشکلات و مطالبات این استان گفتند بودجه و اعتباری وجود ندارد و ما به عنوان نماینده مردم تاکنون نتوانسته‌ایم هیچ دستاوردی برای شهرستان و استان داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه شورای دوره پنجم سال گذشته با 10 میلیارد بدهی و پنج ماه حقوق معوقه کارکنان شهرداری آغاز به کار کرد گفت: با توجه به عدم ساخت و سازها طی یکی دو سال اخیر  شهرداری  دستش خالی شده است این در حالی است که  در شهرستان ما  که هیچ فعالیت اقتصادی با منبع درآمدی بالا هم وجود ندارد. 

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: به عنوان نماینده مردم در شورای عالی بارها به وزارت کشور رفتم ولی متاسفانه در جواب درخواست‌ها و پیگیری‌ها برای مشکلات و مطالبات این استان گفتند بودجه و اعتباری وجود ندارد و ما به عنوان نماینده مردم تاکنون نتوانسته‌ایم هیچ دستاوردی برای شهرستان و استان داشته باشیم.

آذریان عنوان کرد: به عنوان یک عضو شورای شهر  واقعا شرمنده‌ جوانان استان هستم.  جوان‌ها یک سری مطالبات دارند و به دنبال خواسته‌هایشان هستند و از ما به عنوان نماینده‌شان انتظار دارند که حداقل یک فضای سبز و یا برنامه مفرحی به مناسبت‌های مختلف برگزار کنیم ولی متاسفانه به واسطه عدم اعتبار و بودجه تاکنون نتوانسته‌ایم خواسته‌های حداقلی آنها را برآورد کنیم.

وی گفت: شاید باورتان نشود ولی افرادی هستند که به دلیل فقر مالی زیاد در شورای شهر به ما مراجعه می‌کنند و درخواست مقداری پول به مبلغ 50 الی 60 هزار تومان می‌کنند برای پرداخت قبوض آب و برقشان که از سوی ادارات مربوطه قطع نشوند.

انتخاب های نامناسب دلیل خودکشی

آذریان درباره آمار بالای  دلایل خودکشی در استان نیز گفت: این اتفاق دلایل بسیاری دارد.ازدواج های کاملا سنتی که در آن دختر و پسر تا لحظه عقد همدیگر را ندیده اند  یکی از آنها است. فقر  و بیکاری  یکی دیگر  از علت‌ها است. 
 
 بی‌آبی کهگیلویه و بویراحمد با وجود دو سد مارون و کوثر / شورای دهدشت هیچ دستاوردی ندارد/ مراجعه مردم به شورا تنها برای دریافت50 هزار تومان

بی نصیب ماندن استان از آب سدها

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان کهگیلویه بزرگ شامل پنج شهرستان است افزود: بیشترین منبع درآمدی این مردم از راه کشاورزی است  از این رو عوامل طبیعی ای  مانند خشکسالی مهم‌ترین تاثیر را بر روی زندگی مردم این مناطق  می‌گذارد. از آن گذشته  با وجود دو سد مارون و کوثر  این استان اب ندارد زیرا  آب سد اولی برای خوزستان و دومی به بوشهر فرستاده می‌شود و تنها مقدار کمی از آب سد کوثر نصیب  گچساران  می‌شود و چیزی عاید استان ما نمی‌شود.وزارت نیرو هم با برداشت آب از پشت این سدها مخالفت می‌کند   از  آب   شهرستان‌های بهدشت، لنده، سوق، چرام می‌توانند استفاده کنند اما به دهدشت و گچساران نمی‌دهند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: به دلیل کمبود امکانات زندگی و خشکسالی در شهرستان دهدشت و توابع اطراف آن تمامی افراد تحصیل‌کرده و سرمایه‌دار به دیگر شهرستان‌های این استان و استان‌های همجوار مهاجرت می‌کنند چرا که هیچ‌گونه امکاناتی برای زندگی‌شان وجود ندارد. مثلاً فرد تحصیلکرده وقتی شرایط شغلی برایش مهیا نیست مجبور است به جای دیگری مهاجرت کند.

با وجودی که بخش عظیمی از نفت و گاز کشور در دو شهرستان بهمئی و گچساران در این استان تولید می‌شود و از این راه درآمد زیادی نصیب  کشور می شود اما سهم ما  از این منابع عظیم ‌ فقط فقر و بیکاری  است.

مسئولان دولتی وقتی برای ما نمی گذارند

وی گفت: نمایندگان مردم در شورای عالی استان‌ها در طول حیات‌شان هیچ‌گونه دستاورد مهمی نداشتند زیرا متاسفانه دولت و  مجلس  مجلس شورای عالی را  رقیبی برای خودشان می‌داند به همین دلیل هیچ‌کدام کمترین  برنامه، طرح و لایحه‌ای که از شورای عالی در مجلس تبدیل به قانون بشود را قبول نمی‌کنند. مثلاً ما در وزارتخانه‌ها به عنوان نماینده مردم هیچ حقی نداریم ،اصلا به ما اهمیت نمی‌دهند. به نظرم بار مالی و هزینه‌ای که شورای عالی برای کشور دارد از دستاوردهای این شورا به مراتب بیشتر است. 

بی‌آبی کهگیلویه و بویراحمد با وجود دو سد مارون و کوثر / شورای دهدشت هیچ دستاوردی ندارد/ مراجعه مردم به شورا تنها برای دریافت50 هزار تومان

پزشک متخصص زنان نداریم

وی در ادامه به مشکلات پزشکی این استان اشاره کرد و گفت: از مشهودترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان  نبود امکانات و تجهیزات به روز است مثلاً گاهی برای یک عمل ابتدایی مانند لیزر یا MRI مجبورند به استان‌های همجوار و یا شهرستان‌های دیگر بروند. در این شهرستان یک بیمارستان وجود دارد که به لحاظ تجهیزات بسیار خوب است ولی نیروی کاری متخصص ندارد. به دلیل محرومیت منطقه پزشکان فقط برای گذراندن طرح به این مناطق می‌آیند و تنها تجربه کسب می‌کنند و هیچ‌کدام با میل و رغبت به اینجا برای کمک به مناطق محروم نمی‌آیند.

آذریان ادامه داد: از دیگر مشکلات مردم ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان است. یک درمانگاه رایگان ‌ وجود دارد که به دلیل مراجعه زیاد مردم باید از 5 صبح در صف بایستند تا عصر نوبتشان بشود تازه  از این سیل جمعیت هم فقط 30 الی 40 نفر ویزیت می‌شوند و مابقی دست‌خالی به خانه برگردند.

وی افزود :در شهرهای اطراف شهرستان دهدشت‌ هم  با جمعیت‌  بالای 20 هزار نفر پزشک متخصص زن وجود ندارد و بسیاری از زنان ما هم  به دلیل حجب و حیا به پزشک مرد مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش بیمارهای زنان در منطقه است.

بی‌آبی کهگیلویه و بویراحمد با وجود دو سد مارون و کوثر / شورای دهدشت هیچ دستاوردی ندارد/ مراجعه مردم به شورا تنها برای دریافت50 هزار تومان

وی در پایان به مشکلات راهداری این استان اشاره کرد و افزود: این استان هم به لحاظ خطوط زمینی و هم خطوط هوایی مشکل دارد. با وجودی که این استان از مخوف‌ترین و خطرناک‌ترین خطوط هستند متاسفانه بی‌کیفیت‌ترین هواپیما را برایش انتخاب کردند که نمونه آن را نیز سال گذشته در حادثه دلخراش یاسوج  شاهد بودیم. این استان پل ارتباطی بین استان‌های بوشهر، اصفهان، فارس، خوزستان است ولی با این وجود از بدترین ‌محورهای‌ ارتباطی  زمینی و هوایی  کشور به حساب می‌آید. وقتی می بینم با وجود آنکه بخش عظیمی از نفت و گاز کشور در دو شهرستان بهمئی و گچساران در این استان تولید می‌شود  اما سهم ما  از این منابع عظیم ‌ فقط فقر و بیکاری  است واقعا متاسف می شوم.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز