خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین

برخی جز تراکم فروشی و زمین فروشی چیز دیگری بلد نیستند / نمی‌دانند به چه شکل باید شهر را اداره کرد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۹۰۴

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت : ازتخریب آثار تاریخی توسط شهرداری قزوین به بهانه حل معضل ترافیک خبرداد.

به گزارش ایلنا، محمد علی حضرتی‌ها ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه در محل اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی برگزارشد بابیان این مطلب اظهارداشت : طی دهه‌های گذشته آسیب‌های فراوانی به این بافت در قزوین توسط شهرداری وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری افزود: درسال ۴۹ با گفتمان توانستند به بافت تاریخی  آسیب‌های زیادی برسانند که یکی از آنها دیدگاه به سوی تمدن بزرگ با رویکرد مدرنیته و مدرن‌سازی شهرها و زدودن چهره سنتی در محیط شهری بود که برای تهیه طرح جامع و تفصیلی بر طراحی شهری غالب بود.

این مسئول با اشاره به بافت تاریخی قزوین که۵۴۰  هکتار مساحت دارد عنوان کرد: این بافت نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت دارد اما طرح مذکور ساختار این بافت را تغییر داده و مرکزیت قزوین و محوریت مسجد جامع را از بین برده و شریان‌های شمالی و جنوبی شهر به‌دنبال آن قطع شده است.

وی گفت: بافت تاریخی شهر قزوین به لحاظ وسعت و محدوده تغییر نیافته و تنها غرب خیابان مولوی است که به آن اضافه شده است.

حضرتی‌ها بیان کرد: در طرح تفصیلی شهر در سال ۴۹ مصوب شد که در وسط شهر بلواری احداث شود که فاز اول اجرای آن از عالی قاپو تا خیابان مولوی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری خاطرنشان کرد: با احداث خیابان کوروش در آن سالها تعدادی محله قدیمی و تاریخی مانند محله سرکوچه ریحان، حد فاصل حمام گلشن تا مسجد هفته در زیست شهری ناپدید شده است.

این مسئول ادامه داد: اتفاق دیگری که در اثر اجرای این طرح افتاده تعدادی از خانه‌ها و حسینیه‌های تاریخی با این طرح مانند حسینیه سیدجوادی‌ها تخریب شده و از بین می‌رود.

حضرتی‌ها تصریح کرد: قطع توالی کاروانسراها و بازار نیز با این طرح رقم خورده که ضربه سختی به اقتصاد قزوین وارد کرده و خیلی از کاروانسراها تاریخی ارزش تجاری خود را از دست داده و به پارکینگ تبدیل شده است.

وی گفت: اجرای این پروژه که موجب تخریب بخش زیادی از بافت تاریخی قزوین شده درسال ۵۶ پایان یافته وپیرامون شهر قزوین که در این دوران کاملا سبز بوده و در احاطه باغستان سنتی قرار داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری گفت: در سال۶۹ گفتمان تازه‌ای با عنوان سازندگی مطرح شد که موجب بروز اتفاقاتی در شهرها شد و در نتیجه رونق ساخت و ساز را در این دوره شاهد بودیم.

این مسئول ادامه داد.: همزمان با طراحی خیابان نواب در تهران در این دوران در قزوین شاهد طراحی امتداد خیابان کوروش (شهید انصاری) به سمت شرق بودیم و باوجود هزینه‌های زیادی که دربرداشته و ازعهده شهرداری خارج بوده و بازهم بعداز ۲۰ سال مسیر یاد شده به بهانه اجرای طرح فریز می‌شود و کسانی که با تغییر مسیر خانه‌ها را خریداری می‌کنند از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند.

حضرتی‌ها افزود: در سال ۸۸ در کمیسیون ماده پنج مسیر طرح از محله پل طالقانی به باغ دبیر تغییر می‌یابد و در همین رابطه یکسری افراد صاحب نفوذ و دارای رانت اطلاعاتی پلاک‌هایی در بر خیابان خریداری می‌کنند تا بعدها از ارزش افزوده آن استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری عنوان کرد: در طرح مصوب خیابان شهید انصاری شرقی کوچه‌های فعلی عرضش حفظ می‌شود مثلا اگر کوچه‌ای ۱۲ متر عرض داشته باشد حفظ می‌شود و مصوب شده تا برای کنترل سرعت در این محله سنگفرش داشته باشیم که این مهم در راستای امنیت و تکریم عابران صورت گرفته است.

حضرتی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: می گویند اگر در این محله جایی آتش بگیرد چه کنیم، این آقایان می‌گویند دکترای خود را از اروپا گرفته‌ایم و باید ببینند اگر آنجا آتش سوزی شد چه می‌کنند. آیا بافت تاریخی خود را تخریب می‌کنند. برخی آقایان جز تراکم فروشی و زمین فروشی چیز دیگری بلد نیستند و نمی‌دانند به چه شکل باید شهر را اداره کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز