خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

گردشگری هنوز نتوانسته­ جای خود را باز کند/ ظرفیت ایجاد ۵۰ میلیون شغل در زمینه گردشگری

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۳۶۴

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: صنعت و کشاورزی در کشور دچار چالش شده است و متاسفانه گردشگری هنوز آن­گونه که باید نتوانسته­ جای خود را باز کنند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، یکی از سه محور توسعه استان اصفهان گردشگری است و ظرفیت های این استان با داشتن 23 هزار آثار باستانی و جاذبه های گردشگری بسیار بالا است. از سوی دیگر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است و قطعا می‌تواند در صنعت توریسم حرف های زیادی داشته باشد.

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور که در این هفته مهمان اصفهانی ها بود با اشاره به اینکه گردشگری در اقتصاد جهانی نقش بسیار مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: صنعت گردشگری تبدیل به یکی از صنعت های مهم اکثر کشورها شده و بخش اعظمی از درآمد این کشورها را تامین می کند.

علی اصغر مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری یکی از پاک ترین صنعت های موجود است، خاطر نشان کرد: صنعت گردشگری صنعتی پاک به حساب می آید و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند و کشورهای جهان از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بهره مند می شوند و با برنامه ریزی و هدفگذاری به اهداف اقتصادی مناسبی دست پیدا می کنند.

وی تصریح  کرد: صنعت و کشاورزی در کشور دچار چالش شده است و متاسفانه گردشگری هنوز آن­گونه که باید نتوانسته­ جای خود را باز کند و این در حالی است که داشته­ های زیاد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به آداب و رسوم بی نظیر و طبیعت چهار فصل کشورمان اشاره داشت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه گردشگران سفیران کشورهای مورد بازدیدشان هستند، خاطرنشان کرد:  امروز به جایی رسیده ­ایم که هر توریست خارجی خود تبدیل به یک سفیر شده که از ایران تعریف می ­کند.

وی اضافه کرد: در بخش اجتماعی با بوم گردی توانسته ایم توزیع عادلانه ای داشته باشیم و همه مناطق کشور را وارد این صنعت کنیم، موضوعی که خود سرعت اشتغال را دو برابر سایر شغل ها کرده، به طوریکه در عرصه گردشگری می توانیم ۵۰ میلیون شغل ایجاد کنیم و در پی آن بر اقتصاد بخش حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی را فعال تر نماییم؛ در حالی که در سایر بخش ها برای ایجاد شغل دست کم نیازمند ۵۰۰ میلیون اعتبار هستیم.

مونسان گفت: میراث فرهنگی عشق ملت ایران است و خوشبختم بگویم روز به روز عشق به میراث بیشتر می‌شود و سمن ها هر روز بیشتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را رصد می‌کنند، همچنین ما در حوزه میراث فرهنگی سیاست استفاده از مشارکت حداکثری را به دست گرفتیم.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی به عنوان یک مزیت، پایه ­ای برای رونق گردشگری است، نمونه آن خانه­ های تاریخی است که در تلاش هستیم آن­ها را از نابودی نجات دهیم، که از جمله باید به محور ۱۰۰ کیلومتری ساسانی در شیراز  اشاره کرد که آن را ثبت کرده ایم و همچنان پیگیر آن هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به هم افزایی بین میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: جدایی که بین میراث فرهنگی و گردشگری در گذشته وجود داشت و همیشه مورد گلایه بخش گردشگری بود امروز حل شده و دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مونسان اذعان داشت: با تقویت بخش های نرم افزاری و ارائه خدمات الکترونیکی انتظار می رود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به زودی موزه های ما فعال تر و پویاتر شوند، همچنین در بخش صنایع دستی اعتقاد داریم که می تواند اقتصاد کشور را بهبود ببخشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: بخش مارکت بازاریابی، فروش و بسته بندی باید در صنایع دستی جدی گرفته شود و علیرغم مشکلات موجود در امر بازار و نرخ ارز، باید گفت صادرات صنایع دستی در سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی با اشاره به رشد صادرات صنایع دستی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال صادرات صنایع دستی در استان اصفهان ۹,۵ درصد رشد داشته و با برنامه ریزی های انجام شده به زودی موانع موجود را نیز از سر راه استاد کاران و فعالان این عرصه حذف خواهیم کرد که از آن جمله می توان به معاف کردن صادر کنندگان صنایع دستی از ریختن ارز به سامانه نیما اشاره کرد و همچنین در تامین مواد خام همانند مس نیز در حال رایزنی هستیم تا این مشکل نیز به زودی مرتفع شود.

مونسان با اشاره به ثبت چندین شهر و روستا عنوان کرد: ثبت شهرها و روستاهای تاریخی، موجب رونق این مناطق در کشور می شود که علاوه بر این مناطق، شهرها و روستاهای اطراف آنها نیز از این فرصت استفاده می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: تلاش داریم در همه نمایشگاه های گردشگری شرکت کنیم، فضای مجازی و کلیپ های مرتبط را جهت معرفی هر چه بیشتر ایران و ظرفیت‌های آن در فضای مجازی تقویت نماییم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اعلام این مطلب که سند توسعه گردشگری کشور در کمیسیون های دولت در حال بررسی است، عنوان کرد: اقداماتی را با همکاری وزارت امور خارجه شروع کرده ایم که لغو روادید با عمان آغاز شده و استان های جنوبی ایران از این فرصت می توانند به بهترین نحو استفاده نمایند، همچنین در مورد کشور چین نیز، موضوع را در دستورکار قرار داریم که لغو روادید گردشگران چین نیز در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: توریست سلامت کشور در حال رشد است و اصفهان هم باید در مورد توریست سلامت بیشتر از گذشته فعالیت کند، چراکه ۸۰ درصد توریست سلامت کشور به توریست فرهنگی تبدیل شده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز