خبرگزاری کار ایران

اصفهان رتبه اول کشور در کاهش تصادف با موتورسیکلت/ آمار فوتی‌ها اما بیش از میانگین کشوری است

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۹۴۶

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از حوادث موتورسواری بیان کرد: در بخش کاهش تصادفات منجر به فوت در کل کشور رتبه نخست را کسب کردیم و در این بخش بیش از 10 درصد کاهش را شاهد بودیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، کلاه ایمنی ندارند، لایی می‌کشند، با تلفن همراه صحبت می‌کنند... دو ترک و سه ترک و چهار ترک سوار می‌شوند، تک چرخ می‌زنند و گاهی به سرعت برق در اتوبان از کنار خودروی شما رد می‌شوند، اینها صحنه‌هایی است که هر روز هنگام رانندگی یا پیاده روی در شهر با آن روبرو هستیم. داستان، داستانِ موتورسوارانی است که دور احتیاط خط قرمز کشیده‌اند و به گمان خود همیشه چرخ زندگی برایشان به همین سرعت می‌چرخد. اما...

 کم نیستند خانواده‌هایی که شاید فراموش کردند احتیاط، ایمنی، قانون و آرامش را به فرزندان خود آموزش دهند و آنها پشت به فرمان زندگی، تک چرخ از روی خط قرمز قانون و احتیاط گذشته و با همان سرعت به انتهای بزرگراه زندگی رسیدند و امروز جز اندوه و پشیمانی چیزی برای اطرافیانشان باقی نمانده است...

آمار مرگ با موتورسیکلت در کشور ما بالاست، پزشکی قانونی در آمار منتشر شده خود می‌گوید در سال 96، 3 هزار و 862 نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و علت بیش از 46 درصد از کل تصادفات نیز ضربه به سر بوده است. این آمار براساس اعلام پلیس راهور، در استان اصفهان طی سال 96، 206 نفر فوتی و 8708 نفر مصدوم بوده که خود گویای همه چیز است..! قانونی که فراموش شده.

بر اساس آئین نامه اجرایی که در سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید، استفاده از کلاه ایمنی و کمربند در رانندگی با موتورسیکلت و خودرو اجباری شد، در این مصوبه که بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‎های کشور، دادگستری، صنایع و معادن و راه و ترابری و به استناد تبصره ۲ ماده واحده قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی مصوب ۱۳۷۶، به تصویب رسید، سوار شدن به موتورسیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع و راکبان موتورسیکلت مکلف شدند تا در طول مسیر حرکت از کلاه ایمنی استفاده کنند.

با گذشت بیش از 10 سال از تصویب این قانون و به رغم اینکه با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی‌های انجام شده امروز کمتر راننده‌ خورویی را در سطح شهر و جاده‌ها می‌بینیم که بدون بستن کمربند ایمنی اقدام به رانندگی کند، اما متاسفانه تردد بسیاری از راکبان موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی موجب شده تا امروز شاهد حوادث تلخ و ناگوار بسیاری باشیم.

همکاری مشترک دستگاه‌ها برای اجرای طرح ارتقا ایمنی موتورسواران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از حوادث موتورسواری بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در بحث ارتقا ایمنی شهر روند خوبی را شاهد بوده‌ایم، به این معنا که در بخش کاهش تصادفات منجر به فوت در کل کشور رتبه نخست را کسب کردیم و در این بخش بیش از 10 درصد کاهش را شاهد بودیم.

علیرضا صلواتی افزود: این در حالی است که نرخ کاهش تصادفات در کل کشور حدود یک درصد اصفهان و بر همین اساس اصفهان درصد کاهش زیادی را داشته و این اتفاق مبارکی است.

وی با بیان اینکه برای ما حتی یک کشته در تصادفات هم زیاد است، تصریح کرد: هرچه این آمار کمتر شود موفق‌تر خواهیم بود، اما با اینکه در کاهش تصادفات موفق بودیم اما متأسفانه نرخ تصادفات منجر به فوت موتورسواران ما افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سهم تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها 35 درصد در کل کشور است، اظهار داشت: این آمار در شهر اصفهان بیش از 50 درصد است که سبب شده ما برنامه ویژه‌ای را برای کاهش این آمار طراحی کنیم.

وی افزود: در بحث ایمنی موتورسیکلت یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی وارد شود و حتماً باید همه نهادها مشارکت داشته باشند، ما در شورای ترافیک استان و شورای مدیریت بحران موضوع را مطرح کردیم، چون واقعاً تلفات تصادف موتورسیکلت‌ها یک بحران برای شهر اصفهان است.

صلواتی بیان کرد: قرار بر این شد که همه دستگاه‌ها اعم از استانداری، فرمانداری، شهرداری، پلیس راهور و آموزش پرورش، ادارات کل ارشاد و صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، شرکت پست و مدیریت اصناف همکاری‌های لازم را در اجرای این طرح انجام دهند.

وی اظهار داشت: بنابراین امیدواریم با قانون مداری و گسترش فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی بتوانیم تصادفات موتورسیکلت‌ها را کاهش دهیم و فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم یک نمره قابل قبولی را در این زمینه داشته باشیم.

کلاه ایمنی، کلاهی است برای زندگی

در اصفهان یک همت جمعی شکل گرفته تا کلاه ایمنی، کلاهی شود برای زندگی موتورسواران و خیابان‌های شهر برای همه راکبان این وسیله نقلیه امن و ایمن شود، بر همین اساس فعالیت پویش مردمی "کلاه ایمنی، سرزندگی" با هدف ارتقا ایمنی موتورسواران آغاز شد.

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان درباره فعالیت پویش کلاه ایمنی، سرزندگی اظهار داشت: پویش مردمی "کلاه ایمنی، سرزندگی" توسط پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان و با همکاری پلیس راهور استان اصفهان شکل گرفت تا سرآغاز یک حرکت نو در حوزه فرهنگ ترافیک در استان و به تبع آن در کشور باشد.

سعید ساکت افزود: بر این اساس، این پویش محور فعالیت مشترک، همکاری و هم افزایی دستگاه‌های گوناگون استان اصفهان برای شکل گرفتن یک حرکت جمعی موثر در زمینه ارتقا ایمنی موتورسواران با تمرکز استفاده  از کلاه ایمنی است.

وی با بیان اینکه گام‌های ابتدایی شامل مطالعات و برنامه ریزی به منظور اجرای این طرح از سال گذشته، آغاز شد، تصریح کرد: طرح ارتقا ایمنی موتورسواران با برگزاری کلاس های آموزشی ویژه راکبان موتورسیکلت از ابتدای تابستان 97 کار خود را آغاز کرد.

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان تاکید کرد: هدف و چشم انداز اصلی طرح کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها با ترغیب استفاده راکبان از کلاه ایمنی و رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی است تا همان طور که فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در رانندگی با خودرو امروز به یک رفتار فراگیر بدل شده، به زودی راکبان موتورسیکلت نیز با کلاه ایمنی به مانند یک همراه همیشگی، ایمنی، سلامت و آرامش را برای خود و سایرین به ارمغان آورند.

وی اظهار داشت: قانونمند کردن راکبان موتورسیکلت در استفاده از کلاه ایمنی به وسیله آموزش و فرهنگ سازی صورت می‌گیرد و بر همین اساس پویش مردمی کلاه ایمنی، سرزندگی کمک می‌کند تا به جای رفتارهای سلبی، از روش‌های ایجابی برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی گام برداریم.

ساکت با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی در جریان طرح ارتقا ایمنی موتورسواران بیان کرد: پویش مردمی ترافیک به منظور تعیین روش و مسیر ادامه کار اقدام به انجام یک پژوهش علمی کرد که نتایج آن نشان می‌دهد ایجاد حساسیت عمومی درباره حوادث مربوط به موتورسواران و ارتقا سطح آگاهی جامعه و اصلاح الگوی رفتاری این قشر می‌تواند محقق کننده اهداف در این مسیر باشد.

وی با اشاره به بخشی از نتایج این پژوهش گفت: بر اساس داده‌های به دست آمده 85.3 درصد از افرادی که کلاه ایمنی بر سر نداشته‌اند تاکنون با موتورسیکلت تصادف نکرده‌اند که نشان می‌دهد نداشتن سانحه سبب می‌شود تا کمتر به داشتن کلاه اعتقاد داشته باشند.

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در مجموع 84.5 درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش به داشتن کلاه ایمنی اعتقاد دارند پس باید با روش‌های پیش بینی شده اعتقاد را در این افراد به عمل تبدیل کنیم تا زمینه گسترش استفاده از کلاه ایمنی را در میان راکبان موتورسیکلت فراهم کنیم.

وی درباره تاثیرگذاری کلاس‌های برگزاری شده ادامه داد: بر اساس اعلام نظر حاضران در کلاس‌های ارتقای ایمنی موتورسیکلت‌سواران شهر اصفهان 57.3 درصد حاضران از این کلاس و طرح بسیار زیاد رضایت داشتند و 30.6 درصد بسیار راضی بودند که نشان از همراهی حاضران با کلاس‌های آموزشی دارد و راه را برای برگزاری کلاس‌های مشابه باز می‌کند.

ساکت در پایان گفت: با توجه به عزم جدی برای تحقق اهداف طراحی شده و هماهنگ کردن فعالیت‌ها و اقدامات از طریق جلب حمایت نهادهای ذی‌ربط، پررنگ کردن نقش رسانه‌ها و افزایش حساسیت عمومی نسبت به لزوم اصلاح الگوی رفتاری موتورسواران امیدواریم شاهد کاهش تدریجی نرخ تصادفات موتورسیکلت و تلفات ناشی از آن باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز