خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

دسترسی20 درصد مردم چابهار به آب شرب / بوی تعفن در آب مصرفی مردم / با بسته شدن مرزها بسیاری با یارانه زندگی می‌کنند / برای جوانان چابهاری شغلی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۱۷۳

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: تنها 20 درصد مردم چابهار به آب شرب دسترسی دارند.

عزیز سارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مردم شهرستان چابهار  20 درصد از آب شرب بهره‌مندند، آن هم شهرستان و استانی که دقیقا کنار دریای عمان است و اگر مسئولان دست دراز کنند می‌توانند از آب این دریا برداشته و به مردم بدهند.

وی افزود: تصفیه‌کن‌های بزرگ آب جهت شیرین‌سازی هزینه‌های زیادی را در بر دارد که دولت زیر بار این هزینه نمی‌رود و نمایندگان شورای عالی استان‌ها تقریبا یک سال و نیم است که پیگیر این موضوع هستند. مشکلی که به دلیل خشکسالی 20 سال است گریبانگیر مردم منطقه شده و با قطع شدن آب رودخانه هیرمند، این استان وضعیت مناسبی ندارد. چاه‌ها همه خشک شدند و تنها چشم امید مردم به بارندگی در کشور افغانستان است که رودخانه هیرمند در آنجا جریان پیدا کرده و آب آن به اینجا منتقل شود که البته تاکنون این اتفاق  صورت نگرفته است.

سارانی ادامه داد: آب این منطقه بوی تعفن می‌دهد و برای تصفیه آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که مردم بتوانند از این آب استفاده کنند که البته همین مواد شیمیایی برای سلامت مردم کم ضرر ندارد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: تنها منبع درآمد مردم این استان کشاورزی بود که آن هم با خشکسالی‌های پی‌در‌پی کاملا از بین رفت. در این استان  کارخانه‌ و کارگاهی وجود ندارد تنها امید مردم همین کشاورزی بود که نابود شده است.

سارانی با اشاره به موقعیت اقتصادی و مرزهای این استان ادامه داد: مرزها جدا  از اینکه برای امنیت هستند برای اقتصاد و درآمدزایی مردم هم مناسبند که نباید این فرصت را از آنها گرفت. متاسفانه چندین سال است که آنها را به طور کامل بسته‌اند و هیچ گونه استفاده درآمدی از آنها نمی‌شود. مرزها باید بازگشایی شود چرا که 80 درصد وضعیت معیشتی مردم بهتر خواهد شد.

وی گفت: با بسته شدن مرزها مردم  تنها با یارانه 45 هزار تومانی زندگی می‌کنند و جوانان تحصیلکرده همه بیکارند. انواع آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته سرقت،ناامنی، اعتیاد و هزاران مشکل که همه زائیده بیکاریند و مردم اغلب به شغل‌های کاذب روی آورده اند. در بندرچابهار هم هیچ شغلی برای جوانان وجود ندارد و تنها تاجران خارجی در این منطقه سرمایه گزاری کرده بودند که البته چندی است که با شرایط بد اقتصادی تمامی بازارهای تجاری چابهار هم در حال تعطیل شدن است و هر روز شاهد بسته شدن چند مغازه هستیم چرا که اجاره‌ها بالا رفته و تاجران توان پرداخت آن را ندارند.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز