خبرگزاری کار ایران

داود حبیبی خبر داد:

راه‌اندازی گمرک رسمی صادرات زرشک در خراسان جنوبی

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۷۵۷

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: گمرک رسمی صادرات زرشک برای جلوگیری از صادرات چمدانی این محصول در استان مرزی خراسان جنوبی راه اندازی می شود.

به گزارش ایلنا، داود حبیبی در حاشیه بازدید از باغ های زرشک خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازی این گمرک به عنوان مبدا صادراتی، محصول زرشک جایگاه واقعی خود را در صادرات پیدا خواهد کرد. در حال حاضر حدود 50 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از محصول زرشک ارتزاق می‌کنند که با توسعه صادرات گام مهمی برای افزایش درآمد این افراد نیز برداشته می‌شود.

وی بیان کرد: سال‌گذشته 356 تن صادرات زرشک به عمده کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و روسیه انجام شد اما صادرات خیلی بیشتر از این میزان است که به‌صورت چمدانی خارج می‌شود لذا آمار دقیقی از صادرات در دسترس نیست.

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 98 درصد سطح زیر کشت زرشک کشور مربوط به خراسان جنوبی و 2 درصد مربوط به استان‌های خراسان رضوی، کرمان و یزد است.

وی اظهار داشت: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی تلاش دارد عملکرد در واحد سطح را افزایش دهد و در راستای اجرای برنامه ششم توسعه در محصول زرشک، سطح توسعه باغ ها به میزان 500 هکتار و سطح اصلاح و نوسازی به میزان پنج هزار هکتار برنامه ریزی شده که از این میزان 968 هزار اصله نهال پیش بینی شده است.

حبیبی توسعه باغات در اراضی شیب دار را یکی از برنامه های معاونت باغبانی عنوان کرد و گفت: در این زمینه محصول زرشک و عناب خراسان جنوبی به صورت ویژه در توسعه باغات دیده شده است. با پیگیری‌هایی که انجام شد معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد هزینه‌های نهال زرشک را در اراضی شیب دار به صورت 100 درصد پرداخت کرده و نهال رایگان در اختیار باغداران قرار دهد.

وی درباره آفت زنگ زرشک گفت: در تلاشیم تا پیک پرواز زنبور خوشه خوار زرشک را پیدا کنیم همچنین سموم موردنیاز و نهاده ها در قالب تامین مکانیزاسیون دیده شده که به صورت یارانه زیر 10 درصد تامین خواهد شد.

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های وزارتخانه برای محصول زرشک گفت: جایگزین شدن روش‌های سنتی از مرحله کاشت، داشت و برداشت یکی از این برنامه‌هاست تا بتوان روش های علمی و اصولی مطابق با استانداردهای بین‌المللی را در مزارع زرشک به ویژه استان خراسان جنوبی انجام داد.

وی هرس علمی و اصولی برای افزایش باردهی و کیفیت محصول را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: در این زمینه محققان و کارشناسان وزارت جهاد در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای تکثیر نهال زرشک از طریق آزمایشگاه‌های کشت بافت در حال انجام است، ادامه داد: بهینه‌سازی روش‌های تکثیر برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌های احتمالی نهال و احداث نهالستان‌های زرشک و عناب در سطح کشور از دیگر برنامه‌های وزارتخانه است.

حبیبی گفت: ایجاد ایستگاه تحقیقاتی به منظور شناسایی و بررسی ارقام تجاری و روش‌های تکثیر از دیگر برنامه‌هاست که در صورت تامین اعتبار یک ایستگاه تحقیقاتی مخصوص زرشک و عناب در خراسان جنوبی راه اندازی خواهد شد.

وی از حمایت و مساعدت در تهیه خط کامل دستگاه‌های فرآوری زرشک و ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک خبر داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر بارگاه‌های بهداشتی زرشک در کشور به ویژه خراسان‌جنوبی بسیار کم است.

حبیبی از ایجاد شهرک‌صنعتی مخصوص زرشک در بیرجند مرکز خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در این راستا 50 هکتار زمین توسط منابع طبیعی تحویل گرفته شده و سایر ملزومات توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در حال برنامه ریزی است.

وی بررسی و تعیین مناسب‌ترین روش‌های حمل، نگهداری و فرآوری‌های زرشک داخل و خارج از کشور و تشکیل تعاونی‌های تولید و عرضه زرشک به‌منظور ساماندهی تولیدکنندگان، تنظیم بازار و ساماندهی قیمت زرشک و عناب را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد.

معاون مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف زرشک برای هر فرد در کشور را 200 گرم اعلام کرد و گفت: برای شناساندن خواص غذایی، دارویی و مصارف زرشک و ارایه راه های معرفی این محصول در بازار جهانی در تلاش هستیم.

وی اظهار داشت: تسهیلات پرداختی به شاغلان و متخصصان بخش کشاورزی در قالب پروژه های زودبازده و تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی امسال افزایش می یابد.

حبیبی گفت: قیمت داخلی هر کیلوگرم زرشک خشک برای کشاورز به صورت عمده فروشی 25 تا 30 هزار تومان و در بازار خرده فروشی 35 تا 40 هزار تومان است.

وی ارزش صادراتی هر کیلوگرم زرشک را 4.7 دلار اعلام کرد و افزود: بیشترین رقم های زرشک کشور از نوع بی دانه است که بیشترین قیمت را در صادرات دارد و اگر به صورت برند خاص صادر شود بدون شک قیمت ها بالاتر خواهد رفت.

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه 98 درصد زرشک دنیا مربوط به ایران است گفت: کشورهای چین و آمریکا نیز در سطح وسیع در حال کشت زرشک هستند.

وی در ارتباط با دستگاه برداشت زرشک گفت: دستگاه‌هایی که اکنون در بازار وجود دارد به‌دلیل ریزش فراوان مورد تایید نیست و محققان در حال بررسی هستند تا به کمک مکانیزاسیون دستگاه‌های مخصوص زرشک را راه اندازی کنند.

حبیبی یادآور شد: در حال حاضر 2 میلیون و 804 هزار هکتار سطح باغ‌های کشور است که از این میزان سالانه 21 میلیون تن انواع محصولات باغی تولید می شود و در حال حاضر سطح زیر کشت زرشک کشور 15 هزار و 500 هکتار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز