خبرگزاری کار ایران

نماینده سمنان در گفت و گو با ایلنا:

حق ماست که از آب‌های سرزمین‌ خود استفاده کنیم/ آمادگی استان برای اجرای انتقال آب از دریای خزر

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۴۶۱

نماینده مردم سمنان ، مهدیشهر و سرخه در مجلس گفت: حق ایران است از آب‌های سرزمین خود استفاده کند تا بتواند تنش‌های آبی در کشور و منطقه را کم کند.

به گزارش ایلنا احمد همتی در باره مشکلات کم‌آبی استان سمنان گفت: سمنان از لحاظ بهره‌وری آب جزو استان‌های اول در سطح کشور است. هم سرانه مصرفش از متوسط کشوری کمتر است و هم در چهار-پنج سال گذشته به اندازه کل 20- 30 سال اخیر روش‌های آبیاری تحت فشار در استان به اجرا در آمده و از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌ها  ما اجرای تصفیه‌خانه‌هایی در شهرهای مختلف و هوشمندسازی حدود 80 درصد چاه‌های استان است که در حال انجام است. از این لحاظ نیز در بین استان‌های کشور، سمنان پیشرو است.

همتی گفت: اما با توجه به شرایط پیش آمده و کم شدن بارش‌ها و به تبع آن کاهش شدید آب‌های عمقی و آب‌های سطحی را شاهد هستیم. آب‌های سطحی به یک سوم تقلیل یافته (یک‌سوم 15 الی 20 سال گذشته) و آب‌های زیرزمینی نیز در حال حاضر عمق‌شان به بالای 300 متر می‌رسد و عمدتا آب‌های با کیفیتی نیستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان افزود: با مجموع این مشکلات به نظر می‌رسد که باید منابع پایدار آب در استان تعریف شود که برخی از منابع پایدار سدها هستند. قسمتی از این طرح‌ها اجرا شده و بخشی هم در حال اجرا است. سدهای فینسک و روزیه جزو مصوبات سفر استانی رئیس جمهور است که در حال پیگیری آغاز به کار آنها هستیم.

نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه در ادامه تشریح کرد:  طرحی دیگر که در این زمینه مطرح است، انتقال آب از دریای خزر است که هم مجوز محیط زیست را دارد، هم ماده 215 و هم نیازهای صنعتی و شرب آن اعلام شده است و در حال حاضر  طرح آماده اجرا است.

همتی در پایان گفت: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر هم از این آب استفاده می‌کنند بنابراین حق ایران است از آب‌های سرزمین خود استفاده کند تا بتواند تنش‌های آبی در کشور و منطقه را کم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز