خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس در دیدار سفیر ارمنستان :

توسعه روابط با کشورهای همسایه اولویت‌ سیاست خارجی ‌ایران

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۷۰۳

استاندار فارس در دیدار سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، توجه به توسعه روابط با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی ‌ایران عنوان کرد.

‌به گزارش ایلنا، اسماعیل تبادار در دیدار "آرتاشس تومانیان" گفت: بدون تردید کشور ارمنستان با توجه به مناسبات و نزدیکی های فرهنگی که با ملت ایران دارد، در اولویت توسعه روابط قرار گرفته است.
 
وی با تبریک آغاز فعالیت دولت جدید ارمنستان، افزود: پیام تبریک رئیس جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر ارمنستان و همچنین دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشان دهنده وجود روابط دوستانه بین دو کشور است‌.
 
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد ارتباط مستحکم ایران و ارمنستان در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توسعه یابد‌.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف، گفت: استان فارس با جمعیتی نزدیک به پنج میلیون نفر رتبه دوم کشاورزی را دارد و 10 درصد از امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند که تولید سالانه سه میلیون تن محصولات باغی بخشی از این تولیدات است‌.
 
تبادار افزود: وجود ظرفیت‌های معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی، ظرفیت‌های گردشگری در بخش‌های مختلف و توانمندی‌های علمی از دیگر قابلیت‌های استان فارس است‌.
 
وی یادآور شد: بیش از 200 مرکز علمی در استان فارس به فعالیت مشغول هستند و 2 دانشگاه شیراز و علوم پزشکی نیز با حضور بیش از ۲ هزار استاد برجسته کشوری و بین المللی به عنوان 2 مرکز شاخص علمی با سایر کشورهای دنیا مبادلات علمی دارند‌.
 
استاندار فارس با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پیوند کبد، کلیه، حلزون گوش و... در دنیا صاحب رتبه است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 900 پیوند کبد در شیراز انجام شده و این در حالی است که تعداد پیوندهای کبد انجام شده در کشور آمریکا طی این سال 600 پیوند بوده است‌.
 
تبادار با ببان اینکه از هرگونه سرمایه گذاری در استان فارس استقبال می کنیم، تاکید کرد: استان فارس جایگاه ویژه‌ای در توریسم سلامت به ویژه در میان کشورهای منطقه دارد‌.
 
وی با اشاره به قرار گرفتن ارمنستان در میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: با توجه به روابط دوستانه دو کشور انتظار داریم مراودات بین دو کشور بیش از گذشته توسعه یابد‌.
 
  در این دیدار همچنین آرتاشس تومانیان سفیر کشور ارمنستان در ایران به پیشینه پربار تاریخی، هنری و فرهنگی سرزمین فارس اشاره کرد و گفت: ملت ارمنستان همواره روابط دوستانه ای با ملت ایران داشته است‌.
 
تومانیان با بیان اینکه زمینه های همکاری متعددی میان ارمنستان و استان فارس در حوزه های مختلف وجود دارد خواهان توسعه این روابط شد و افزود: حاضر هستیم با فعالان اقتصادی ایران همکاری کنیم و تحریم ها را دور بزنیم و کمک کنیم این فعالان  وارد بازار اوراسیا شوند‌.
 
سفیر ارمنستان در ایران بیان کرد: صادارات ایران در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی از طریق همکاری با ارمنستان  می تواند بیشتر از گذشته باشد و اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم دو طرف از این توسعه روابط  منفعت خواهیم داشت‌.
 
تومانیان با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف یادآور شد: کشور ارمنستان نیز در حوزه IT در منطقه جایگاه ویژه‌ای داشته و سالانه یک میلیارد دلار در این زمینه درآمد دارد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز